Volkswagen I.D. R Pikes Peak – laddad för att nå toppen på rekordtid

En ny era för Volkswagen inom motorsporten − på söndagen, i franska Alès, täckte bilmärket av sin helt eldrivna supersportbil: I.D. R Pikes Peak.
Volkswagen siktar på rekord med eldrivna I.D. R Pikes Peak.
  • Världspremiär för kraftfull eldriven supersportbil: Volkswagen I.D. R Pikes Peak
  • Siktar på rekord för elbilar i backtävlingen Pikes Peak, den 24 juni
  • 680 hk, 0-100 på 2,25 sekunder

Med fyrhjulsdrift, en effekt på 680 hk, ett vridmoment på 650 Nm och en vikt under 1 100 kg, kommer supersportbilen att delta i den klassiska backtävlingen Pikes Peak International Hill Climb i Colorado Springs, USA, den 24 juni 2018.

Målet är att slå det befintliga rekordet för eldrivna prototyper i tävlingen som också kallas för "Race to the Clouds". Det aktuella rekordet i klassen är 8 minuter och 57,12 sekunder, som sattes av Rhys Millen från Nya Zeeland (e0 PP100) år 2016.

− Genom I.D.-familjen vill vi vara i framkant av elektrisk mobilitet. Att tävla i världens mest kända backtävling med I.D. R Pikes Peak har inte bara en symbolisk mening, utan är också ett värdefullt test för den allmänna utvecklingen av elbilar. Kunderna har alltid haft nytta av de resultat som gjorts inom motorsporten och vi förväntar oss att ta dessa fynd och använda dem som en värdefull drivkraft för utvecklingen av framtida I.D.-modeller, förklarar Frank Welsch, Volkswagens utvecklingschef.

− Bilen ser fantastisk ut och har redan dragit mycket intresse. Detta projekt visar återigen att Volkswagen är på rätt väg med sin stora elbilssatsning och den kommande lanseringen av I.D.-familjen. Med I.D. R Pikes Peak på startlinjen erbjuder Volkswagen ett magnifikt tillfälle att ladda ämnet e-mobilitet ytterligare, både emotionellt och med ett idrottsligt perspektiv, säger Jürgen Stackmann, Volkswagens försäljnings- och marknadsansvarige.

Supersportbilen I.D. R Pikes Peak

Det främsta målet vid utvecklandet av I.D. R Pikes Peak var att hitta den idealiska balansen mellan energikapacitet och vikt. Fokus var inte, som vanligt med racerbilar, på maximal prestanda. Volkswagens tävlingsbil för Pikes Peak bär med rätta två kvalitetsbegrepp i sitt namn: "R", som är synonymt med prestandabilar,  och "I.D.” − symbolen för Volkswagens smarta elbilsteknik.

− Som med Volkswagens serieproduktionsmodeller kommer elbilar att spela en allt viktigare roll i framtiden även för oss inom motorsporten, säger Sven Smeets, chef Volkswagen Motorsport.

− Samarbetet inom koncernen har verkligen hjälpt oss, särskilt med tanke på det snäva schemat. Till exempel fick vi stöd från Volkswagens batterianläggning i Braunschweig och vi har arbetat tillsammans med den tekniska utvecklingsavdelningen i Wolfsburg, fotsätter Sven Smeets.

Precis som den spektakulära Golf med dubbla motorer som deltog i Pikes Peak åren 1985, 1986 och 1987, har ingenjörerna valt en lösning med två kraftaggregat. I.D. R Pikes Peak har två elektriska motorer, vilket ger en systemkapacitet på 680 hk. Accelerationen 0 till 100 km/h klaras av på endast 2,25 sekunder, vilket är snabbare än tävlingsbilar inom Formel 1 och Formel E.

En smart strömkälla: Batteritekniken

Som i serietillverkade elbilar används litiumjonbatterier som energilagringssystem. Det är stora krav på battericellerna. Strömtätheten är den avgörande faktorn för systemet vid produktion av högspänning. Till skillnad från konstruktioner för serietillverkning var målet för motorsportingenjörerna inte maximal, men högsta möjliga effekt på vägen till toppen på Pikes Peak.

Ungefär 20 procent av den elektriska energin som krävs under racet genereras genom energiåtervinning. Vid bromsning konverterar de elektriska motorerna, som i detta fall fungerar som generatorer, en del bromsenergi till el och matar in det i batteriet.

I.D. R Pikes Peak går in i sin avgörande fas

Möjligheterna att genomföra tester på den 19,99 kilometer långa bergsklättringen i Colorado Springs är mycket begränsad och endast möjlig på vissa delar. Av denna anledning är huvuddelen av testerna inte gjord på den aktuella tävlingssträckan, utan på racerbanor. Volkswagens Pikes Peak-satsning går nu in i nästa fas med avtäckningen av bilen i franska Alès.

Föraren: Romain Dumas

Toppföraren och tidigare Pikes Peak-mästaren, Romain Dumas,  kommer att sitta bakom ratten i Volkswagen I.D. R Pikes Peak för att försöka slå rekordet. Den 39-årige fransmannen älskar denna typ av utmaningar, förutom tre segrar på Pikes Peak har han också vunnit Le Mans 24-timmars två gånger. För övrigt så föddes Dumas just i Alès.

Den stora dagen: 24 juni 2018

Pikes Peak International Hill Climb – även kallad "Race to the clouds" − har arrangerats sedan 1916 i Rocky Mountains nära Colorado Springs. Starten sker 2 862 meter över havet, racet är 19,99 kilometer långt och klättrar 1 440 meter till mållinjen på 4 302 meter över havet. Banan innehåller 156 kurvor och underlaget är endast asfalt.

Man får bara ett försök så det är inte bara tekniken och föraren som måste vara i toppform för att slå det nya rekordet, de yttre förhållandena spelar också roll. Vid slutet av juni är det inte omöjligt att det kan vara minusgrader vid målgången som också är toppen på berget Pikes Peak.

Lanseringen av I.D.-familjen startar år 2020

Märket Volkswagen planerar att erbjuda mer än 20 helt eldrivna bilar på den globala marknaden år 2025. Tillverkningen av den första produktionsmodellen i I.D.-familjen är planerad att starta i slutet av 2019 i Zwickau i Tyskland. Kompakta I.D. och SUV:en I.D. CROZZ lanseras år 2020 medan familjebussen I.D. BUZZ och flaggskeppet I.D. VIZZION lanseras år 2022. I.D. R Pikes Peak blir den femte medlemmen i I.D.-familjen.

Se bifogade PDF-dokument för fler detaljer om I.D. R Pikes Peak.

Volkswagen siktar på rekord med eldrivna I.D. R Pikes Peak.
Världspremiär för den helt eldrivna supersportbilen I.D. R Pikes Peak.
Förarmiljön i I.D. R Pikes Peak.
Supersportbilen är fyrhjulsdriven, har en effekt på 680 hk, ett vridmoment på 650 Nm och en vikt under 1 100 kg.
Accelerationen 0 till 100 km/h klaras av på endast 2,25 sekunder.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.