Spendrups Bryggeri AB

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!

Dela
Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.

Gin & Tonic är en omåttligt populär drink. Klassikerns klassiker. Men att mixa en innovativ GT med den perfekta smakbalansen, som fortfarande är receptet troget, är inte det enklaste. Schweppes tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic, som avgjordes idag den 1 september, genomförs varje år i syfte att lyfta fram skickliga bartenders och entusiastiska hemmamixare, som genom smaksäkerhet och kreativitet hittar nya sätt att utveckla den älskade klassikern. Och år efter år har deltagarna fortsatt leverera med sin skicklighet och fantasi.

Juryn var mycket imponerade av årets finalister, som alla levererade över förväntan i en stenhård konkurrens. Allra bäst gick det för bartendern Mihail Mihaylov som kammade hem vinsten i bartenderkategorin med sin ”Electric GT” och utbildningsledaren Christoffer Ek som vann i kategorin för hemmamixare med sin ”Afternoon GTea”.

”Jag är förstummad - och stolt! Jag har förberett mig noga för att kunna bjuda juryn och publiken på en unik upplevelse - en GT som de aldrig har smakat förut. Och det lyckades jag ju med!”, säger Mihail Mihaylov, vinnare i Sveriges Bästa Gin & Tonic för professionella bartenders 2018.

”Mitt mål med drinken var att vara kreativ men samtidigt vara trogen originalet. Jag kände att balansen i min GT satt, den har jag jobbat mycket med. Hela dagen har varit en superrolig upplevelse, jag har inte hunnit smälta allt, och jag blev faktiskt nervös först precis innan prisutdelningen”, säger en glad Christoffer Ek, vinnare i Sveriges Bästa Gin & Tonic för hemmamixare 2018.

Årets jury bestod av den prisbelönte barmästaren Mathin Lundgren, den skickliga bryggmästaren Hedda Spendrup samt Peter Christensen, chefredaktör för Nöjesguidens dryckesmagasin Bästa Drycker.

Så här löd juryns vinnarmotiveringar:

Bartendern Mihail Mihaylov, Stockholm
”Med en väl avvägd GT i glaset och tre olika garnityr upplevde vi något helt unikt. Först doften av rosmarin, sedan citrustonerna i den brända grapefrukten och slutligen det elektriska i sichuanblomman. Mihails drink tog oss i juryn med storm, och bjöd på den bästa GT-upplevelse vi någonsin haft.”

Hemmamixaren Christoffer Ek, Växjö
”Med professionella tekniker tog Christoffer sin GT till en ny nivå samtidigt som den var trogen originalet. En tydlig beska från tonicen harmoniserade med både teet och valet av gin. Namnet till trots så tycker vi att den passar perfekt dygnet runt.”

Att blanda den där extra goda GT:n är inte helt enkelt. Bartendern Mihail Mihaylov delar med sig av sina bästa tips för att du ska kunna imponera dina gäster hemma.

1. Håll det enkelt. Allt du behöver är gin, tonic, citrus och kanske någon färsk ört.

2. Nyckeln till allt är ingredienser som håller hög kvalitet – stora isbitar, smakrik gin, kvalitetstonic och så färskt garnityr som möjligt.

3. Inga sugrör, tack!

 

Och nu vad vi alla har väntat på, de vinnande recepten!

 

Bartendern Mihail Mihaylovs ”Electric GT”

Ingredienser:
Apelsinskal

Isbitar
5 cl Stockholms Bränneri dry gin

12 cl Schweppes Premium Mixer Pink Pepper
1 skiva blodgrapefrukt (förgrillad)
1 kvist rosmarin

1 sichuanblomma

Tillredning:
Skruva apelsinskalet över ett Collinsglas innan du fyller det med is. Häll i gin och toppa med tonic. Garnera med en förgrillad grapefruktskiva, en kvist rosmarin och en sichuanblomma på tandpetare eller bambupinne. Blomman äter du innan du smakar på drinken för bästa upplevelse.


Hemmamixaren Christoffer Eks ”Afternoon GTea”

Ingredienser:
5 cl Whitley Neil Gin
Earl Grey-te
20 cl Schweppes Premium Mixer Twist of Lime
Marmelad på ingefära och apelsin
Torkad apelsin

Medelstora, klara isbitar

Tillredning:
Infusera ginen med te med hjälp av en gräddsifon. Blanda ihop gin, tonic och marmelad. Häll det över is i en vanlig GT-kupa eller ett stort rödvinsglas och garnera med en skiva torkad apelsin.

Mer inspiration och tips hittar du på drinkgeneratorn.se där över 100-tals drinkrecept finns samlade.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
emma.l@kellyandpling.com, 073 553 72 82

Björn Mannervik, marknadschef partnervarumärken, Spendrups
bjorn.mannervik@spendrups.se, 08 672 77 00

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups
rose-marie.hertzman@spendrups.se, 070 895 25 67

Nyckelord

Bilder

Länkar

Om

Spendrups Bryggeri AB
Spendrups Bryggeri AB
Sankt Eriksgatan 121
11343 Stockholm

08-672 77 00http://spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4,6 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Heineken® fångar känslan av smaken på den första iskalla ölen, ”Världens mest uppfriskande ahhh!” i ny stor global kampanj18.4.2024 09:01:43 CEST | Pressmeddelande

Det är oftast de små sakerna i livet som ger störst garanterad tillfredställelse. Vårens tidigt värmande solstrålar. Den svala sidan på kudden. Eller när du känner smaken av den där första iskalla ölen. ”Världens mest uppfriskande ahhh!” är en ny global kampanj som bygger på just den insikten, som fångar känslan och upplevelsen av en kall och fräsch Heineken®. Kampanjen är producerad av byrån Le Pub och går nu live på totalt 75 marknader världen över. I en TVC med soundtrack av Nat King Coles klassiker ’L.O.V.E’, i regi av Alex Feil, tas tittaren med på en förväntansfull resa. En resa som dramatiserar stunden då du efter mycket om och men äntligen får tag på en iskall Heineken® efter en lång dag, samtidigt som den lyfter fram Heinekens fem grundläggande principer som ligger bakom ölens balanserade och fräscha smak. - Det här är verkligen en kampanj med hög igenkänningsfaktor som vi är väldigt taggade på att rulla ut i Sverige. Här är smak, kvalitet och känsla i huvudfokus på samtliga e

Bubbliga nostalgiska nyheter från Loka22.3.2024 15:47:39 CET | Pressmeddelande

Ett bubbligt vatten för de lite mer äventyrliga som gillar nya goda och spännande smaker. Det är Loka Likes sommarnyhet. Loka har inspirerats av nostalgiska smaker som flörtar med barndomens somrar och som smakar som fruktiga och fräscha tuggummin, röda bär, citrus eller melon. Loka Likes Bubble Gum är på tillfälligt besök under sommarmånaderna och finns i servicehandeln från vecka 12 och i dagligvaruhandeln från vecka 16.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye