Vinterväder till trots – fortsatt tunga coronamoln över modehandeln

Stilindex från Svensk Handel visar att den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 28 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen minskade med 20,5 procent under månaden.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.
Butiker och e-handel Januari 2021 Ackumulerat 2021
Kläder

- 28,0 %

Skor - 20,5 % - 20,5 %

Kommentarer från Svensk Handel

- Trots att vintervädret bidrog till att försäljningen av ytterkläder och kängor ökade är försäljningstappen i kläd- och skohandeln fortsatt drastiska. Skohandeln tappade drygt 20 procent och för klädhandeln startade året ännu dystrare med försäljningsras på uppemot 30 procent, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

- Coronakrisen har inneburit en lång ökenvandring för modehandeln som snart har pågått ett helt år. Ladorna är tömda och läget ansträngt, många företagare gör allt i sin makt för att klara sig igenom krisen. Det är helt avgörande att stödåtgärderna snabbt når ut, annars är risken för nya konkurser uppenbar, säger Karin Johansson.

- Även om många handlare vittnar om att snittköpet per kund har stigit är kunderna alltjämt för få. Restriktionerna i samhället har kraftigt minskat antalet besökare i de fysiska modebutikerna. E-handeln väger upp för en del av tappen, men för många handlare räcker det dessvärre inte för att få ihop siffrorna på sista raden, avslutar Karin Johansson.

Karin Johansson är vd på Svensk Handel.

Multinationella jättar får förstärkt skydd: ”Vantolkning av EU-direktivet”12.2.2021 14:19:58 CETPressmeddelande

Det som från början var ett EU-förslag för att stärka den lilla bondens ställning har i Sverige svällt till att bli ett skydd för gigantiska livsmedelsjättar. Svensk Handel anser att EU-direktivet Unfair Trading Practices (UTP) har vantolkats när det nu ska bli svensk lag. ”Regeringens förslag går helt på tvärs med grundtanken i själva EU-förslaget”, säger Svensk Handels vd Karin Johansson.

Svensk Handel ska bli en ännu starkare röst för den digitala handeln i Sverige9.2.2021 08:15:00 CETPressmeddelande

Svensk Handel ska bli en ännu starkare röst för den digitala handeln i Sverige. Det politiska påverkansarbetet ska stärkas, befintliga mötesplatser vidareutvecklas samtidigt som nya arenor ska bildas för att handeln i Sverige ska vara i världsklass inom digital och hållbar innovation. Det är innebörden i den avsiktsförklaring som tecknats mellan Svensk Handel och föreningen Svensk Digital Handel.