Var tredje storstadsbo vill bo mindre tättbefolkat i framtiden
När analys- och teknikkonsultföretaget WSP frågade 1800 svenskar i storstadsregionerna hur pandemin förändrat deras syn på staden, svarade 34 procent att de vill bo mindre tättbefolkat i framtiden.
– Det är lite svårt att tyda vad detta kan betyda för flyttmönstren i framtiden. Jag tror däremot att en del kommer addera frågan hur tätt de är beredda att bo, men också undersöka lite noggrannare vad det finns för ytor för gemenskap och motion i närheten, säger Lina Kumlin, senior planeringsarkitekt på WSP.
Undersökningen visar att nära 70 procent av de svarande har blivit medvetna om vikten av mötesplatser och grönområden i närheten. Forskning visar att grönområden i urban miljö har positiva effekter på många sätt, till exempel bidrar de till att rena luften, främja biologisk mångfald, sänka bullernivåer och ta hand om regnvatten. Men de är också bra för folkhälsan då naturen sänker stressnivån, ger skugga under värmeböljor och främjar interaktionen mellan människor. För Lina Kumlin och andra som arbetar med hållbar stadsplanering är vikten av mötesplatser och grönområden en ständig diskussion när staden ska förändras eller byggas ut.
– Generellt sett är grönområden ganska lågt prioriterade och det kan vara förödande för välmåendet – både sett till fysisk hälsa men även den psykiska hälsan. Jag skulle också vilja se fler åldersintegrerade mötesplatser där även äldre som oftare drabbas av ensamhet kan ha en naturlig plats, säger Lina Kumlin.
WSP har specifikt tittat på hur stadens utformning påverkar den ofrivilliga ensamheten. Grönområden är en av de insatser som kan ha en effekt, tillsammans med trygghet och god tillgång till kollektivtrafik. I WSPs studie svarar var fjärde svarande att resan med kollektivtrafiken bidrar till bättre sociala kontakter med människor i närområdet.
– Vi vet att problemet med ofrivillig ensamhet är större i stora städer och att hur vi utformar dem påverkar hälsan. Jag tror att kriser som vi nu genomgår kan få många att tänka till. I en tidigare WSP-studie såg vi till exempel att 16 procent av svenskarna inte kan namnet på en enda granne. Därför är det glädjande att var tredje upplever att pandemin ökat gemenskapen i närområdet och att nya kontakter har skapats, säger Lina Kumlin.
Kort ur undersökningen
- 34 procent svarar att de kommer vilja bo mindre tättbefolkat i framtiden
- 67 procent svarar att pandemin fått dem att inse vikten av mötesplatser och grönområden
- 36 procent upplever en stärkt gemenskap med grannar och människor i närområdet
- 6 av 10 svenskar känner sig ensamma, 35 procent upplever att det är ett problem
- 60 procent svarar att den sociala distanseringen gjort att de känt sig mer ensamma
- 16 procent kan inte namnet på en enda granne
- Var fjärde upplever att resan med kollektivtrafiken bidrar till bättre sociala kontakter med människor i närområdet
Kontakter
Ellen HuitfeldtPR Manager
Tel:0701629311ellen.huitfeldt@wsp.comLina KumlinSenior planeringsarkitekt
Tel:010 721 03 83Lina.kumlin@wsp.comBilder
Länkar
Om
Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.
Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.
Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.
Följ WSP
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från WSP
Ny studie: Stockholms transportsystem mest hållbart i Norden men kollektivtrafiken tappar30.10.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny studie från strategi- och teknikkonsulten WSP visar att Stockholm toppar Norden med den högsta andelen hållbara resor. Samtidigt kämpar stadens kollektivtrafik med minskande resenärssiffror och nedskärningar, vilket riskerar att skapa en "nedåtgående spiral", enligt mobilitetsexperten Lasse Brand.
WSP vinner uppdrag att utreda Maria-Helsingborg, dubbelspårsutbyggnad24.10.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Västkustbanans sista enkelspåriga sträcka ska bli dubbelspår. Trafikverket ger nu WSP i uppdrag att utreda hur den 4,5 kilometer långa sträckan bäst ska dras.
WSP vinner uppdrag att framtidssäkra Luleå C21.10.2024 09:55:00 CEST | Pressmeddelande
WSP utökar sin portfölj med ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.
Inflationen har förändrat pendlingen för varannan storstadsbo15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny undersökning från strategi- och teknikkonsultföretaget WSP visar att hälften av invånarna i Sveriges fyra största stadsregioner har ändrat sina pendlingsvanor till följd av de senaste årens prisökningar. Storstadsborna cyklar och distansarbetar mer för att spara pengar och bilen har blivit den stora förloraren i inflationstiderna.
WSP tecknar ramavtal med Fortifikationsverket10.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
WSP har fått i uppdrag att stödja Fortifikationsverket i att utveckla och förvalta försvarsfastigheter, i takt med att Sveriges totalförsvar rustas upp och byggs ut. Genom en rad nya ramavtal kommer WSP att spela en viktig roll i att stärka Sveriges beredskap och säkerhet i en tid av ökad geopolitisk osäkerhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum