Vecka 45: Alkohol ur ett folkhälsoperspektiv

Nationella uppmärksamhetsveckan för riskbruk av alkohol har genomförts i mer än 10 år under vecka 45. Detta är en satsning där många är delaktiga, som organisationer, företag, kommuner, landsting, länsstyrelser, andra myndigheter samt sjukvården. Under vecka 45 pågår aktiviteter över hela landet för att uppmärksamma alkoholfrågan. Syftet är att uppmärksamma alkoholfrågan ur ett folkhälsoperspektiv.

Ungefär en miljon människor i Sverige har alkoholvanor som medför en ökad risk för ett stort antal hälsoproblem och skador, inklusive alkoholberoende. Alkoholen orsakar betydande samhällskostnader varje år. I en färsk undersökning 2020 beräknades alkoholens samhällsekonomiska konsekvenser till ca 103 miljarder kronor för 2017.

Under vecka 45 pågår aktiviteter över hela landet för att uppmärksamma alkoholfrågan. Från MHF:s synvinkel vill vi lyfta alkoholens (och andra drogers) stora oproprotionerligt inverkan i trafiksäkerheten.

MHF arbetar med trafiksäkerhet och framförallt med rattfylleriproblemet. Vår devis ”Ingen ska dö av rattfylleri” är en programförklaring och ett mål för vårt arbete.

Alkoholpåverkade förare är fortfarande ett av de största trafiksäkerhetsproblemen i Sverige:

• En av fyrahundra bilresor sker med onykter förare. Det innebär drygt 12 000 rattfyllerikörningar per dygn.

• 50-80 personer omkommer varje år i trafiken på grund av alkohol- och/eller drogpåverkade förare. Det motsvarar upp till en tredjedel av samtliga omkomna i trafikolyckor.

• Varje dödsfall orsakar stora samhällskostnader, och stort personligt lidande för anhöriga.

• Mer än 1 000 personer skadas allvarligt varje år på grund av rattfylleri.

• Många rattfyllerister är personer med riskabla alkoholvanor eller pågående alkoholberoende.

MHF arbetar också med stöd till drabbade av rattfylleri, genom organisationen MADD Sweden www.madd.se

Rattfylleriproblemet kan kopplas till den totala alkoholutvecklingen. Forskare har visat på sambandet mellan totalkonsumtionen av alkohol i Sverige och rattfylleriets omfattning. Under perioder av minskad alkoholkonsumtion minskar också rattfylleriet. När alkoholkonsumtionen ökar så ökar rattfylleriet.

Därför behövs den uppmärksamhet som frågan får under vecka 45. Men det räcker inte med uppmärksamhet under bara en vecka per år. Frågan är stor och problemet är reellt.

Titta till på vilka aktiviteter som sker i din närhet och passa på att uppdatera dig.

Läs mer om kampanjen "Vecka 45"

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 12 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.