Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!
Gin & Tonic är en omåttligt populär drink. Klassikerns klassiker. Men att mixa en innovativ GT med den perfekta smakbalansen, som fortfarande är receptet troget, är inte det enklaste. Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic, som avgjordes idag den 1 september, genomförs varje år i syfte att lyfta fram skickliga bartenders och entusiastiska hemmamixare, som genom smaksäkerhet och kreativitet hittar nya sätt att utveckla den älskade klassikern. Och år efter år har deltagarna fortsatt leverera med sin skicklighet och fantasi.
Juryn var mycket imponerade av årets finalister, som alla levererade över förväntan i en stenhård konkurrens. Allra bäst gick det för bartendern Mihail Mihaylov som kammade hem vinsten i bartenderkategorin med sin ”Electric GT” och utbildningsledaren Christoffer Ek som vann i kategorin för hemmamixare med sin ”Afternoon GTea”.
”Jag är förstummad - och stolt! Jag har förberett mig noga för att kunna bjuda juryn och publiken på en unik upplevelse - en GT som de aldrig har smakat förut. Och det lyckades jag ju med!”, säger Mihail Mihaylov, vinnare i Sveriges Bästa Gin & Tonic för professionella bartenders 2018.
”Mitt mål med drinken var att vara kreativ men samtidigt vara trogen originalet. Jag kände att balansen i min GT satt, den har jag jobbat mycket med. Hela dagen har varit en superrolig upplevelse, jag har inte hunnit smälta allt, och jag blev faktiskt nervös först precis innan prisutdelningen”, säger en glad Christoffer Ek, vinnare i Sveriges Bästa Gin & Tonic för hemmamixare 2018.
Årets jury bestod av den prisbelönte barmästaren Mathin Lundgren, den skickliga bryggmästaren Hedda Spendrup samt Peter Christensen, chefredaktör för Nöjesguidens dryckesmagasin Bästa Drycker.
Så här löd juryns vinnarmotiveringar:
Bartendern Mihail Mihaylov, Stockholm
”Med en väl avvägd GT i glaset och tre olika garnityr upplevde vi något helt unikt. Först doften av rosmarin, sedan citrustonerna i den brända grapefrukten och slutligen det elektriska i sichuanblomman. Mihails drink tog oss i juryn med storm, och bjöd på den bästa GT-upplevelse vi någonsin haft.”
Hemmamixaren Christoffer Ek, Växjö
”Med professionella tekniker tog Christoffer sin GT till en ny nivå samtidigt som den var trogen originalet. En tydlig beska från tonicen harmoniserade med både teet och valet av gin. Namnet till trots så tycker vi att den passar perfekt dygnet runt.”
Att blanda den där extra goda GT:n är inte helt enkelt. Bartendern Mihail Mihaylov delar med sig av sina bästa tips för att du ska kunna imponera dina gäster hemma.
1. Håll det enkelt. Allt du behöver är gin, tonic, citrus och kanske någon färsk ört.
2. Nyckeln till allt är ingredienser som håller hög kvalitet – stora isbitar, smakrik gin, kvalitetstonic och så färskt garnityr som möjligt.
3. Inga sugrör, tack!
Och nu vad vi alla har väntat på, de vinnande recepten!
Bartendern Mihail Mihaylovs ”Electric GT”
Ingredienser:
Apelsinskal
Isbitar
5 cl Stockholms Bränneri dry gin
12 cl Schweppes Premium Mixer Pink Pepper
1 skiva blodgrapefrukt (förgrillad)
1 kvist rosmarin
1 sichuanblomma
Tillredning:
Skruva apelsinskalet över ett Collinsglas innan du fyller det med is. Häll i gin och toppa med tonic. Garnera med en förgrillad grapefruktskiva, en kvist rosmarin och en sichuanblomma på tandpetare eller bambupinne. Blomman äter du innan du smakar på drinken för bästa upplevelse.
Hemmamixaren Christoffer Eks ”Afternoon GTea”
Ingredienser:
5 cl Whitley Neil Gin
Earl Grey-te
20 cl Schweppes Premium Mixer Twist of Lime
Marmelad på ingefära och apelsin
Torkad apelsin
Medelstora, klara isbitar
Tillredning:
Infusera ginen med te med hjälp av en gräddsifon. Blanda ihop gin, tonic och marmelad. Häll det över is i en vanlig GT-kupa eller ett stort rödvinsglas och garnera med en skiva torkad apelsin.
Mer inspiration och tips hittar du på drinkgeneratorn.se där över 100-tals drinkrecept finns samlade.
För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com, 073 553 72 82
Björn Mannervik, marknadschef partnervarumärken, Spendrups
bjorn.mannervik@spendrups.se, 08 672 77 00
Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67
Nyckelord
Bilder
Länkar
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups och Stordalen i gemensam satsning på den norska dryckesmarknaden24.9.2024 09:10:02 CEST | Pressmeddelande
Spendrups Bryggeri går in i ett samarbete med Stordalenägda dryckesgruppen Belmonte. Samtidigt bildas även det gemensamma bolaget Pinnacle Brands AS som kommer sälja och marknadsföra Spendrups produktportfölj i Norge.
Spendrups får ny vd4.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter närmare 30 år på Spendrups Bryggeri, varav de senaste 13 som vd för bolaget, lämnar Fredrik Spendrup vidare facklan till Henrik Åström, idag vice vd på Spendrups.
Här växer det öl på skånska åkrar – Lantmännen och Spendrups i ny kampanj12.6.2024 10:15:00 CEST | Pressmeddelande
Spendrups samarbetar med Lantmännen och deras odlingsprogram Klimat & Natur. Sedan förra året täcks den årliga volymen för Mariestads, ett av Spendrups mest kända varumärken, av Klimat & Natur-odlat maltkorn. Totalt handlar det om 8 000 ton maltkorn och närmare 50 miljoner liter Mariestads-öl varje år.
Spendrups förvärvar profilföretaget Swagg Screen & Textil4.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag har Spendrups har ingått avtal om köp av 51 procent av aktierna i Swagg för att ytterligare förstärka sin position inom tillbehör till restaurang- och besöksnäringen. Swagg grundades 1984 av Dave Lax, har 16 anställda och en omsättning på 46 miljoner.
Nu återvinner Spendrups kolsyra från jäsningen av öl31.5.2024 11:09:30 CEST | Pressmeddelande
Varje år tillverkas miljontals liter kolsyrad dryck på bryggerierna i Grängesberg och Hällefors. Till detta har Spendrups tidigare köpt in över 10 000 ton kolsyra årligen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum