Världspremiär av nya ŠKODA ENYAQ iV den 1 september 2020

Presentationen av ŠKODAs första elektriska SUV kommer sändas live från Prag den 1 september kl 19.00. Förutom intervjuer med experter kommer ENYAQ iV att presenteras i ett helt nytt virtuellt showroom, vilket möjliggör att alla kan delta live. Individuellt styrbara 360-graders kameror kommer att skapa en känsla av att fysiskt vara i arenan.

Världspremiären av ŠKODA ENYAQ iV är den första visningen som äger rum live samtidigt som deltagarna får tillgång till en innovativ virtuell presentation. Detta möjliggör att ŠKODA-fans över hela världen kan delta i liveupplevelsen och bevittna avtäckningen av ŠKODAs första produktionsmodell baserad på Volkswagen Groups elbilplattform MEB. Intresset för ENYAQ iV har varit stort och redan innan sin premiär har bilen över 4 500 förbokningar bara i Sverige. I samband med världspremiären kommer ŠKODA i Sverige att öppna en bilkonfigurator på skoda.se där man kan bygga sin egen ENYAQ iV.

Eftersom presentationen av den virtuella modellen kommer att filmas med 360-graders kameror, kommer tittarna att känna sig som om de verkligen sitter i rummet. Före och efter världspremiären av ŠKODA ENYAQ iV kommer alla besökare online att möjligheten att utforska den virtuella ŠKODA-paviljongen. 360-graders vyn gör det möjligt för användare att titta på båda fordonen från alla sidor. Omfattande informationsmaterial kommer också att finnas tillgängligt för nedladdning.

Livesändningen innehåller intervjuer med experter och åskådarna kan skicka in sina egna frågor i realtid via företagets sociala mediekanaler. Precis som gästerna på plats på visningen i Prag kan personer som deltar i den virtuella presentationen själva kunna bestämma vad som intresserar dem och i vilken ordning de vill se de olika områdena.

Livesändningen startar klockan 19.00 på tisdagen den 1 september. Deltagare påminns om dess start en minut i förväg. Den virtuella paviljongen kommer att öppnas för besökare tjugo minuter före presentationen och kommer att finnas tillgänglig ytterligare två timmar efter evenemanget.

Länk till presentation av ŠKODA ENYAQ iV
Följ den virtuella premiären av ŠKODA ENYAQ iV snabbt och enkelt genom någon utav länkarna nedan.

https://skoda-virtual-event.com eller någon utav ŠKODAs sociala mediekanaler (Facebook och Twitter) eller ŠKODA Storyboard (www.skoda-storyboard.com).

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder åtta huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, CITIGO, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.