Varför finns ännu inga alkobommar i svenska hamnar?

Redan 2010 utvecklade MHF idén och den tekniska lösningen för automatiska nykterhetskontroller, så kallade alkobommar. Efter samråd med Trafikverket och övriga berörda myndigheter kunde försöksverksamhet genomföras i Tysklandsterminalen i Göteborgs hamn 2013 och därefter i Stockholms Frihamn 2014–2015. Bakgrunden till MHF:s initiativ var den mycket oroande statistik från nykterhetskontroller som tydligt visade på en väldigt hög andel onyktra förare i olika hamnar.
Genom de passersystem som byggdes upp under försöken kunde samtliga fordonsförare som körde ut från färjorna nykterhetskontrolleras utan att utpasseringstiden från hamnen påverkades. Utandningsproven kunde genomföras automatiskt med hjälp av en särskild alkoholanalysator, mycket snabbt och helt utan personal på plats. I stället fjärrövervakades hela kontrollstationen av en person i en trafikledningscentral med hjälp av sensorer och kameror. Endast i de fall då alkohol detekterats i någon förares utandningsprov behövde polis-, tull- eller kustbevakningspersonal larmas för uppföljande bevisprovstagning och eventuell rapportering av rattfylleribrott. Oerhört effektivt.
–Försöken blev en succé. Under de första dagarna i Stockholm 2014 upptäcktes många alkoholpåverkade förare. Därefter minskade andelen onyktra förare successivt. I slutet på försöksperioden förekom inga onyktra förare, säger Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på MHF.
Ett par år senare beslutade regeringen om ett brett införande i Sveriges hamnar, gav ett uppdrag till Trafikverket och sköt till alla de pengar som behövdes. Sedan dess har nästan ingenting hänt. Bara någon enstaka hamn har fått alkobommar. Regeringens pengar till alkobommarna användes inte som det var tänkt
Rattfulla förare fortsätter att köra ut från hamnarna, ibland i tungt lastade lastbilar och långtradare. Polisen har dragit ner kraftigt på nykterhetskontrollerna och upptäcktsrisken är nästan obefintlig för en rattfyllerist. När som helst kan det leda till dödsolyckor i trafiken.
Att täta nykterhetstester måste ske på särskilt utsatta platser låter som självklarheter, och MHF är mycket riktigt långt ifrån ensamma om att vilja se den här utvecklingen. Nu senast kunde vi se M Sverige lyfta frågan i TV4:s nyheter. Vi välkomnar också den stora samsyn om vikten av nykter trafik som råder i riksdagen.
Varför sker då inte de nykterhetskontroller som behövs?
MHF kräver nya politiska beslut om att komma igång med de automatiska nykterhetskontrollerna, både i hamnar och på andra platser som till exempel trafikkontrollplatser och godsterminaler.
Nyckelord
Kontakter
Lars Olov SjöströmTrafiksäkerhetschef
Trafiksäkerhetsexpert på MHF och t.f. VD
Bilder
Om
MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.
Följ MHF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MHF
Delta i Tylösandsseminariet Studio: ”När erfarenhet möter risk – om äldre och trafiksäkerhet”5.12.2025 14:51:02 CET | Pressinbjudan
Den 10 december sänder MHF Tylösandsseminariet Studio. Den här gången fokuserar vi på äldre och trafiksäkerhet. Allt fler svenskar är äldre, friska längre, och fortsätter köra bil. Det är positivt för frihet och delaktighet, men ställer nya krav på hur vi arbetar med trafiksäkerhet, vård, tillsyn och stöd.
MHF uppmärksammar “Vecka 45” nationella uppmärksamhetsveckan om alkohol, i år med fokus på äldre och alkohol30.10.2025 13:33:41 CET | Pressmeddelande
Under vecka 45 uppmärksammar MHF den årliga alkoholtemaveckan. I år riktas ljuset mot en grupp som sällan står i fokus i alkoholdebatten, nämligen äldre och alkohol.
MHF slår larm – många unga tror att cannabis är ofarligt i trafiken: ”En tickande bomb”20.10.2025 10:17:51 CEST | Pressmeddelande
En ny undersökning från Ipsos visar att fyra av fem unga svenskar uppfattar cannabis som farligt i trafiken. Det finns dock stora kunskapsbrister om hur länge cannabis verkar och hur mycket det påverkar körförmågan. Elva procent av svenskarna i undersökningen uppger att de har suttit i en bil som körts av en cannabispåverkad förare. Nio procent tror inte att cannabis påverkar hur en förare är bakom ratten.
26 september: Sverige uppmärksammar Trafiknykterhetens Dag – MHF i rikstäckande samverkan med Bilprovningen22.9.2025 09:01:04 CEST | Pressmeddelande
Den 26 september 2025 uppmärksammar MHF Trafiknykterhetens Dag över hela landet – i år i nära samverkan med Bilprovningen på stationer runt om i Sverige. Syftet är att sätta ljuset på de människor som drabbas av rattfylleri och mobilisera fler att agera mot alkohol- och drogpåverkan i trafiken.
Rättelse: fel ordval i MHF:s pressmeddelande om elsparkcyklar18.9.2025 11:51:21 CEST | Pressmeddelande
I vårt tidigare pressmeddelande ”MHF kräver skärpta regler för elsparkcyklar” råkade ett felaktigt ordval smyga sig in i en mening om vår granskning. Ordet ”olagliga” ska vara ”lagliga”.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


