Vision ökar för åttonde året

Visions medlemsantal ökar för åttonde året i rad, nu är vi hela 197 000 medlemmar. En fjärdedel av de nya medlemmarna är under 30 år.

Förra året valde hela 23 412 personer att gå med i Vision. Bland de nya medlemmarna finns såväl yrkesverksamma som studenter. Bakom framgångarna ligger Visions ökade närvaro och synlighet på arbetsplatser, universitet och högskolor.

- Jag är oerhört stolt över att vi återigen växer som vi gör! Det är ett bevis på det stora engagemang vi skapar och på det fantastiska arbete som våra förtroendevalda, medlemmar och hela organisationen åstadkommer tillsammans, säger Visions förbundsordförande Veronica Magnusson.

När Vision växer blir vi starkare och då ökar möjligheterna att påverka på arbetsplatserna. Vi får större kraft bakom våra förslag om hur vi skapar ett mänskligt arbetsliv.

Ett konkret exempel är de semesterväxlingsavtal som Vision tecknat med ett stort antal arbetsgivare över hela landet. Avtalet ger medlemmar möjlighet att växla semesterdagstillägg mot fler lediga dagar, något som många upplever som viktigt för att få mer balans i tillvaron.

Vision ser att behovet av ett mänskligare arbetsliv blir allt viktigare när välfärden digitaliseras och automatiseras. Under 2019 kommer frågan att vara prioriterad i förbundets arbete.

- Visions medlemmar vill vara med och forma framtidens arbetsliv. Medlemmarna har kompetensen och idéerna om hur välfärden kan utvecklas så att servicen till medborgarna kan bli ännu bättre. Detta behöver arbetsgivarna ta tillvara, säger Veronica Magnusson.

Visions medlemmar finns inom yrken som leder, utvecklar och administrerar välfärden. De jobbar i kommuner, regioner, privata företag och kyrkor.

För ytterligare kommentarer kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande, tfn 070 – 746 21 24.

Läs mer på www.vision.se

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Västmanlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Västerås stad uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 33 807 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Västmanlands län vad gäller inhyrd personal uppgick 2022 till 97 408 000 kronor. Att jämföra med 2012 då denna kostnad uppgick till 12 921 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Värmlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Karlstads kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 35 298 000 kronor under 2022. För hela Värmlands län uppgick kostnaden för hyrpersonal till 75 176 000 kronor för 2022. Att jämföra med 2012 då kostnaden för hela länet uppgick till 7 512 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Örebro län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Örebro kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 13 757 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Örebro län vad gäller hyrpersonal uppgick 2022 till 52 229 000 kronor . Att jämföra med 2012 då kostnaden för inhyrd personal i länet uppgick 36 357 000 kronor.