Victor Malm är Expressens nya kulturchef

Victor Malm, 31, blir Expressens nya kulturchef. – Kultursidorna har varit mitt andra universitet, och att nu få leda dem framåt och vidare känns otroligt hedrande, säger han.
Victor Malm, foto: Olle Sporrong

Victor Malm har varit redaktör på Expressens kultursida sedan 2019 och medarbetat som litteraturkritiker sedan 2013. Han har också disputerat i litteraturvetenskap vid Lunds universitet med avhandlingen ”Är det detta som kallas postmodernism? En studie i Katarina Frostensons och Stig Larssons diktning”.

– Med Victor Malm som kulturchef får bildningen och esprin en fortsatt stark plats i Expressen. Det känns också fint att det lundensiska arvet som började med tidningens första chefredaktör Ivar Harrie nu gör sig påmint än en gång, säger Klas Granström, chefredaktör.

Victor Malm är bördig från Kristianstad i Skåne, men är idag bosatt i Stockholm.

Han ser fram emot att både förvalta och förnya kultursidorna.

– Kritiken var min ingång till kulturjournalistiken och jag ser de estetiska frågorna som varje kultursidas ryggrad. Men jag vill också förvalta det jag ser som själen i just Expressens kultursida. Vi ska leda samtidsdebatten. Ha högst i tak och låta kvalificerade röster från flera läger höras. Bra kulturjournalistik kommer ur friktion.

Victor Malm tillträder formellt den 1 juni.

Victor Malm, redaktör, victor.malm@expressen.se

Victor Malm, foto: Olle Sporrong
Foto: Olle Sporrong

Expressen storsatsar på allsvenskan7.8.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det är stekhett i båda ändar av den allsvenska tabellen och inför hösten satsar klubbarna stenhårt för att ta ytterligare kliv. Detsamma gäller Expressen, som nu lägger i en extra växel i den allsvenska bevakningen genom ett samarbete med analysföretaget Playmaker AI. – Intresset för allsvenskan bara ökar, och för att kunna erbjuda det där lilla extra gäller det att hela tiden ligga i framkant, och det kan vi göra i och med det här samarbetet, säger Expressens strategiska sportchef Pontus Weinemo.