Vision: Risk att patienterna drabbas av varslet

Vision ser allvarligt på dagens besked om varsel på Karolinska Universitetssjukhuset. Under de senaste årens turbulenta tid på KS har Visions medlemmar tillsammans med andra viktiga funktioner på sjukhuset sett till att patienterna fått den vård de har rätt till. Det är under all kritik att man nu varslar viktiga funktioner såsom chefer och administratörer.

- Många av Visions medlemmar är självklart väldigt oroliga och upprörda över detta besked.  Bland de varslade finns bland andra chefer, medicinska sekreterare, tekniker, handläggare, administratörer, ingenjörer och projektledare. Alltså mycket viktiga funktioner för att vården ska fungera. Därför måste vi ställa oss frågan hur vården och patienterna påverkas av beskedet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

- Vårt fokus just nu är att informera medlemmarna så mycket det bara går. Många har behov av att prata och ställa frågor kring varslet och vi gör nu allt vi kan för att möta medlemmarna och ge dem stöd, säger Pernilla Helmersson, ordförande för Vision Karolinska Universitetssjukhuset.

I morgon samlas Visions ombudlokalt på KS för att bestämma hur de ska fortsätta hantera varslet och vilka krav man ska ställa på arbetsgivaren.

Intervjuförfrågningar till Veronica Magnusson går via: Hediye Güzel, presschef Vision, 076 141 73 21 eller hediye.guzel@vision.se

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 199 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.