Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.

Gin & Tonic är en omåttligt populär drink. Klassikerns klassiker. Men att mixa en innovativ GT med den perfekta smakbalansen, som fortfarande är receptet troget, är inte det enklaste. Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic, som avgjordes idag den 1 september, genomförs varje år i syfte att lyfta fram skickliga bartenders och entusiastiska hemmamixare, som genom smaksäkerhet och kreativitet hittar nya sätt att utveckla den älskade klassikern. Och år efter år har deltagarna fortsatt leverera med sin skicklighet och fantasi.

Juryn var mycket imponerade av årets finalister, som alla levererade över förväntan i en stenhård konkurrens. Allra bäst gick det för bartendern Mihail Mihaylov som kammade hem vinsten i bartenderkategorin med sin ”Electric GT” och utbildningsledaren Christoffer Ek som vann i kategorin för hemmamixare med sin ”Afternoon GTea”.

”Jag är förstummad - och stolt! Jag har förberett mig noga för att kunna bjuda juryn och publiken på en unik upplevelse - en GT som de aldrig har smakat förut. Och det lyckades jag ju med!”, säger Mihail Mihaylov, vinnare i Sveriges Bästa Gin & Tonic för professionella bartenders 2018.

”Mitt mål med drinken var att vara kreativ men samtidigt vara trogen originalet. Jag kände att balansen i min GT satt, den har jag jobbat mycket med. Hela dagen har varit en superrolig upplevelse, jag har inte hunnit smälta allt, och jag blev faktiskt nervös först precis innan prisutdelningen”, säger en glad Christoffer Ek, vinnare i Sveriges Bästa Gin & Tonic för hemmamixare 2018.

Årets jury bestod av den prisbelönte barmästaren Mathin Lundgren, den skickliga bryggmästaren Hedda Spendrup samt Peter Christensen, chefredaktör för Nöjesguidens dryckesmagasin Bästa Drycker.

Så här löd juryns vinnarmotiveringar:

Bartendern Mihail Mihaylov, Stockholm
”Med en väl avvägd GT i glaset och tre olika garnityr upplevde vi något helt unikt. Först doften av rosmarin, sedan citrustonerna i den brända grapefrukten och slutligen det elektriska i sichuanblomman. Mihails drink tog oss i juryn med storm, och bjöd på den bästa GT-upplevelse vi någonsin haft.”

Hemmamixaren Christoffer Ek, Växjö
”Med professionella tekniker tog Christoffer sin GT till en ny nivå samtidigt som den var trogen originalet. En tydlig beska från tonicen harmoniserade med både teet och valet av gin. Namnet till trots så tycker vi att den passar perfekt dygnet runt.”

Att blanda den där extra goda GT:n är inte helt enkelt. Bartendern Mihail Mihaylov delar med sig av sina bästa tips för att du ska kunna imponera dina gäster hemma.

1. Håll det enkelt. Allt du behöver är gin, tonic, citrus och kanske någon färsk ört.

2. Nyckeln till allt är ingredienser som håller hög kvalitet – stora isbitar, smakrik gin, kvalitetstonic och så färskt garnityr som möjligt.

3. Inga sugrör, tack!

Och nu vad vi alla har väntat på, de vinnande recepten!

Bartendern Mihail Mihaylovs ”Electric GT”

Ingredienser:
Apelsinskal

Isbitar
5 cl Stockholms Bränneri dry gin

12 cl Schweppes Premium Mixer Pink Pepper
1 skiva blodgrapefrukt (förgrillad)
1 kvist rosmarin

1 sichuanblomma

Tillredning:
Skruva apelsinskalet över ett Collinsglas innan du fyller det med is. Häll i gin och toppa med tonic. Garnera med en förgrillad grapefruktskiva, en kvist rosmarin och en sichuanblomma på tandpetare eller bambupinne. Blomman äter du innan du smakar på drinken för bästa upplevelse.

Hemmamixaren Christoffer Eks ”Afternoon GTea”

Ingredienser:
5 cl Whitley Neil Gin
Earl Grey-te
20 cl Schweppes Premium Mixer Twist of Lime
Marmelad på ingefära och apelsin
Torkad apelsin

Medelstora, klara isbitar

Tillredning:
Infusera ginen med te med hjälp av en gräddsifon. Blanda ihop gin, tonic och marmelad. Häll det över is i en vanlig GT-kupa eller ett stort rödvinsglas och garnera med en skiva torkad apelsin.

Mer inspiration och tips hittar du på drinkgeneratorn.se där över 100-tals drinkrecept finns samlade.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com, 073 553 72 82

Björn Mannervik, marknadschef partnervarumärken, Spendrups
bjorn.mannervik@spendrups.se, 08 672 77 00

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 3,5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Bartendern Aron Larsson Firouzbakhsh och hemmamixaren Örjan Westerlund vann tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic 20191.9.2019 21:06:14 CESTPressmeddelande

För femte året i rad arrangerar Schweppes tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. Hemmamixare och professionella bartenders tävlar i konsten att kittla smaklökarna med en GT. Förstaplatserna gick till bartendern Aron Larsson Firouzbakhsh och hemmamixaren Örjan Westerlund, som charmade juryn genom att bjuda på såväl tradition som kreativitet.

Norrlands Guld vill råda bot på tomma löften om att ses, lanserar rättsligt bindande avtal för öl29.5.2019 15:28:18 CESTPressmeddelande

Brukar ni också ”ta en öl nån gång?” Från och med idag kan du enkelt boka in en juridiskt bindande öl med en vän. Allt fler öl rinner ut i sanden i vår stressade samtid och frasen ”Att ta en öl nån gång” ekar ofta som tomma ord. Syftet med Ölavtalet, en ny tjänst från Norrlands Guld Alkoholfri, är att säkerställa social samvaro bland gamla eller för all del nya vänner.

Ekologisk och efterlängtad – Melleruds Moderna Ale är här9.5.2019 15:17:03 CESTPressmeddelande

Perfekt till intågandet av sommarens solsäkra dagar och långa ljusa nätter lanseras Melleruds Moderna Ale, ett efterlängtat tillskott till Melleruds Utmärkta Pilsner som snabbt blivit en favorit hos många. Melleruds Moderna Ale är humleblommig och balanserad med inslag av citrus, smaker som gifter sig fint med mat från det svenska köket. Under början av maj rullar den ekologiska brygden ut från bryggeriet och anländer på fat till en krog eller restaurang i dina hemtrakter.