Vision ansluter till huvudavtal för trygghet, omställning och anställningsskydd

Vision ansluter sig till huvudavtalet för omställning och anställningsskydd som tecknats av PTK och Svenskt Näringsliv. Genom att omfattas av huvudavtalet säkrar Vision medlemmarnas trygghet och omställning. Avtalet berör cirka 12 000 anställda inom privat vård och omsorg, äldreomsorg och friskolor.

-Vision har hela tiden pekat på vikten av att låta parterna på arbetsmarknaden avtala om anställningstryggheten. Genom att ingå i huvudavtalet får vi inflytande och kan förbättra villkoren för våra medlemmar i privat sektor, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-   Genom att ansluta oss till huvudavtalet säkrar vi att våra medlemmar i privat sektor omfattas av förmånerna i huvudavtalet. Det handlar till exempel om ekonomiska förmåner och stöd till omställning, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

-  Vision har hela tiden pekat på vikten av att låta parterna på arbetsmarknaden avtala om anställningstryggheten. Genom att ingå i huvudavtalet får vi inflytande och kan förbättra villkoren för våra medlemmar i privat sektor, säger Veronica Magnusson.

-  Det är glädjande att Vision ansluter sig till den breda överenskommelse som finns på arbetsmarknaden och inom politiken. Ju fler fackförbund och arbetsgivarparter som ansluter sig, desto bättre för den svenska arbetsmarknaden, näringslivet och de anställda, säger Mattias Dahl, vice vd på Svenskt Näringsliv.

-  Överenskommelsen är en helhet, där flera delar tillsammans skapar en stärkt anställningstrygghet. Vi har hela tiden velat se en så bred överenskommelse som möjligt och vi välkomnar därför att även Vision nu ansluter sig, säger Martin Wästfelt, ordförande i PTK:s förhandlingschefsgrupp.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Kontaktuppgifter PTK och Svenskt Näringsliv

PTK: Kommunikationschef Emilia Emtell, 073-745 36 03

Svenskt Näringsliv: Pressjouren 08-553 430 01

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Nynäshamn3.6.2021 10:14:20 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Nynäshamn skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. I dag tar vissa chefer ansvar för över 40 medarbetare. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Thomas Johansson, ordförande för Vision i Nynäshamn. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Nynäshamn är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med k

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Örebro kommun2.6.2021 10:02:40 CEST | Pressmeddelande

I dag skickar Vision i Örebro ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Många upplever i dag stark stress och känner en oro över att inte räcka till. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Emma Bernhult, ordförande Vision Örebro. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Örebro är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med