Vision första fackförbund att rekrytera med AI-robot

Fackförbundet Vision tar hjälp av en intervjurobot för att rekrytera en ny kollega. "Det är ett sätt att komma bort från fördomar och istället fokusera på kompetens", säger Visions HR-chef Matts Hansson.

Matts Hansson, HR-chef, med roboten Tengai

Vision är det första fackförbundet i världen som testar denna form av rekrytering. Totalt kommer nio kandidater att träffa roboten och svara på exakt samma frågor. Personerna får beskriva hur de agerar i olika situationer och på så sätt bedömas hur de kan komma att prestera i framtida arbetssituationer.

- Det här är en jättebra erfarenhet för Vision, säger Matts Hansson. Jag hoppas att vi på detta sätt kommer att göra en mer rättvis och fördomsfri rekrytering men även förbättra vårt rekryteringsarbete i framtiden.

Roboten har utvecklats av rekrytering- och bemanningsföretaget TNG tillsammans med både beteendevetare och robotingenjörer. Idén föddes när TNG ville förbättra sin rekrytering och behandla alla sökande fördomsfritt. Enligt forskning styr ofta det undermedvetna och det är lätt att leta efter personer som liknar en själv.

- Beslut baseras ofta på det som inte är kompetensbaserat, säger Åsa Edman Källströmer, vd på TNG. Det ville vi komma bort ifrån och istället hitta den bästa kandidaten.

Fakta Roboten Tengai är utformad som ett mänskligt huvud och interagerar genom att nicka, humma och prata. Tengai tar inga egna beslut men hjälper till med ett första urval. Intervjupersonernas svar översätts till text som rekryterarna jämför med förbestämda referenspunkter. I nästa steg kallas några av kandidaterna till ett personligt möte.

Roboten har utvecklats av TNG och Furhat Robotics, ursprungligen en startup från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, detta arbete har nu resulterat i att Tengai AB fortsätter utvecklingen av intervjuroboten.

För ytterligare kommentarer kontakta Matts Hansson, HR-chef på Vision, tfn 070 579 63 95.

För pressbilder av Tengai: http://www.mynewsdesk.com/tengai-interview-robot/latest_media

Matts Hansson, HR-chef, med roboten Tengai

Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Seminarium 4/7: Socialtjänstens roll i att förebygga gängkriminalitet29.6.2022 06:51:00 CEST | Pressmeddelande

Media hälsas välkomna till ett almedalsseminarium där socialtjänstens förutsättningar för att bidra till att stoppa rekryteringen till gäng debatteras. I panelen deltar bland andra Lena Hallengren (S) och Johan Forssell (M). Seminariet sänds på SVT Forum. Socialtjänsten har hög kompetens på att förebygga social utsatthet och kriminalitet. Samtidigt är alla överens om att insatser riktade till unga spelar stor roll för att minska rekryteringen till gängen. Men undersökningar från Vision visar att det saknas resurser för förebyggande arbete, trots stora överskott inom kommunerna. Under seminariet diskuteras vilka åtgärder som krävs för att socialtjänsten ska kunna ta en större roll i det förebyggande arbetet. Vem ska stoppa rekryteringen till gängen i tid? Tid: 4/7 2022 07:45 - 08:45 Plats: Strandgatan 19, TCO-landet på Almedalen SVT Forum sänder seminariet på SVT2 måndag den 4 juli mellan kl. 10-15. Seminariet kommer också att finnas på SVT Play. Medverkande Veronica Magnusson, förbunds

Välfärdens krigs- och beredskapsavtal har uppdaterats27.6.2022 09:01:00 CEST | Pressmeddelande

SKR och Sobona har tillsammans med de fackliga organisationerna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- och beredskapstillstånd, KB-avtalet. - Omvärldsläget har medfört ett behov av att uppdatera avtalet för krigs- och beredskapstillstånd. Det är en av många pusselbitar för att stärka välfärdssektorns beredskapsförmåga, säger Eva-Lotta Nilsson, förhandlingschef på Vision. Coronapandemi, krig i Europa och en svensk NATO-ansökan har på kort tid förändrat synen på Sveriges försvars- och beredskapsförmåga. Med hänsyn till totalförsvarets och folkförsörjningens behov i händelse av krig har parterna i välfärdssektorn uppdaterat kollektivavtalet för krigs- eller beredskapstillstånd. - Välfärdssektorn nu har en samlad kollektivavtalstäckning för normalläge, krisläge och krigs- och beredskapstillstånd. Det är viktigt att ha avtal som är anpassade för den situation som råder och att medarbetare och chefer vet vilka villkor som gäller, säger Eva-Lotta Nilsson. Uppdateringen av av