Växjö har chans att vinna Träskyddspriset 2020

Den nya utemiljön vid Vattentorget med scen och sittbänkar mitt i centrala Växjö är utförd med stil och som har sin plats längs den långa strandpromenaden. Detta gör att Växjö är ett av de hittills fem tävlingsbidrag som nu har chansen att vinna Träskyddspriset 2020.

Växjö har chansen vinna Träskyddspriset 2020.

– Växjö visar hur det går att bygga ett helt område avsett för rekreation och promenader och förena det med god arkitektur och kunskap om hur trämaterial ska hanteras. Därmed är kommunen ett värdigt tävlingsbidrag, säger Fredrik Westin, VD för Svenska Träskyddsföreningen.

Den nya konsertarenan används för jazzkvällar, rockaftnar och teaterframträdanden och uteevenemang av hög klass. Bryggan rymmer ”megamöbler” i skyddat trä som i form och storlek möjliggör olika former av kreativa möten för alla åldrar.

Svenska Träskyddsföreningen vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling som görs med stil och med trä. Därför har föreningen beslutat att instifta ett årligt pris, Träskyddspriset 2020, som därmed delas ut för första gången i år. Avsikten är att lyfta fram goda exempel som kan inspirera kommuner och beställare till att bygga mer med trä främst i svenska stadsmiljöer. Växjö är en kommun som är värd att uppmärksamma.

– Vi bedömer att kommunen använder trämaterialets tekniska och estetiska egenskaper på ett kunnigt sätt genom medvetna val som gynnar kommunens attraktivitet och dessutom uppmuntrar till möten, säger Fredrik Westin.

Nomineringstiden för ytterligare tävlingsbidrag går ut den 9 augusti.Den slutliga vinnaren kommer att uppmärksammas senare i höst.

Skellefteå – Tillgänglighetsanpassade bad- och fiskebryggor

Svenska Träskyddsföreningen vill uppmärksamma hållbar och beständig stadsutveckling i utemiljöer som görs med stil och med trä. Därför har föreningen beslutat att instifta ett årligt pris, med start från i år, Träskyddspriset 2020. Avsikten är att lyfta fram goda exempel som kan inspirera till att bygga mer med trä i stadsbyggnad.

Växjö har chansen vinna Träskyddspriset 2020.