Världens första Svanenmärkta power bank

En välkommen nyhet inför ljusare tider då fler svenskar vill tillbringa mer tid utomhus utan att begränsas av en urladdad mobiltelefon. Varumärket DELTACO lanserar nu på den svenska marknaden en ”Sustainable Power Bank” som har klarat tuffa krav på metaller, kemikalier och funktion.

En power bank ska fungera effektivt och ge stabil laddning. Det är därför ett av de områden som Svanen ställer krav på. Men de kanske viktigaste kraven handlar om vilka mineraler som används vid tillverkning, hur de utvinns och var de kommer ifrån.

– Det handlar inte bara om miljöaspekten utan även om hur mineralutvinningen påverkar de människor som bor i området. Att mineralerna inte kommer från konfliktområden, säger Stefan Englund, rådgivare för elektronikprodukter på Miljömärknings Sverige.

– Vi är glada och stolta över att vara först med att erbjuda Svanenmärkta power banks. Det är en produkt som används flitigt, både i privat- och arbetslivet och vår förhoppning är att medvetna konsumenter och inköpare ska uppskatta att det nu finns ett miljömärkt alternativ, säger Claes Eriksson, Brand Director för distributören Aurdels egna varumärke DELTACO.

En Svanenmärkt power bank har till exempel klarat stränga krav på:

• Gränsvärden för tungmetaller i batteriet.
  • Förbud mot PVC.
  • Förbud mot vissa flamskyddsmedel i plasten.
  • Policy som ska omfatta ansvarsfulla inköp. Till exempel att mineraler inte får komma från konfliktområden. Dessutom måste tillverkaren vara med och stödja program för ansvarsfulla inköp av konfliktmineraler utanför det egna företaget.
  • Återvinning och minskad användning av råvaror som det finns begränsad tillgång på.
  • Elektronik-, säkerhets- och kvalitetstester.
  • Återvinningsbar design av Powerbanken.

Power banken finns att köpa hos utvalda återförsäljare: Clas Ohlson, Webhallen och Inet.

Läs mer om Svanens krav på Uppladdningsbara batterier och power banks

För kommentarer:

Stefan Englund, rådgivare för elektronikprodukter på Miljömärkning Sverige,

Stefan.Englund@svanen.se, +46 8-55 55 24 21.

Claes Eriksson, Brand Director, Aurdel

claes.eriksson@distitservices.com