Vision ökar för åttonde året

Visions medlemsantal ökar för åttonde året i rad, nu är vi hela 197 000 medlemmar. En fjärdedel av de nya medlemmarna är under 30 år.

Förra året valde hela 23 412 personer att gå med i Vision. Bland de nya medlemmarna finns såväl yrkesverksamma som studenter. Bakom framgångarna ligger Visions ökade närvaro och synlighet på arbetsplatser, universitet och högskolor.

- Jag är oerhört stolt över att vi återigen växer som vi gör! Det är ett bevis på det stora engagemang vi skapar och på det fantastiska arbete som våra förtroendevalda, medlemmar och hela organisationen åstadkommer tillsammans, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

När Vision växer blir vi starkare och då ökar möjligheterna att påverka på arbetsplatserna. Vi får större kraft bakom våra förslag om hur vi skapar ett mänskligt arbetsliv.

Ett konkret exempel är de semesterväxlingsavtal som Vision tecknat med ett stort antal arbetsgivare över hela landet. Avtalet ger medlemmar möjlighet att växla semesterdagstillägg mot fler lediga dagar, något som många upplever som viktigt för att få mer balans i tillvaron.

Vision ser att behovet av ett mänskligare arbetsliv blir allt viktigare när välfärden digitaliseras och automatiseras. Under 2019 kommer frågan att vara prioriterad i förbundets arbete.

- Visions medlemmar vill vara med och forma framtidens arbetsliv. Medlemmarna har kompetensen och idéerna om hur välfärden kan utvecklas så att servicen till medborgarna kan bli ännu bättre. Detta behöver arbetsgivarna ta tillvara, säger Veronica Magnusson.

Visions medlemmar finns inom yrken som leder, utvecklar och administrerar välfärden. De jobbar i kommuner, regioner, privata företag och kyrkor.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 – 746 21 24.

Läs mer på www.vision.se

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, landsting eller kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 197 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Hur når vi jämställda löner?8.3.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

Vision har jämfört lönerna för tre yrkesgrupper som arbetar i en sektor där de flesta är kvinnor respektive i en sektor där de flesta är män. Beräkningarna har gjorts utifrån Statistiska centralbyråns lönestatistik för yrkena Informatör/kommunikatör, IT- tekniker och HR-chef. Det visar sig att det skiljer tusentals kronor i lön varje månad mellan en informatör eller en IT- tekniker som jobbar i den kvinnodominerade välfärden, jämfört med samma yrkesgrupper i den mansdominerade privata sektorn.