Varför funkar jobbmässan Skarpt Läge så bra?

Under tre timmar finns 1 200 jobb att söka från 40 utställare och många som kommer dit får jobb. Varför lyckas Jobbmässan Skarpt Läge generera så många lyckade jobbmatchningar när andra går bet? Kom och upplev jobbmässan på plats.

Den 21 februari kl.14.00-17.00 arrangeras för sjunde året i rad Skarpt Läge, mötesplatsen för jobb, studier och praktik som riktar sig mot målgruppen 18 till 30 år.

Konceptet är enkelt: de 40 utställare som ställer ut under tre timmar har mer än 1 200 jobb att erbjuda. Deltagare kommer direkt med sin CV, träffar olika arbetsgivare på en och samma plats och få chansen att bli erbjuden att jobb direkt.

− Skarpt Läge är idag inte enbart en jobbmässa, utan en mötesplats som genererar ett antal synergieffekter. Vi samarbetar även med näringslivet, offentliga sektorn och skolorna för att visa vad vi tillsammans har att erbjuda våra arbetssökande, säger Lotta Forsberg, projektledare på Skarpt Läge.

Hittills har Skarpt Läge lett till över 1 000 jobb för unga vuxna. Förra året skapades 184 arbetstillfällen varav 94 heltidstjänster. Majoriteten av arbetstillfällena fanns inom branscherna lagerlogistik samt hotell och restaurang.

Invigning av kommunstyrelsens ordförande Axel Josefsson (M)

Årets mässa äger rum fredagen den 21 februari kl.14.00-17.00 på Chalmers Conference Center i Johanneberg. Axel Josefsson (M) kommer att delta och inviga jobbmässan där över 1 200 deltagare förväntas.

Årets mässa 2020 bygger på ett samarbete mellan: Chalmers, Länsstyrelsen Västra Götaland, Team Göteborg och Näringslivsgruppen på Göteborg & Co, Göteborgs Stad - Arbetsmarknad & Vuxenutbildningen, Radisson Blu Scandinavia, Arbetsförmedlingen, Visita och Föreningen Skarpt Läge. Medverkar gör även volontärer från Hvitfeldskagymnasiet & Partillegymnasiet.

Fredrik Karlsson, ordförande föreningen Skarpt Läge, fredrik@skarptlage.net 0728–770049

Lotta Susanne Forsberg, projektledare Skarpt Läge 2020, lotta@skarptlage.net 0709–397527

www.skarptlage.net

Näringslivsgruppen på Göteborg & Co är en plattform för samverkan mellan näringsliv, organisationer, kommuner och akademi som verkar för att stärka och utveckla Göteborgs konkurrens- och attraktionskraft. Genom initiativ och projekt stimulerar Näringslivsgruppen till långsiktig kompetensförsörjning och inkludering för att bidra till en attraktiv, levande och hållbar storstadsregion.