Vision första fackförbund att rekrytera med AI-robot

Fackförbundet Vision tar hjälp av en intervjurobot för att rekrytera en ny kollega. "Det är ett sätt att komma bort från fördomar och istället fokusera på kompetens", säger Visions HR-chef Matts Hansson.

Matts Hansson, HR-chef, med roboten Tengai

Vision är det första fackförbundet i världen som testar denna form av rekrytering. Totalt kommer nio kandidater att träffa roboten och svara på exakt samma frågor. Personerna får beskriva hur de agerar i olika situationer och på så sätt bedömas hur de kan komma att prestera i framtida arbetssituationer.

- Det här är en jättebra erfarenhet för Vision, säger Matts Hansson. Jag hoppas att vi på detta sätt kommer att göra en mer rättvis och fördomsfri rekrytering men även förbättra vårt rekryteringsarbete i framtiden.

Roboten har utvecklats av rekrytering- och bemanningsföretaget TNG tillsammans med både beteendevetare och robotingenjörer. Idén föddes när TNG ville förbättra sin rekrytering och behandla alla sökande fördomsfritt. Enligt forskning styr ofta det undermedvetna och det är lätt att leta efter personer som liknar en själv.

- Beslut baseras ofta på det som inte är kompetensbaserat, säger Åsa Edman Källströmer, vd på TNG. Det ville vi komma bort ifrån och istället hitta den bästa kandidaten.

Fakta Roboten Tengai är utformad som ett mänskligt huvud och interagerar genom att nicka, humma och prata. Tengai tar inga egna beslut men hjälper till med ett första urval. Intervjupersonernas svar översätts till text som rekryterarna jämför med förbestämda referenspunkter. I nästa steg kallas några av kandidaterna till ett personligt möte.

Roboten har utvecklats av TNG och Furhat Robotics, ursprungligen en startup från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, detta arbete har nu resulterat i att Tengai AB fortsätter utvecklingen av intervjuroboten.

För ytterligare kommentarer kontakta Matts Hansson, HR-chef på Vision, tfn 070 579 63 95.

För pressbilder av Tengai: http://www.mynewsdesk.com/tengai-interview-robot/latest_media

Matts Hansson, HR-chef, med roboten Tengai

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Nynäshamn3.6.2021 10:14:20 CEST | Pressmeddelande

I dag har Vision i Nynäshamn skickat ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. I dag tar vissa chefer ansvar för över 40 medarbetare. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Thomas Johansson, ordförande för Vision i Nynäshamn. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Nynäshamn är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med k

Vision vill ha dialog för att förbättra äldreomsorgen i Örebro kommun2.6.2021 10:02:40 CEST | Pressmeddelande

I dag skickar Vision i Örebro ett öppet brev till ledande politiker och tjänstemän i kommunen. Fackförbundet vill bjuda in till samtal om hur kommunen ska ta sig ur pandemin och bygga en starkare äldreomsorg. Vision menar att färre medarbetare per chef är en nyckel för att utveckla äldreomsorgen och att pandemin har gjort situationen ohållbar för många chefer. – En rimlig arbetsbelastning för cheferna är avgörande för att de ska kunna driva verksamheten framåt och ta ansvar för övriga medarbetares arbetssituation. Många upplever i dag stark stress och känner en oro över att inte räcka till. För att förbättra omsorgen och säkra en god arbetsmiljö måste antalet medarbetare per chef bli lägre, säger Emma Bernhult, ordförande Vision Örebro. Det öppna brevet har bland annat skickats till kommunstyrelsens arbetsutskott och ledande politiker i den nämnd som ansvarar för äldreomsorgen i kommunen. Örebro är en av de kommuner som är först ut i Visions initiativ till en riksomfattande dialog med