Vi behöver ta krafttag för att förändra det orättvisa karensavdraget

Socialdemokraterna ska ta tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden. För det krävs att välfärdens medarbetare får rätt förutsättningar att göra sitt jobb. Därför har vi steg för steg förstärkt tryggheten för den som sliter ut sig eller blir sjuk. Nu tas ytterligare steg när Socialdemokraterna går till val på att genomföra en miljardreform för att förändra karensavdraget och öka rättvisan för alla som inte kan jobba hemifrån.

- Socialdemokraterna är tydliga med att vi ska ta tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden. För det krävs att välfärdens medarbetare får rätt förutsättningar att göra sitt jobb. Därför vill vi öka rättvisan för dem som inte kan arbeta hemifrån, säger finansminister Mikael Damberg (S).

Flera nödvändiga lagändringar för att förstärka sjukförsäkringen har genomförts. Vi har under den senaste mandatperioden stärkt tryggheten i sjukförsäkringen genom att öka flexibiliteten för att kunna komma tillbaka till arbetet samtidigt som vi höjt taket i sjukpenningen så att fler får ut 80 procent av sin lön vid sjukdom. I september 2022 införs en trygghetspension så att den som slitit ut sig och inte längre kan jobba till pensionen, kan få ekonomisk trygghet. Det här är viktiga förändringar som genomförts av S-regeringen, och nu vill partiet ta ytterligare steg för att skapa en mer jämlik arbetsmarknad.

Karensavdraget skapar en ekonomisk orättvisa som slår hårt mot LO-förbundens medlemmar och andra som fysiskt måste vara på jobbet. Därför vill vi under nästa mandatperiod genomföra en miljardreform för att förändra karensavdraget och öka rättvisan för alla som inte kan jobba hemifrån. Samtidigt som vi gör karensavdraget mer rättvist är det viktigt att förändringarna inte underlättar för överutnyttjande eller fusk. Det måste finnas en hög legitimitet i sjukförsäkringen. Välfärden ska komma alla som har rätt till välfärden till del.

- Det är mycket bra att Socialdemokraterna är beredda att göra en miljardsatsning när det gäller karensavdraget för alla de som i sitt arbete riskeras att smittas av eller smitta ner andra. Förslaget visar att med en Socialdemokratiskt ledd regering ökar tryggheten för LO-förbundens medlemmar, säger LOs ordförande Susanna Gideonsson.

Karensavdraget slår hårdast mot alla de arbetare som varje dag går till jobbet och ser till att samhället fungerar. Under coronapandemin kunde 9 av 10 LO-förbundsmedlemmar inte jobba hemifrån. Samtidigt blir arbetsmiljön i många kvinnodominerande yrken alltmer ansträngd. Äldreomsorgen har högst andel sjukskrivningar på hela arbetsmarknaden. 30 procent av vård- och omsorgsarbetarna har inte en tillsvidareanställning.

− Karensavdraget innebär en ekonomisk orättvisa för alla välfärdsarbetare. Det är orimligt att en undersköterska, bussförare eller barnskötare ska drabbas mycket hårdare ekonomiskt än en person som har möjlighet att jobba hemifrån. Det är oerhört viktigt för alla medlemmar i Kommunal att vi kommer till rätta med denna orättvisa, säger Malin Ragnegård, ordförande Kommunal.

Presskontakt:

Mirjam Kontio, pressekreterare Mikael Damberg
0730 740557, mirjam.kontio@regeringskansliet.se

LO:s pressjour

Kommunals Pressjour

Socialdemokraternas presstjänst: tel: 08-700 26 83, press@socialdemokraterna.se

i vänder på varje sten för att bryta segregationen och tränga tillbaka våldet. Vi tar tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden och vi skapar framtidens jobb med bra villkor i hela landet. Vi gör det som krävs, för Sverige kan bättre.

Socialdemokraterna i Sverige och Finland: Stärk EU:s hybridförsvar och inför striktare sanktioner för Ryssland22.4.2024 17:38:23 CEST | Pressmeddelande

Socialdemokraterna I Sverige och Finland presenterar nya förslag för att stärka EU:s hybridförsvar och ställer gemensamma krav på nya sanktioner för att strypa Putins krigskassa. Detta gjordes efter ett gemensamt besök vid finsk-ryska gränsen av Magdalena Andersson, partiordförande för svenska Socialdemokraterna och Antti Lindtman, partiledare för finska Socialdemokraterna.