Vårdföretagarna kommenterar Lagrådets analys av vinstbegränsningsförslaget

- Efter Lagrådets sågning av Reepalus förslag borde det vara omöjligt för regeringen att lappa ihop förslaget om vinstbegränsning igen. Förhoppningsvis kan alla brukare, patienter och assistansberättigade som använder och värdesätter valfriheten nu andas ut, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

- Efter Lagrådets sågning av Reepalus förslag borde det vara omöjligt för regeringen att lappa ihop förslaget om vinstbegränsning. Förhoppningsvis kan alla brukare, patienter och assistansberättigade som använder och värdesätter valfriheten nu andas ut, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

- Nyligen påpekade socialminister Annika Strandhäll apropå organdonationsutredningen att regeringen inte kan lägga fram förslag som strider mot grundlagen. Regeringen måste rimligen dra samma slutsats här, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef hos Vårdföretagarna.

Så här sa socialminister Annika Strandhäll i DN 6 februari i år:

"Som minister vore det omdömeslöst att föreslå regering och riksdag att fatta beslut om lagstiftning som våra egna jurister menar inte håller i relation till grundlagen."

Anders Manell, presschef Vårdföretagarna

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter Jönköpingspolitiker för framtidsdiskussion om välfärden17.5.2018 13:28Pressmeddelande

Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter politiker för framtidsdiskussion om välfärden4.5.2018 13:26Pressmeddelande

I en undersökning som Vårdföretagarna låtit Demoskop genomföra är stödet i Dalarna för valfriheten i välfärden stort. Stödet för rätten att själv välja vilken vårdmottagning man ska vända sig är hela 80 procent. Möt Vårdföretagarnas näringspolitiske chef, Håkan Tenelius, som berättar om undersökningen och svarar på frågor om vården och omsorgens utmaningar efter valet.