Vattenindustrin

Vattenindustrin väljer Svenska Mässan och Vatten2023

Den 24 - 26 oktober 2023 etableras en ny, samhällsviktig mötesplats på Svenska Mässan i Göteborg i samarbete med Vattenindustrin. Tillsammans med företag och organisationer vill parterna samla viktiga aktörer i alla led på en och samma plats.

Vattenindustrin och Svenska Mässan inleder ett samarbete för att arrangera en ny och unik mötesplats som ska sätta agendan och möjliggöra fortsatt utveckling.

– Människor och branscher behöver mötesplatser där vi kan utbyta erfarenhet, sprida kompetens, knyta kontakter och bygga relationer. Vi vill med Vatten2023 skapa en ny typ av mötesplats som ger hela branschen en gemensam plattform. Det är mycket som är föränderligt just nu, både världsläget, miljön och det skifte vi befinner oss i vad gäller nya stora investeringar. Detta kräver att vi skapar nya organisationer och arbetssätt. För att lyckas med det behöver vi mötas och genom dialog säkra en bättre förståelse och ett effektivt och tryggt arbete, säger Anette Seger, vd på Ramboll och ordförande för Vattenindustrin.

– Vi är fantastiskt stolta att, efter hård konkurrens med andra mässarrangörer, få välkomna Vattenindustrin till Vatten2023 och oss, säger Carin Kindbom, vd och koncernchef på Svenska Mässan Gothia Towers. Staden Göteborg, som står inför en historiskt expansiv fas i investeringar och infrastruktur, kan erbjuda rätt inramning till Vatten2023 som blir en angelägenhet för hela branschen att mötas, byta kunskaper och dela såväl avgörande erfarenheter som innovationer och lösningar för en hållbar framtid.

– Vattenindustrin vill skapa en framåtlutad mötesplats för att stärka befintliga relationer och skapa nya affärer, presentera den senaste tekniken och verka för långsiktigt hållbara och klimatsmarta investeringar. Vi har valt en samarbetspartner som är rätt aktör för att samla denna samhällsviktiga industri, säger Joachim Jämttjärn, Generalsekreterare Vattenindustrin om beslutet.

En framtidsarena i Göteborg

Vatten2023 förväntas välkomna ett stort antal nationella såväl som internationella besökare och blir en arena för innovation, påverkan, inspiration och nya affärer och kommer utgöras av tre delar:

• Water Expo, där aktörer kan mötas, hitta och diskutera nya lösningar
  • Water Summit, är konferensen under Vatten2023 där branschens utmaningar diskuteras av beslutsfattare inom såväl industrin som politiken
  • WaterFrontiers blir ett eget område med fokus på branschens innovationsutveckling och nya tekniska lösningar

– Vi vill skapa en mötesplats tillsammans med Vattenindustrin för hela branschen. Den fyller en viktig funktion för att definiera vad som behövs i framtiden och leda det arbetet. Vatten2023 kommer att bjuda in viktiga aktörer från kommuner, politiken, intresseorganisationer och industrin för att lyfta branschens viktiga och aktuella frågor högre upp på agendan, säger Henrik Edman, affärschef för Society and Tech på Svenska Mässan Gothia Towers.

Vatten2023 arrangeras på Svenska Mässan 24 - 26 oktober 2023.

För mer information, kontakta:

Henrik Edman, affärschef för Society and Tech på Svenska Mässan Gothia Towers
E-post: henrik.edman@svenskamassan.se
Tel: +46 705–211066

Joachim Jämttjärn, Generalsekreterare Vattenindustrin
E-post: joachim.jamttjarn@tebab.com

Joachim Jämttjärn
Generalsektrerare
08-782 08 41,
Joachim.jamttjarn@tebab.com

Anette Seger
Carin Kindbom
Henrik Edman
Joachim Jämttjärn

Vattenindustrin
Box 5510, Storgatan 5

08-782 08 50http://www.vattenindustrin.se

Om Vattenindustrin

Vattenindustrin är branschorganisationen för konsulter, entreprenörer och produktleverantörer inom vattenrening och vattenbehandling. Vi arbetar för att skapa resilienta och långsiktiga lösningar där medlemmarna bidrar med innovation och kompetens för hållbara lösningar i ett gott affärsklimat. Som branschorganisation tydliggör vi medlemsföretagens bidrag till att säkerställa en långsiktig och hållbar vatten- och avloppsförsörjning.

Om Svenska Mässan

Svenska Mässan Gothia Towers bildar tillsammans en av Europas största helintegrerade mötesplatser med cityläge. Varje år väljer mer än 2 miljoner besökare från hela världen att mötas, äta och bo, utveckla affärer, produkter eller idéer hos oss. Vi erbjuder allt från hotell, butiker, teater, spa och restauranger till mässhallar och olika typer av mötesarenor. Allt samlat under ett tak och med stadslivet precis utanför dörren. Läs mer på Vatten2023.

Följ Vattenindustrin

Senaste pressmeddelandena från Vattenindustrin

Vattenindustrin lanserar gemensamt Internship Program 202426.10.2023 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

Vattenindustrin står inför ett generationsskifte. Samtidigt finns ett mycket stort investeringsbehov i VA och utvecklingen går snabbare än någonsin tidigare. Sammantaget innebär detta att vi inte bara behöver ersätta de som går i pension, vi behöver också attrahera fler och nya typer av kompetenser. För att locka unga att välja en karriär inom vatten lanserar Vattenindustrin ett Internship program som kommer att sträcka sig över sommaren 2024.

Novusrapport: 9 av 10 kommuner har behov av underhåll och investeringar i vattentjänster25.10.2023 10:05:02 CEST | Nyheter

I en kartläggning anser 88 procent uppger att de har ett mycket eller ganska stort behov av underhåll och investeringar och 83 procent svarar att underhåll och investeringar i vattentjänster är ganska eller mycket högt prioriterat. Samtidigt säger 45 procent att de saknar eller inte vet om det finns en budget som täcker behovet av dessa investeringar enligt rapporten “Temperaturen på Vatten-Sverige" som Novus genomfört på uppdrag av Mötesplats Vatten2023.