Vision första fackförbund att rekrytera med AI-robot

Fackförbundet Vision tar hjälp av en intervjurobot för att rekrytera en ny kollega. "Det är ett sätt att komma bort från fördomar och istället fokusera på kompetens", säger Visions HR-chef Matts Hansson.

Matts Hansson, HR-chef, med roboten Tengai

Vision är det första fackförbundet i världen som testar denna form av rekrytering. Totalt kommer nio kandidater att träffa roboten och svara på exakt samma frågor. Personerna får beskriva hur de agerar i olika situationer och på så sätt bedömas hur de kan komma att prestera i framtida arbetssituationer.

- Det här är en jättebra erfarenhet för Vision, säger Matts Hansson. Jag hoppas att vi på detta sätt kommer att göra en mer rättvis och fördomsfri rekrytering men även förbättra vårt rekryteringsarbete i framtiden.

Roboten har utvecklats av rekrytering- och bemanningsföretaget TNG tillsammans med både beteendevetare och robotingenjörer. Idén föddes när TNG ville förbättra sin rekrytering och behandla alla sökande fördomsfritt. Enligt forskning styr ofta det undermedvetna och det är lätt att leta efter personer som liknar en själv.

- Beslut baseras ofta på det som inte är kompetensbaserat, säger Åsa Edman Källströmer, vd på TNG. Det ville vi komma bort ifrån och istället hitta den bästa kandidaten.

Fakta Roboten Tengai är utformad som ett mänskligt huvud och interagerar genom att nicka, humma och prata. Tengai tar inga egna beslut men hjälper till med ett första urval. Intervjupersonernas svar översätts till text som rekryterarna jämför med förbestämda referenspunkter. I nästa steg kallas några av kandidaterna till ett personligt möte.

Roboten har utvecklats av TNG och Furhat Robotics, ursprungligen en startup från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, detta arbete har nu resulterat i att Tengai AB fortsätter utvecklingen av intervjuroboten.

För ytterligare kommentarer kontakta Matts Hansson, HR-chef på Vision, tfn 070 579 63 95.

För pressbilder av Tengai: http://www.mynewsdesk.com/tengai-interview-robot/latest_media

Matts Hansson, HR-chef, med roboten Tengai

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Vision: Dåliga förutsättningar för upphandlare gör det svårare att nå hållbarhetsmålen24.2.2021 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Offentlig upphandling är ett viktigt redskap för att nå de globala målen i Agenda 2030 och världens åtaganden enligt Parisavtalet. Men många upphandlare saknar förutsättningar att arbeta strategiskt, visar en ny undersökning från fackförbundet Vision. Hög arbetsbelastning, otydliga mål och brist på kompetensutveckling sätter käppar i hjulet för hållbarhetsarbetet.

Hållbara krav - en rapport om offentlig upphandling24.2.2021 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Offentlig upphandling omsätter årligen minst 780 miljarder kronor. Det motsvarar närmare en femtedel av BNP. Upphandling är avgörande för att nå ökad social och miljömässig hållbarhet, och därmed de globala målen i Agenda 2030 och Parisavtalet. Denna undersökning bland Visions medlemmar som arbetar som upphandlare visar att kommuner och regioner har stora möjligheter att strategiskt använda sitt inköpsarbete för att nå ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet. Samtidigt speglar svaren en frustration över att upphandlingen inte används som ett strategiskt verktyg i tillräckligt hög utsträckning. Dels handlar det om det faktiska utrymmet att jobba med detta – anställda måste ha rimlig arbetsbelastning och tillräckliga stödresurser för att kunna bidra i hållbarhetsarbetet på ett bättre sätt.

Jämställda villkor nödvändigt för att bryta stressrelaterad ohälsa11.2.2021 11:22:30 CET | Pressmeddelande

Vision välkomnar regeringens fokus på jämställdhet i den nya arbetsmiljöstrategin. Vision har under lång tid pekat på de ojämställda förutsättningarna för chefer och medarbetare i den kvinnodominerade omsorgen. Det handlar om dåliga villkor för ledarskapet, stress och en orimligt hög arbetsbelastning. Brister som drabbar såväl den enskilde medarbetaren som omsorgstagare och medborgarna i verksamheterna.