Vattenindustrin

Varim blir Vattenindustrin - Samlad kompetens för framtidens vatten

Målsättningen är tydlig – att bidra till mer kunskap och ökad förståelse mellan beställare och utförare för att på så sätt höja både kapacitet och effektivitet. Men också att växa som organisation för att få större möjligheter att påverka VA-branschen. Därför byter nu branschorganisationen Varim namn till Vattenindustrin.
Vattenindustrins nya logotyp.

– Namnet är en direkt beskrivning av vilka vi är. Vi samlar kompetensen inom industrin; konsulter, entreprenörer och produktleverantörer inom vattenrening och vattenbehandling. Kort sagt - Vattenindustrin. Det finns ett stort behov av en stark branschorganisation och nu hoppas vi att fler kan hitta till oss, förklarar organisationens ordförande Anette Seger.

Viktigt nätverk

Historien om branschorganisationen Varim började den 6 september 1967. Föreningen startade med 14 medlemsföretag vilka idag har vuxit till 44 stycken. Verksamheten har successivt utvecklats och idag är Vattenindustrin ett viktigt nätverk i VA-branschen.

– Nu är det dags för nästa kliv på utvecklingsstegen. Vi står inför historiskt stora investeringsbehov i VA-Sverige, enligt rapporter 23 miljarder om året de kommande 20 åren. För att resurserna ska räcka till behöver vi samarbeta på ett konstruktivt och effektivt sätt, betonar Anette Seger.

Vattenindustrins generalsekreterare Joachim Jämttjärn förklarar att det råder stor personalbrist i branschen som helhet. Trots att behoven finns hinner inte budgeterade medel investeras. Samtidigt går många utförande bolag på knäna eftersom kraven vid upphandlingar ofta är försedda med stora risker som fördröjer processen.

– Som branschorganisation har vi här möjlighet att stötta upp och bistå med både kunskap och erfarenhet men också hjälpa till att locka fler till branschen och visa vilken spännande och utvecklande framtid vi står inför, säger Joachim Jämttjärn.

Blir en kunskapskälla

En av Vattenindustrins prioriterade uppgifter är därför att öka kunskapen och förståelsen mellan beställare och utförare. På så sätt vill Vattenindustrin att branschen ska bidra till mer hållbara och resilienta lösningar och investeringar.

– Vi vill vara den självklara källan till kunskap i VA-Sverige och arbetar därför fram en ny kunskapsbank på vår hemsida. Där kommer webbinarium, information och goda exempel finnas tillgängligt för både medlemmarna och deras kunder. På så vis kan vi bidra med ökad kunskapsspridning av nya rön i branschen, avslutar Anette Seger.

Namnbytet sker den 25 maj 2021.

För mer information:
Vattenindustrins hemsida: www.vattenindustrin.se

Styrelseordförande
Anette Seger, Ramboll Sverige AB
Tfn 010 – 615 63 29
anette.seger@ramboll.se

Generalsekreterare
Joachim Jämttjärn
Tfn 08 - 782 08 41
info@vattenindustrin.se

Vattenindustrins nya logotyp.

Vattenindustrin
Box 5510, Storgatan 5

08-782 08 50http://www.vattenindustrin.se

Samlad kompetens för framtidens vatten.

Vattenindustrin är branschorganisationen för konsulter, entreprenörer och produktleverantörer inom vattenrening och vattenbehandling. Vi arbetar för att skapa resilienta och långsiktiga lösningar där medlemmarna bidrar med innovation och kompetens för hållbara lösningar i ett gott affärsklimat.

Vattenindustrin har sitt hos Teknikföretagens Branschgrupper AB.

Följ Vattenindustrin

Senaste pressmeddelandena från Vattenindustrin

Vattenindustrin lanserar gemensamt Internship Program 202426.10.2023 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

Vattenindustrin står inför ett generationsskifte. Samtidigt finns ett mycket stort investeringsbehov i VA och utvecklingen går snabbare än någonsin tidigare. Sammantaget innebär detta att vi inte bara behöver ersätta de som går i pension, vi behöver också attrahera fler och nya typer av kompetenser. För att locka unga att välja en karriär inom vatten lanserar Vattenindustrin ett Internship program som kommer att sträcka sig över sommaren 2024.

Novusrapport: 9 av 10 kommuner har behov av underhåll och investeringar i vattentjänster25.10.2023 10:05:02 CEST | Nyheter

I en kartläggning anser 88 procent uppger att de har ett mycket eller ganska stort behov av underhåll och investeringar och 83 procent svarar att underhåll och investeringar i vattentjänster är ganska eller mycket högt prioriterat. Samtidigt säger 45 procent att de saknar eller inte vet om det finns en budget som täcker behovet av dessa investeringar enligt rapporten “Temperaturen på Vatten-Sverige" som Novus genomfört på uppdrag av Mötesplats Vatten2023.