Vinnova beviljar fortsatt stöd till Timber on Top

Vinnova har beviljat stöd på 10 MSEK för etapp 2 av Timber on Top. Det är ett samverkansprojekt med syfte att öka kunskapen om på- och tillbyggnader med biobaserade, prefabricerade byggsystem samt utveckla cirkulära affärsmodeller där återanvändning och utveckling av befintliga byggnader ingår.

Skellefteå Kraft kontorshus, påbyggnad av två våningar med stomme i KL-trä och limträ. Foto: Martinsons / Simon Wiklund

Timber on Top samlar representanter från samtliga led i byggprocessen; kommuner, fastighetsägare, konsulter, arkitekter, byggsystemleverantörer och byggentreprenörer samt stöd från akademi/institut. Totalt medverkar ett 50-tal aktörer i projektet som pågår till och med augusti 2021.

– Det finns ett stort behov av att utveckla cirkulära affärsmodeller och att bättre återanvända material i byggindustrin. På- och tillbyggnationer möjliggör förtätning, förlängd livslängd och flexibelt nyttjande av befintliga byggnader. Genom att använda biobaserade material och prefabricerade system går det att bygga med lågt klimatavtryck. Det minskar behovet av mark och ökar möjligheterna att bygga i centrala, attraktiva områden där folk vill bo. Samtidigt kan man nyttja befintliga kommunikationer och infrastruktur. Det är ett smart sätt att öka värdet på fastigheten och kan med fördel utföras i samband med andra renoveringsprojekt, säger Susanne Rudenstam, projektansvarig Sveriges Träbyggnadskansli.

– Vi kommer att utforma en best practice guide genom att samla kunskap och erfarenheter från planerade, pågående och slutförda på- och tillbyggnadsprojekt ur ett flertal perspektiv. Under projektets gång kommer också ett antal delstudier kring olika tekniska system, affärsmodeller och brukarmedverkan att genomföras, säger projektledare Erik Söderholm.

I första etappen av Timber on Top (december 2018-juli 2019) gjordes en förstudie av hinder och möjligheter för på/tillbyggnationer baserat på social, ekonomisk och teknisk hållbarhet. Arbetet har mynnat ut i tio fokusområden som kommer att vidarebehandlas i etapp 2. Forskningen utförs av Linköpings universitet, Luleå tekniska universitet och RISE. Sveriges Träbyggnadskansli och Föreningen Trästad Sverige har huvudansvaret för projektledning respektive kunskapsspridning.

För mer information, vänligen kontakta:
Susanne Rudenstam, projektansvarig Sveriges Träbyggnadskansli Arbio AB
susanne.rudenstam@trabyggnadskansliet.se