Villapriserna mot nya höjder i april

Villapriserna rusade vidare under april i stora delar av Sverige, med den största uppgången i Storstockholm. Efter uppgången i mars föll lägenhetspriserna tillbaka svagt i Storgöteborg i april. Det visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under april.

Under april steg lägenhetspriserna som mest i Mellersta Sverige (2,3 procent) och bland storstäderna ökade priserna mest i Stormalmö (1,7 procent). Efter uppgången i mars föll lägenhetspriserna tillbaka svagt i Storgöteborg (- 0,9 procent). I Storstockholm stod lägenhetspriserna i stort sett stilla (0,1 procent).

- Särskilt de senaste två månaderna har prisökningarna på lägenheter hamnat rejält efter dem på villor. Den avmattning vi såg redan under mars i flera regioner ser ut att ha fortsatt under april, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

Villapriserna fortsatte att öka på bred front i Sverige under april. Mest ökade de i Storstockholm (4,6 procent). I Storgöteborg ökade priserna med 3,4 procent och i Stormalmö med 2,1 procent.

- Det är bara att konstatera att villapriserna fortsatte mot nya höjder under april i stora delar av Sverige. De senaste 12 månaderna har vi sett prisökningar på villor på omkring 25 procent i alla de regioner vi följer. Prisökningarna bara under de tre senaste månaderna ligger på runt 10 procent eller mer i flera regioner. Det är förstås mycket uppseendeväckande siffor, säger Robert Boije.

- Det blir intressant att se om det kraftigt ökade intresset för villor består efter att pandemin är över. Prisuppgången på villor har helt klart drivits av pandemin och inte av låga boräntor eftersom boräntorna var i princip lika låga innan pandemin, säger Robert Boije.

Se tabell med prisutveckling i olika områden i Sverige nedan.

Anm: SBAB Booli Housing Price Index (HPI) uppdateras en gång i månaden och visar prisutvecklingen på bostadsmarknaden den senaste kalendermånaden, de tre senaste kalendermånaderna, de 12 senaste månaderna, sedan årsskiftet och sedan den senaste toppnoteringen. Indexet baseras på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under den aktuella perioden. HPI beräknas som ett index med en hedonisk prismodell som förutom prisnoteringar använder information om bl.a. bostädernas storlek, taxeringsuppgifter, tomtstorlek, antal rum, våning, månadsavgift och geografisk placering, samt avgift till bostadsrättsföreningen. På så sätt tar indexet hänsyn till (kontrollerar för) att de bostäder som sålts vid olika tidpunkter kan skilja sig åt. För geografisk information används kommun- och stadsdelstillhörighet. Prisindexet går tillbaka till 2013. Indexet är uppdelat för lägenheter och villor och beräknas för 6 geografiskt skilda områden. Indexet finns tillgängligt i Boolis analysverktyg Booli Pro. Booli är en del av SBAB.

HPI april 2021

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Sedan 2016 är Booli en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 386 000 privatpersoner har sparkonto (per den 31 mars 2021). Antal medarbetare (FTE) är 777. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Amorteringskraven stoppar bostadsköp för 23 000 unga vuxna i Stockholm och Göteborg11.5.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

De senaste åren har vi sett en tydlig förskjutning mot att unga flyttat hemifrån betydligt senare. En ny rapport från SBAB visar att amorteringskraven i kombination med höga kalkylräntor kan förklara en viss del av detta. Resultaten av SBAB:s analyser visar att det i de tre storstadslänen sammantaget är 23 000 unga vuxna som begränsas av de två amorteringskraven. De visar också att 21 000 fler unga i våra tre storstadslän skulle kunna låna till en etta om bankernas kalkylränta sänks till 5 procent.

Var förberedd på hektisk fritidshusmarknad7.5.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Säsongen för den traditionella fritidshusmarknaden är i full gång och kännetecknas hittills av stigande priser samt rekordsnabb omsättning. Under det senaste året har det genomsnittliga fritidshuset blivit 13 procent dyrare. Det tar idag i genomsnitt 14 dagar innan ett fritidshus säljs i Sverige. I fjol tog det 20 dagar. Den hektiska marknaden kan leda till stress framför allt bland köpare, men det finns en del knep att ta till.