Var färre ROT-jobb en del av affärsplanen, Stefan Löfven?

Trots högkonjunkturen ökar konkurserna i byggindustrin. Nya siffror från kreditvärderingsföretaget UC visar att konkurserna är 17 procent fler jämfört med förra året. En stor anledning är det försämrade ROT-avdraget.

- De mindre ROT-jobben har försvunnit i vissa delar av landet sedan årsskiftet 2016. Detta syns nu i form av den ökade andelen konkurser, konstaterar Björn Wellhagen, näringspolitisk chef, Sveriges Byggindustrier.

Enligt Sveriges Byggindustriers årliga ROT-enkät anser sju av tio medlemsföretag att marknaden för ROT-tjänster bromsar in. Efterfrågan på vita tjänster sjunker och här finns förstås ett samband med konkurserna.

- Det har varit en god renoveringsmarknad under många år och det lockade fler att pröva att starta eget. Relativt nystartade företag som inte har byggt upp en tillräckligt stark bas, ryker först. Man kan fråga sig om det var intentionen när Stefan Löfven presenterade sin affärsplan för Sverige, avslutar Björn Wellhagen.

För ytterligare information, kontakta Björn Wellhagen, näringspolitisk chef Sveriges Byggindustrier, 0708 99 58 65, bjorn.wellhagen@sverigesbyggindustrier.se

Förstatligande av järnvägsunderhåll är fel väg att gå16.8.2018 16:30Pressmeddelande

Regeringen har idag utsett Erland Olauson till att utreda järnvägsunderhållets framtida organisering. Sveriges Byggindustrier och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer är starkt kritiska till regeringens planer på ett förstatligande av det svenska järnvägsunderhållet. "Jag välkomnar Olauson till uppdraget att leda utredningen och ser fram emot ett nära samarbete. Men realiseras regeringens tankar på det sätt som föreslagits av infrastrukturminister Tomas Eneroth riskerar järnvägsunderhållet att försämras kraftfullt. Att Trafikverket ska bygga upp en omfattande egenregiverksamhet skulle förflytta fokus och kosta mer skattepengar än det skulle ge effekt," säger Robert Röder, ordförande i Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.