Vinggruppen köper spanskt hotellbolag

Vinggruppen i Norden köper det spanska hotellbolaget AROE som driver 12 hotell med drygt 2 000 rum på Mallorca, Menorca och Kanarieöarna och säkrar därmed flera populära hotell på lång sikt.

Hotellbolaget som även inkluderar flera av Vinggruppens (Ving, Spies och Tjäreborg) mest populära hotell driver hotell på Gran Canaria, Fuerteventura, Teneriffa, Mallorca och Menorca. I köpet ingår 2194 rum på totalt 12 omtyckta hotell med hög kundnöjdhet. Fem av hotellen är redan idag bland de mest populära bland Vinggruppens gäster; Sunwing Alcudia och Sunprime Waterfront på Mallorca och Sunwing Fañabé Beach på Teneriffa och Sunprime Atlantic View och O.B.C. på Gran Canaria. Hotellen säkrades upp sommaren 2020 för de nordiska gästerna i samband med Thomas Cooks konkurs, men köpet gör att dessa omtyckta hotell nu blir kvar inom Vinggruppen på längre sikt.

- Vi är glada över att vi nu säkrat några av våra mest omtyckta hotell även för framtiden och genom köpet även skapat nya möjligheter att växa med nya hotell i Medelhavsregionen och på Kanarieöarna, säger Magnus Wikner, Koncernchef Vinggruppen i Norden.

Alla hotell har medarbetare med lång erfarenhet och ett långt partnerskap med Vinggruppen. Förutom många nöjda kunder och medarbetare så har hållbarhetsarbetet på hotellen lett till att åtta av hotellen erhållit den högsta nivån, Gold status, inom hållbarhetscertifieringen Travelife.

Om AROE

AROE (Airtours Resort Ownership Espania) driver 12 hotell med totalt 2194 rum och 1700 anställda på Teneriffa, Gran Canaria, Mallorca och Menorca. Hotell på Kanarieöarna:Ocean Beach Club Gran Canaria, Sunprime Atlantic View, Sunwing Fanabe Beach och Sentido Buganvilla. Hotell på Mallorca och Menorca: Sunprime Waterfront, Sunwing Alcudia Beach, Sentido Cala Vinas, Smartline Cala’n Bosch, SunConnect Los Delfines, Club Jet Alcudia, Cala Blanca Sunhotel och Cook’s Club Palma Beach.

Ocean Beach Club Gran Canaria
Sunwing Alcudia Beach

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lanserar kombinationsresor med tåg, hotell och flyg i Europa19.12.2019 10:08:41 CETPressmeddelande

Under 2019 har Ving lanserat två gruppresor med tåg och vandring, och nu utökas erbjudandet ytterligare genom ett samarbete med partnern Trainplanet. Nu lanserar Ving, som enda svensk researrangör, möjligheten att på egen hand flyga in till en stad och sedan resa genom landet med tåg med ett tågpass, ett sk ”One country pass” samt bo på utvalda hotell för att därefter flyga hem från en annan stad. Alla flygresor är som alltid med Ving klimatkompenserade.

Ving släpper upp nästa vinters resor17.12.2019 12:29:32 CETPressmeddelande

Med start idag, tisdagen den 17 december, släpps nästa vinters mest eftertraktade resor upp till försäljning hos Ving. Fler hotell och resmål kommer sedan succesivt. Till vintern 2020/2021 kommer Ving att erbjuda resor från 10 lokalflygplatser runtom i landet samt från Stockholm, Göteborg, Malmö och Köpenhamn. Trenden pekar på att svenskarna i allt högre utsträckning väljer resmål på närmare håll nästa vinter och den klassiska chartern sticker alltmer ut som det mest hållbara alternativet när man reser på solsemester under vintern.