Vinnare korad i Träskyddspriset 2020

Skellefteå kommun vinner genom sitt genomtänkta arbete med tillgänglighetsanpassade träbryggor och ramper den första upplagan av Träskyddspriset. Detta efter att juryn granskat nominerade kandidater från Växjö i söder till Skellefteå i norr. – Det är ett hedersamt och glädjande besked att Skellefteå kommun får ta emot Träskyddspriset 2020, säger Lorents Burman, kommunstyrelsens ordförande (S).

Fotograf: Jonas Westling

Skellefteå kommun har genom sin Träbyggnadsstrategi under flera år arbetat medveten med materialval och utvecklat kunskap som kan fungera som föredöme. Det är bland annat genom bryggorna vid Vitbergstjärn, Kalvträsk och Östanbäck som kommunen koras som vinnare.

– Det här är ett lysande exempel på där träskyddskunskapen framträder i val av konstruktion och material. Här kan man förvänta sig en livslängd och resurseffektivt underhåll under lång tid, säger Fredrik Westin, vd Svenska Träskyddsföreningen.

Träbryggorna med tillhörande anslutningsramper som är utförda i NTR-klassade konstruktionsmaterial med olika utföranden beroende på plats och naturläge.

En enig och namnkunnig jury har följande motivering:

"Skellefteå kommun tilldelas Träskyddspriset 2020 - det första som delas ut - för utmärkt utformade och inspirerande bad- och fiskebryggor i beständigt trä. Skellefteå kommun har under lång tid arbetat målmedvetet med beständigt materialval. Kommunen visar hur en övergripande strategi har omsatts i praktiken på flera platser och där arkitektur och funktion anpassats efter närmiljö och alla invånares möjligheter. Det omsorgsfulla valet av trä har här kommit att bli ett medel för att verka i enlighet med de hållbarhetskriterier som formulerats i Agenda 2030 som bland annat lyfter fram målsättningen att minska ojämlikheten och öka tillgängligheten för alla i samhället.”

Vid juryns sammanträde utkristalliserade sig två kandidater som stod ut över de andra. Förutom Skellefteå förtjänar Växjö ett hedersomnämnande för ett mycket gediget och genomtänk arbete med ett beständigt materialval.

Vinnaren och övriga kandidater:

Skellefteå – tillgänglighetsanpassade bad- och fiskebryggor

Träskyddspriset är årligt återkommande och arbetet med att hitta kandidater för Träskyddspriset 2021 har påbörjats och förslag skickas till Träskyddsföreningen.

Juryn består av:

Fredrik Westin, vd Träskyddsföreningen och generalsekreterare Nordiska träskyddsrådet

Magnus Boman, vd och ägare av hållbarhetsbyrån Goodpoint

Magnus Wålinder, professor i byggnadsmaterial vid KTH

Lars Holmin, regionråd i Västra Götaland och ersättare i styrelsen SKR

Karin Sandberg, projektledare och senior forskare inom träbyggnadsteknik på RISE

Jöran Jermer, sakkunnig inom träskydd

Ulf Nordfjell, landskapsarkitekt