Vinggruppen köper spanskt hotellbolag

Vinggruppen i Norden köper det spanska hotellbolaget AROE som driver 12 hotell med drygt 2 000 rum på Mallorca, Menorca och Kanarieöarna och säkrar därmed flera populära hotell på lång sikt.

Hotellbolaget som även inkluderar flera av Vinggruppens (Ving, Spies och Tjäreborg) mest populära hotell driver hotell på Gran Canaria, Fuerteventura, Teneriffa, Mallorca och Menorca. I köpet ingår 2194 rum på totalt 12 omtyckta hotell med hög kundnöjdhet. Fem av hotellen är redan idag bland de mest populära bland Vinggruppens gäster; Sunwing Alcudia och Sunprime Waterfront på Mallorca och Sunwing Fañabé Beach på Teneriffa och Sunprime Atlantic View och O.B.C. på Gran Canaria. Hotellen säkrades upp sommaren 2020 för de nordiska gästerna i samband med Thomas Cooks konkurs, men köpet gör att dessa omtyckta hotell nu blir kvar inom Vinggruppen på längre sikt.

- Vi är glada över att vi nu säkrat några av våra mest omtyckta hotell även för framtiden och genom köpet även skapat nya möjligheter att växa med nya hotell i Medelhavsregionen och på Kanarieöarna, säger Magnus Wikner, Koncernchef Vinggruppen i Norden.

Alla hotell har medarbetare med lång erfarenhet och ett långt partnerskap med Vinggruppen. Förutom många nöjda kunder och medarbetare så har hållbarhetsarbetet på hotellen lett till att åtta av hotellen erhållit den högsta nivån, Gold status, inom hållbarhetscertifieringen Travelife.

Om AROE

AROE (Airtours Resort Ownership Espania) driver 12 hotell med totalt 2194 rum och 1700 anställda på Teneriffa, Gran Canaria, Mallorca och Menorca. Hotell på Kanarieöarna:Ocean Beach Club Gran Canaria, Sunprime Atlantic View, Sunwing Fanabe Beach och Sentido Buganvilla. Hotell på Mallorca och Menorca: Sunprime Waterfront, Sunwing Alcudia Beach, Sentido Cala Vinas, Smartline Cala’n Bosch, SunConnect Los Delfines, Club Jet Alcudia, Cala Blanca Sunhotel och Cook’s Club Palma Beach.

Ocean Beach Club Gran Canaria
Sunwing Alcudia Beach

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till knappt 400 resmål i cirka 60 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon och i utvalda resebyråer över hela landet.

Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving AB och har cirka 700 000 resenärer årligen.

Ving lyfter igen – sommarprogrammet 2020 är här!26.6.2020 10:20:54 CESTPressmeddelande

Från den 25 juli kan soltörstande svenskar åter igen resa till Medelhavet med Ving. Sedan reseavrådan släpptes har företaget jobbat intensivt med att få flyg och hotell redo för ”take off”. Parallellt har ett arbete gjorts med utökade säkerhetsrutiner för tryggt resande under pandemin samt generösare villkor vid nybokningar. Semesterpaket med reguljärflyg är möjligt från och med den 1 juli.

Ving och Nordic Choice lanserar semester med Lollo & Bernie i Sverige i sommar20.5.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

I väntan på att barnfamiljer ska kunna resa utomlands till Vings populära familjehotell Sunwing Family Resorts så får de populära maskotarna Lollo & Bernie komma till Sverige istället. Nu lanserar Ving i samarbete med Nordic Choice en ny satsning där Lollo & Bernie kommer att finnas på tre utvalda hotell i Stockholm, Göteborg och Malmö i sommar. På plats erbjuds efterlängtade aktiviteter för de allra minsta med barnklubb och Teen Lounge för de lite äldre barnen.

Vings samtliga gäster hemma i kväll – 23 500 nordiska gäster hemtagna inom drygt en vecka25.3.2020 13:38:56 CETPressmeddelande

Ikväll den 25 mars cirka kl 21.00 landar Vings sista svenska charterresenärer, som befann sig utomlands i samband med UD:s reseavrådan, från Thailand på Arlanda Airport, Stockholm. I och med det avslutas den mest omfattande hemtagningsoperationen som Ving har hanterat där drygt 23 500 resenärer i Norden har tagits hem från 55 olika länder i alla världsdelar, undantaget Antarktis. Allt detta inom loppet av lite drygt en vecka.