Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Vill politiken hjälpa idrotten tillbaka?

Riksidrottsförbundet anordnar två seminarier på onsdagen den 6 juli under årets Almedalsvecka. Du är välkommen på plats i Visby eller att följa seminarierna digitalt.
Foto - EJ FRI ATT ANVÄNDA

Återstartsstödet som regeringen och riksdagen har beviljat spelar stor roll för att stödja föreningar och förbund att rekrytera, återrekrytera, utbilda och utveckla idrotten. Ett arbete som kommer ta flera år. Just nu finns stöd för 2022.

För att idrottsrörelsen ska kunna göra en klok planering behövs löften om långsiktighet i stödet. Idrotten behöver också bra platser att vara på och idag finns brist i städer och omfattande renoveringsbehov i alla kommuner. Idrottsrörelsen behöver svar från politiken, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Mer information om Riksidrottsförbundets seminarier:

Brist på ytor och stora renoveringsbehov – hot mot idrottens framtid
Onsdag kl 11:00-11:30

Plats: Wisby Strand, Vall
Länk: https://www.almedalsveckan.info/program/65938

Det byggs inte nya ytor för idrott i tillräcklig takt, det visar Riksidrottsförbundets nya rapport om anläggningssituationen i Sverige. Resultatet pekar också på ett stort renoveringsbehov. Hur kan idrott ges större utrymme i samhällsplaneringen? Vilket nationellt stöd krävs för att utveckla anläggningsbeståndet?

Medverkande
Anna Tenje, KSO, Växjö kommun, Moderaterna
Ann-Marie Nilsson, KSO Jönköpings kommun, Centerpartiet
Azadeh Rojan Gustafsson, idrottspolitiska talesperson, Socialdemokraterna
Amanda Lind, kulturpolitisk talesperson och fd idrottsminister, Miljöpartiet
Björn Eriksson, ordförande, Riksidrottsförbundet

-----------------------------------------------------------------
Postcorona – vill politiken hjälpa idrotten tillbaka?
Onsdag kl 11:45-12:15
Plats: Wisby Strand, Vall
Länk: https://www.almedalsveckan.info/program/65937

I mars 2020 förändrades vår värld och vår vardag dramatiskt. Två år i virusets skugga hade omfattande påverkan på tonåringarna, både i skolan och på fritiden. Många lämnade idrotten. Vad behöver göras för att bygga upp idrottsrörelsens igen och locka tillbaka ungdomarna? Och är politikerna beredda att hjälpa till?

Jakob Forssmed, ekonomisk-politisk talesperson KD
Azadeh Rojan Gustafsson, idrottspolitiska talesperson, Socialdemokraterna