Visionary - ett symposium om Hilma af Klints konstnärskap och sekelskiftets tidsanda

Hilma af Klint började måla abstrakt redan 1906, flera år tidigare än Vasilij Kandinskij och Piet Mondrian. Vem var hon egentligen och hur ska vi förstå att hennes livsverk blivit känt för världen först nu?

Symposiet Visionary - On Hilma af Klint and the Spirit of Her Time behandlar den abstrakta konstens början, dess kopplingar till vetenskapens nya landvinningar samt till de andliga rörelser som florerade i USA och Europa.

Det arrangerades i samband med invigningen av utställningen Paintings for the Future på Guggenheimmuseet i New York, i samarbete mellan Guggenheim och Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse.

Det visas i två delar på Axess Play och Axess TV under mellandagarna.

Läs mer och se programmet på axess.se

Nominerade till Stora Fackbokspriset7.11.2018 07:05:00 CETPressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​