Kungliga Operan

Våren tar plats på Kungliga Operan

Dela
Löftet – en ny svensk opera om kärlekens oövervinnerliga kraft i ett krigshärjat Europa, Askungen – en ny familjebalett av Tamara Rojo och kostymer av den franske modedesignern Christian Lacroix, och Short Stories III där tre tonsättare skriver morgondagens opera. Det blir också urpremiär på ett verk som främst riktar sig till barn med funktionsvariationer. Det är något av innehållet när Kungliga Operan presenterar vårsäsongen 2022 med premiärer som också visas på Operan Play.
Våren tar plats på Kungliga Operan. Kostymdesign av Henrik Vibskov till Alexander Ekmans Eskapist. Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan
Våren tar plats på Kungliga Operan. Kostymdesign av Henrik Vibskov till Alexander Ekmans Eskapist. Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan

Birgitta Svendén, VD: »Vårens repertoar bygger på lustfylldhet, starka känslor och livets både bisarra och verklighetsnära situationer. Genom våra beställningsverk speglar vi framtidens skapare av ny konst samtidigt som vi hyllar våra briljanta klassiker.

Varje titel har sitt specifika tema och sammantaget ger det oss upplevelser som kan påverka våra liv med välbefinnande, reflektioner, intressanta samtal. Allt som gör vardagen rikare.
Att möta konstupplevelser tillsammans som vi nu kan göra är något speciellt som inte går att ersätta. Men för att ge alla möjligheten att ta del av vårt program kommer flera av föreställningarna att även finnas på Operan Play. Välkommen till våren med Kungliga Operan!«

Michael Cavanagh, operachef: »Äntligen är det här – det nya året och mitt första med Kungliga Operan! Jag kan knappt bärga mig inför säsongens program. Från en kraftfull och viktig ny svensk opera, Löftet, spännande och bekanta favoriter som Figaros BröllopFlickan från Västern till Aida, till en gnistrande nyproduktion av Puccinis Syster Angelica/Gianni Schicchi. Våra sångare är några av de allra bästa och som alltid kommer yppersta konstnärliga team att presentera oförglömliga upplevelser.« 

Nicholas Le Riche, balettchef: »Kungliga Balettens vår är färgsprakande, magnetiskt medryckande och alldeles alldeles underbar”, säger Le Riche med hänvisning till vårens sista premiär Askungen.
»Våra musikval speglar detta med fantastisk variation av kompositörer som Debussy, Bizet, Mikael Karlsson och Prokofjev.
Den första premiären är den lekfulla La Boîte à Joujoux, ett samarbete mellan konstnären Bea Szenfeld och franske koreografen Jean-Guillaume Bart, som spelas tillsammans med en dramatisk och ikonisk Carmen-balett. Vi har också ett mer lättsamt tonläge med Alexander Ekmans skruvade och mycket hyllade Eskapist

Ellen Lamm, konstnärlig chef Unga på Operan: »Unga på Operans verksamhet fortsätter att präglas av nyfikenhet och förundran. Förutom barnlördagar, skolkonserter och vår webbserie Det magiska huset handlar vårens stora satsning om Hjärtat inuti. Jag är extra stolt och glad över att presentera en föreställning skapad direkt för barn med funktionsvariationer, Dalija Acin Thelander, som uruppförde babyoperan Myriader av världar 2018, utforskar nu musikdramatik för en grupp barn som sällan blir sedda och hörda.«

OPERA

Vårsäsongens första premiär är Löftet, ett beställningsverk för Kungliga Operan. Operan är skapad av librettisten Susanne Marko, i samarbete med Mats Larsson Gothe och inspirerad av en verklig händelse i hennes familjehistoria. Löftet handlar om två människor i ett krigshärjat och traumatiserat Europa efter krigsslutet 1945 och om kärlekens oövervinnerliga kraft. Huvudrollerna kreeras av Hanna Husáhr och Karl-Magnus Fredriksson. Föreställningen regisseras av Stefan Larsson och dirigeras av Kungliga Operans nya musikchef Alan Gilbert.

Produktionen är Operans första »återvinningsopera«, ett pilotprojekt där scenografen Sven Haraldsson och kostymskaparen Nina Sandström använt största möjliga andel återvunnet material. Löftet får urpremiär den 27 januari, den internationella minnesdagen för Förintelsens offer.

Giacomo Puccinis diptyk Syster Angelica & Gianni Schicchi, med premiär den 19 mars, är berättelser om människor som vi både får lida med och skratta åt. I Syster Angelica gestaltar Camilla Tilling titelrollens tragiska öde medan Jeremy Carpenter gör den komiska rollen som Gianni Schicchi. Dirigent är Paolo Carignani, tidigare chefsdirigent vid Frankfurtoperan. 
Regissören Wilhelm Carlsson har satt upp en lång rad uppmärksammade teater- och operauppsättningar på bl a Dramaten, Kungliga Operan, Wermland Opera och Norrlandsoperan. Även denna gång blir det tillsammans med hans konstnärliga team: Marcus Olsson (scenografi & kostym) och Markus Granqvist (ljussättning). Syster Angelica & Gianni Schicchi – två enaktsoperor och juveler i italiensk realistisk opera – har premiär den 19 mars.

Short Stories III presenterar tre svenska tonsättare som prövar sina operaidéer i det lilla formatet: Min tur nu av Maria Lithell Flyg, Taro av Torbjörn Helander och När knoppar brister av Jonas Valfridsson. 

Short Stories är ett skräddarsytt koncept för att få fram nya svenska operor och samtidigt ge fler tonsättare – och librettister – möjlighet att skriva för operascenen.  Short Stories III följer upp succéerna 2016 och 2020 och för regin står denna gång Helle Rossing och Martyna Kaiser med Mattias Böhm som dirigent. I samband med urpremiären den 27 maj får vi alltså veta hur morgondagens opera låter.

Kort presentation av tonsättarna i Short Stories III:

Maria Lithell Flyg har en bakgrund som operasångerska innan hon blev verksam tonsättare inom nutida konstmusik. Hon har skrivit ett stort antal verk för musiker som t ex violinisten Cecilia Zilliacus, pianisten Martin Sturfält och ensemblerna Musica Vitae och KammarensembleN.

Torbjörn Helander har skrivit verk för varierande besättningar, däribland sånger, balettmusik och en Kammarsymfoni som uruppförts av Kungliga Hovkapellet. Sedan flera år tillbaka spelar han viola i Hovkapellet.

Jonas Valfridsson har ett förflutet som rock- och jazzgitarrist innan intresset för komposition tog över helt. Han har framförallt blivit uppmärksammad för sin orkestermusik och även vunnit priser såväl i Sverige som internationellt. 2019 framträdde han på Kungliga Operan som dirigent för den uppmärksammade Kite på Kungliga Operan.

På operarepertoaren står dessutom tre nypremiärer:

Från den 4 februari spelas Ole Anders Tandbergs uppsättning av Figaros bröllop med Christina Nilsson som Grevinnan, Jens Persson som Greven och Ola Eliasson som Figaro. I rollen som Cherubino alternerar Adrian Angelico med Johanna Rudström.

Regissören – och numera operachefen – Michael Cavanaghs uppsättning av Aida spelas från den 22 april. Vid premiären 2018 gjorde Christina Nilsson stor succé som Aida. Hon är nu tillbaka i rollen som innebar hennes stora genombrott och som motspelare har hon även denna gång bland andra hovsångerskan Katarina Dalayman som Amneris och Andrea Carè som Radamès. Föreställningen dirigeras av Sian Edwards, som bland annat varit musikchef på English National Opera och hon ledde f ö uruppförandet i Paris av Hans Gefors opera Clara.  

Vårsäsongens sista nypremiär är Puccinis Flickan från Västern. Christof Loys även internationellt mycket uppmärksammade uppsättning beskrevs vid premiären 2011 på Kungliga Operan i tyska Die Welt som »En grandios italiensk framgång«. Hovsångerskan Malin Byström, som vann Opera Awards 2018, sjunger rollen som Minnie och föreställningen dirigeras av Alan Gilbert. Vid sidan av Malin Byström görs ledande roller görs av Aleksandrs Antonenko (Dick Johnson) och Aleksey Bogdanov (Jack Rance). Flickan från Västern spelas från den 4 juni. 

BALETT 

Kungliga Balettens första vårpremiär blir en så kallad double-bill den 18 februari: La Boîte a Joujoux & Carmen.  

Jean-Guillaume Bart och Bea Szenfeld har skapat en helt ny kreation inspirerad av La Boîte à Joujoux (på svenska »Leksakslådan«). Den franske koreografen Jean-Guillaume Bart var tidigare premiärdansare vid L’Opéra de Paris. Bea Szenfeld – känd för sina experimentella skapelser i ovanliga material och sammanhang, på gränsen mellan kläder och konst – kommer denna gång att skapa unika kreationer för Kungliga Baletten.

När originalverket hade premiär 1921 skrev kritikerna att en ny konstgenre hade skapats; det var något ännu bättre än balett! Här ger Kungliga Baletten nytt liv åt leksakerna.  

I Roland Petits Carmen, från 1949, blandas klassisk balett, modernism och spanska rytmer. I Bizets välkända musik och kostym av Antoni Clavé står den upproriska Carmen i centrum. Med över 5000 föreställningar har Petits Carmen hänfört verket publik världen över och gör så än idag. 

Askungen är en ny uppsättning skapad exklusivt för Kungliga Baletten av Tamara Rojo. Tillsammans med färgstarka kostymer av modeskaparen Christian Lacroix och den klassiska och välkända musiken av Prokofjev skapas en färgsprakande danskväll för hela familjen, från 7 år och med premiär den 25 maj.

Tamara Rojo, sedan 2012 konstnärlig ledare för English National Ballet, var tidigare premiärdansare vid Royal Ballet i London där hon var ledande solist i den klassiska repertoaren. Hennes version av Askungen utspelar sig i Stockholm och dyker rakt in i samtiden. Det börjar med att Askungen spolas upp alldeles ensam i Stockholms hamn. Snabbt placeras hon på barnhem…

Dessutom blir det efterlängtad nypremiär på Eskapist av Alexander Ekman och med musik av Mikael Karlsson. Efter publiksuccéer som Midsommarnattsdröm på Kungliga Operan, Play på Parisoperan och A Swan Lake i Oslo, skapade Alexander Ekman Eskapist – som fick urpremiär på Kungliga Operan 2019 som fick stående ovationer och spelades för utsålda hus. Eskapist har nypremiär den 1 april.

UNGA PÅ OPERAN 

Hjärtat inuti (ett samarbete med Unga Klara) är skapad speciellt för barn med funktionsvariationer. Den utspelar sig i en fascinerande och ständigt föränderlig värld och erbjuder en fantasifylld och lekfull resa i åtta scener. Tillsammans med tre dansare och en sångare deltar publiken i ett flöde av rörelse, sånger och viskningar i en scenbild inspirerad av den mikroskopiska världen. Hjärtat inuti är en ovanlig föreställning med ett myller av taktila upplevelser som stimulerar publikens nyfikenhet och upptäckarlust samtidigt som den bjuder in till avkoppling och kontemplation i en trygg miljö.   

År 2017 gjorde Dalija Acin Thelander succé med Myriader av världar – en föreställning där musik, sång och dans skapade ett äventyr för spädbarn och deras medföljande vuxna. Produktionen gick på turné till Hong Kong, den internationella teaterfestivalen ASSITEJ, Kristiansand/Norge och Malmö Opera. Konceptkonstnären och koreografen Dalija Acin Thelander, vinnare av ASSITEJ International Artistic Excellence Award, är tillbaka med ett verk som erbjuder en oväntad syn på världen.  

Bilder

Våren tar plats på Kungliga Operan. Kostymdesign av Henrik Vibskov till Alexander Ekmans Eskapist. Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan
Våren tar plats på Kungliga Operan. Kostymdesign av Henrik Vibskov till Alexander Ekmans Eskapist. Foto: Markus Gårder/Kungliga Operan
Ladda ned bild
Askungen, premiär 25 maj. Koreograf: Tamara Rojo. Kostymdesign: Christian Lacroix. Foto: Thomas Klementsson/Kungliga Operan
Askungen, premiär 25 maj. Koreograf: Tamara Rojo. Kostymdesign: Christian Lacroix. Foto: Thomas Klementsson/Kungliga Operan
Ladda ned bild
Operan Löftet är ett beställningsverk för Kungliga Operan av Susanne Marko (libretto) och Mats Larsson Gothe (musik), urpremiär 27 januari. Foto: Henrik Halvarsson /Kungliga Operan
Operan Löftet är ett beställningsverk för Kungliga Operan av Susanne Marko (libretto) och Mats Larsson Gothe (musik), urpremiär 27 januari. Foto: Henrik Halvarsson /Kungliga Operan
Ladda ned bild
Short Stories III, tre operor med urpremiär 27 maj. Foto: Klara G/Kungliga Operan
Short Stories III, tre operor med urpremiär 27 maj. Foto: Klara G/Kungliga Operan
Ladda ned bild
Hjärtat inuti, Unga på Operan i samarbete med Unga Klara, urpremiär 7 maj. Illustration: Ishtar Backlund/Kungliga Operan
Hjärtat inuti, Unga på Operan i samarbete med Unga Klara, urpremiär 7 maj. Illustration: Ishtar Backlund/Kungliga Operan
Ladda ned bild

Om

Kungliga Operan
Kungliga Operan
Box 16094
103 22 Stockholm

08-791 43 00https://www.operan.se/

Kungliga Operan är sedan 1773 Sveriges nationalscen för opera och balett.

Följ Kungliga Operan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kungliga Operan

Hösten på Kungliga Operan – en helande kraft i en orolig tid11.4.2024 11:07:29 CEST | Pressmeddelande

Det blir en storslagen höst på Kungliga Operan, som bjuder på kärlek, dramatik och en ny blick på den svenska historien i Gustavia, en nyskriven balett om Sveriges okända prins Gustav Badin Couschi. Världsstjärnor som Peter Mattei i Wozzeck och Nina Stemme i Jenufa gästar Operahuset och publiken bjuds även på älskade favoriter som Carmen, Tosca, Sweeney Todd och Askungen. Unga Operan bjuder på urpremiär av den interaktiva dansföreställningen Forever, med koreografi av Mari Carrasco och musik av Mikael Karlsson. »Vi befinner oss i en turbulent och orolig tid. Vi på Operan när en dröm om att den starka konst som vi presenterar i och utanför Operahuset är allmängiltig, att den kan förena människor oavsett bakgrund. Sådana drömmar och ambitioner behövs i en tid där samhällen slits itu av konflikter och splittring«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren. Höstens biljetter släpps den 2 maj.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye