Volkswagen load up! Ny transportbil i miniklassen med eldrift

Volkswagen Transportbilar presenterar ett nytt koncept för smidiga transporter med låg miljöpåverkan. Den sverigeanpassade versionen av load up! erbjuds med drivsystem för el, gas eller bensindrift. Laddad med förnybar energi erbjuder e-load up! med 100% eldrift fossilfria transporter upp till 16 mil för ca 1 m3 och 272 kg last.

load up! anpassad för Sverige
Nya smidiga load up! är en transportbil som utformats och anpassas i Sverige. Modellen baseras på Volkswagen up! och förses med en heltäckande vakuumformad mellanvägg, lastgolv med tygmatta och stålgaller för bakrutor för ökat inbrottskydd samt skydd mot fallande last. Byggnationen som uppfyller de svenska kraven (ISO 27956) för krocksäkerhet och montage sker i de svenska importhamnarna och bilen levereras som en komplett lastbilsregistrerad transportbil.

Både mellanvägg och lastgolv håller en hög kvalitet som inte begränsar förarens eller passagerarens komfort. För e-load up! innebär det avgränsade förarutrymmet att en mindre mängd luft behöver klimatiseras vilket inverkar positivt på bilens räckvidd.

El, gas eller bensin
load up! kan beställas med tre olika drivsystem; el, gas eller bensindrift. Bensinversionen erbjuds med manuell eller automatisk växellåda.

Med e-load up! presenterar Volkswagen Transportbilar sin första helt eldrivna transportbil. Med sin utsläppsfria eldrift lämpar den sig perfekt för kurir- eller servicetrafik på dagliga rutter på upp till 160 km. Snabbladdning är standard, vilket innebär att e-load up! enkelt kan laddas upp till 80% fullt batteri på mindre än 30 min och sedan köra vidare. Bilen har två års nybilsgaranti och högvoltsbatteriet hela 8 år batterigaranti alt 16.000 mil.

e-load up! är utrustad för en flexibel laddning och har som standard två laddkablar, en mode 2-kabel avsedd för normala eluttag på 230V/10 (2,3 kW) där strömstyrkan kan ställas in i tre steg (10,8 och 6A) för anpassning till aktuell strömkapacitet. Vid 10 A är laddtiden för ett helt tomt batteri 9 timmar.

Den andra kabeln (mode 3) används för laddning i publika laddstolpar med Typ 2-kontakter som följer den fastställda EU-standarden för offentlig laddning och innebär en laddeffekt på 3,6 kW (230V/16A), vilket ger en total laddtid på 6 timmar för ett helt tomt batteri.

Som tillbehör erbjuder Volkswagens återförsäljare en laddbox via Bosch för installation på arbetsplatsen. Den har en fast Typ 2-kabel och uppfyller kraven på en säker och snabb laddning i utemiljö för effekter upp till 3,6 kW med en laddtid på 6 timmar. Laddbox och installation erbjuds för ett paketpris på ca 11.500 SEK, inkl moms.

load up! med gas- eller bensindrift kan beställas av Volkswagen Transportbilars samtliga 64 återförsäljare och e-load up! med eldrift saluförs via de 38 e-Mobility-återförsäljarna. Service- och reparationsarbeten utanför högvoltssystemet kan utföras hos alla Volkswagens verkstäder.

Effektivt lastutrymme
De två sidodörrarna och bakluckan ger ett lättåtkomligt lastutrymme på 920 liter. Under lastgolvet finns tre insynsskyddade stuvutrymme och tillsammans ger det en lastvolym på ca 1 m 3 . Mellanväggen är försedd med ett fönster i polycarbonat som både limmats och skruvats fast för ökad säkerhet. Det ger föraren en god sikt bakåt. I eldriftsutförandet ingår dessutom en bakre parkeringsvarnare som underlättar manövrering i trånga och mörka utrymmen. load up har en maximal lastförmåga på 400 kg i gasutförande, 347 kg för bensin och 272 kg vid eldrift.

load up! kan beställas nu och de första leveranserna beräknas ske i början av mars 2015.

Fakta load up!

e-load up!
Motor/volym:                        Elmotor
Effekt (hk/kW)/vridm (Nm):    82/60/210
Transmission:                       Fast utväxling
Energiförbr/100 km:             11,7 kWh
CO2-utsläpp (g/km):             0
Acceleration 0-100 km/h:      12,4 s
Toppfart:                             130 km/h
Räckvidd (km cirka):            160
Batterikapacitet:                   18,7 kWh/50Ah
Tjänstevikt/maxlast:             1.210/272 kg
Pris, exkl moms                  234.400 SEK

eco load up!
Motor/volym (cm3):              3 cyl gas, 999
Effekt (hk/kW)/vridm (Nm):   68/50/95
Transmission:                      5-växl man
Energiförbr/100 km:             4,4 Nm 3 /2,9 kg
CO2-utsläpp (g/km):             79/ca 8 1)
Acceleration 0-100 km/h:      16,3 s
Toppfart:                             164 km/h
Räckvidd (km cirka):            600 (380 gas + 220 bensin)
Tankvolym (gas/bensin):      11 kg/10 l
Tjänstevikt/maxlast:             960/400 kg
Pris, exkl moms                  150.400 SEK

high load up!
Motor/volym (cm3):              3 cyl bensin/999
Effekt (hk/kW)/vridm (Nm):   75/55/95
Transmission:                      5-växl man/auto
Energiförbr/100 km:             4,7/4,5 l/mil
CO2-utsläpp (g/km):             108/105
Acceleration 0-100 km/h:      13,2/13,9 s
Toppfart:                             171/171 km/h
Räckvidd (km cirka):            740
Tankvolym:                          35 l
Tjänstevikt/maxlast:             930/347 kg
Pris, exkl moms                  124.800 SEK

För ytterligare information kontakta:

Stefan Nygren
Marknad och Information
Tel      +46-8-553 865 88
Mob    +46 70 568 65 50
Fax     +46 8 553 869 33
Mail     stefan.nygren@volkswagen.se

Volkswagen Transportbilar marknadsför idag modellerna Caddy, Caddy Life, California, Transporter, Caravelle, Multivan, Crafter och Amarok. Volkswagen Transportbilar har 64 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.

Volkswagen Transportbilar (VWCV) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvriga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Under 2018 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500,000 fordon som producerats i fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 70-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30% i Sverige, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket med modellserierna Caddy, Amarok, Transporter och Crafter.