Vill centerpartister i Östergötland driva fram regeringskris?

Är Muharrem Demirok (C) i Östergötland så angelägen om marknadshyror att han vill driva fram regeringskris? Den frågan ställer Linda Snecker riksdagsledamot (V).

Marknadshyror skulle vara ett stort systemskifte i Sverige. Den enskilda hyresgästen skulle ställas ensam mot det stora fastighetsbolaget. Resultatet blir en väldigt utsatt position och kraftigt höjda hyror. Därför har Vänsterpartiet pekat ut marknadshyror som en röd linje för vad regeringen kan göra. Avgörandet ligger nu hos Centerpartiet. Ska de hålla fast vid sitt krav om marknadshyror trots att regeringen då saknar stöd?

Linda Snecker, riksdagsledamot (V) från Östergötland län säger:

– Centerpartiet vill ha marknadshyror och verkar hålla fast vid det extrema förslaget, kosta vad det kosta vill. Men menar verkligen Muharrem Demirok (C) att det är så viktigt med marknadshyror att det är värt en regeringskris? Jag tycker det är dags att Centern sätter sig ned och försöker lösa det här istället för att driva fram regeringskris. I politiken måste man kunna kompromissa, säger Linda Snecker.

– Någon måste stå upp för hyresgästerna i Linköping och runtom i landet. Därför tar Vänsterpartiet den här fajten. Alla förstår att höjd hyra skulle innebära stora svårigheter för många hyresgäster. Vad ska man spara in på om hyran skjuter i höjden? Maten? Kläderna? Nej, marknadshyrorna är ett systemskifte som måste stoppas. Jag hoppas verkligen Centerpartiet inser det. Inte ens bland Centerpartiets egna väljare finns det stöd för förslaget, säger Linda Snecker.

– Vänsterpartiets mål är inte att fälla regeringen, men om de håller fast vid att införa marknadshyror så har de inte längre Vänsterpartiets förtroende. Nu ligger bollen hos Muharrem Demirok och de andra centerpartisterna.

Linda Snecker., riksdagsledamot (V), tel. 0709-140776
Vänsterpartiets presstjänst, tel. 070-620 00 64 (ej sms)

Nooshi Dadgostar: ”Gärna sida vid sida, men aldrig mer ett passivt stöd”4.7.2021 11:20:00 CEST | Pressmeddelande

När Nooshi Dadgostar höll sitt första Almedalstal handlade det om en ny offensiv industripolitik för hela landet, om sjukförsäkringen, om klimatomställningen, men också om demokratin och att det måste vara slut på marknadsexperimenten. - Vill socialdemokraterna fortsätta att vara stödparti till Annie Lööf är det deras val. Men Vänsterpartiet kommer inte vara en dörrmatta. Det har ni mitt ord på, sa Nooshi Dadgostar. Nooshi Dadgostar betonade nödvändigheten av stora offentliga investeringar för att möta klimatutmaningen och människors oro på landsbygden och i bruksorten. - Under en längre tid har industrier drabbats av varsel om neddragningar och nedläggningar. SCA och Stora Enso. Ortviken, Hylte bruk och Kvarnsveden är tre platser som varslats. Närbutiken, lunchserveringen och annan lokal service läggs ner. - Så behöver det inte fortsätta, jobben kommer och industrin kan växa på nytt, om vi inte slarvar bort det läge vi nu står inför. Politiken måste leverera och investera, i infrastru

V-dagen i Almedalsveckan: Nooshi Dadgostar premiärtalar – och landsbygden lyfts fram2.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det ska gå att leva ett bra liv för alla överallt i Sverige, även om du bor på landsbygden eller i en bruksort. Det är den röda tråden i Vänsterpartiets Almedalsprogram. Förutom dagens höjdpunkt – Nooshi Dadgostars första Almedalstal - blir det samtal med lokala perspektiv på industripolitik, klimatomställning och vilka reformer och samarbeten som leder utvecklingen på landsbygden framåt.