DNV

Virtuell presskonferens: Måndagen den 7 september

Covid-19 har förändrat en hel värld. Bland annat har pandemin fått oss att resa mindre, konsumera mindre energi och orsaka mindre utsläpp av växthusgaser. Men hur påverkar detta vårt beteende under de kommande åren, hur kommer energibehovet att utvecklas, vilka möjligheter och vilka risker innebär detta? Och vad sägs om klimatmålen i Parisavtalet?

Onsdagen den 9 september presenterar DNV GL sin årliga globala energiprognos fram till 2050. Rapporten med titeln «Energy Transition Outlook», som baseras på ett omfattande forskningsarbete presenteras i ett virtuellt seminarium som sänds från Oslo. En inblick i den 600-sidiga rapporten visar att:

• Vi använder 8% mindre energi 2020 globalt än året innan
  • Det totala energibehovet blir lägre framöver
  • Norge har visat vägen. Resten av världen följer efter. År 2032 kommer hälften av alla bilar som säljs i världen att vara elektriska
  • Gas kommer fortfarande att vara den största energibäraren 2050, oljeanvändningen kommer att minska
  • Tillförseln av ren energi kommer att öka betydligt
  • Vindkraft - inklusive havsbaserad vindkraft - kommer att växa stort.
  • Vi kommer aldrig att få större utsläpp av växthusgaser än vi hade under 2019
  • Den globala uppvärmningen kommer fortfarande att vara mycket högre än 1,5 grader

Pressen är inbjuden till en virtuell presskonferens som kommer att hållas på både engelska och norska.

NORSKA: måndag 7 september kl 13.00 - 14.00
Anmäl deltagande i förväg via följande länk: https://attendee.gotowebinar.com/register/7172826141249281808

ENGELSKA: måndag 7 september kl 15.00 - 16.00
Anmäl deltagande i förväg via följande länk: https://attendee.gotowebinar.com/register/6961038211507022608

DNV GL:s VD, Remi Eriksen, tillsammans med Sverre Alvik, företagets forskningsledare för energiomställningen, presenterar de viktigaste resultaten och svarar på frågor.

Tidpunkt för offentliggörande av presskonferensens innehåll är tisdagen den 8 september kl 19.00.

Välkomna!

Anders Lindgren

Anders Lindgren
Communications Advisor, Nordics & Baltics, DNV GL – Energy