Volkswagen Personbilar

Volkswagen Passat uppdateras med ny teknik – Passat GTE får ökad räckvidd på el

Dela

På Genèvesalongen i början av mars är det världspremiär för nästa version av Volkswagen Passat. Bland nyheterna finns nya drivlinor och uppgraderade ljus-, assistans- och infotainmentsystem samt en ny nivå av onlinetjänster. Dessutom får laddhybriden Passat GTE ökad räckvidd på eldrift.

Världspremiär för uppdaterade Passat.
Världspremiär för uppdaterade Passat.

Uppdaterade Passat i punktform

  • Teknisk uppdatering: En genomgripande teknisk uppdatering av Passat visar vägen mot framtiden för modellen.
  • Världspremiär för Travel Assist: Nya Passat blir den första modellen från Volkswagen som delvis kan köra sig själv i marschfart.
  • IQ.DRIVE: Nya Passat är utrustad med den senaste, mest avancerade versionen av IQ.DRIVE – det nya samlingsnamnet för assistanssystemen.
  • IQ.LIGHT: Precis som den senaste versionen av Touareg, kommer Passat att vara utrustad med ”IQ.LIGHT – LED Matrix”-strålkastare.
  • Beröringskänslig ratt: Volkswagens första ratt av kapacitiv typ är beröringskänslig och fungerar som ett nytt gränssnitt mot föraren.
  • MIB3 på nätet: De nya MIB-systemen (Modular Infotainment Matrix) har ett integrerat SIM-kort och gör debut i nya Passat.
  • We Connect: Nya Passat blir mer uppkopplad än någonsin. We Connect låter dig hantera din bil, konsumera streamingtjänster, webbradio, webb-app-teknik och röststyrning med naturligt tal med mera via din smartphone − eller direkt via bilens infotainmentsystem.
  • We Connect Fleet: Digital körjournal, kontroll av bränsleförbrukningen och Service Manager spar både tid och pengar för föraren.
  • Nya idéer, nya möjligheter: Integrering av nya tjänster som We Deliver och We Park visar vägen till framtidens mobilitet
  • Digital Cockpit: Den senaste generationen av digitala instrument låter sig enkelt konfigureras via en knapp på ratten.
  • Kör utsläppsfritt i stan: Räckvidden på eldrift för Passat GTE har förlängts till 55 km* enligt WLTP-körcykeln (ca 70 km* enligt NEDC).
  • Premiär i Genève: Nya Passat får sin publika världspremiär på Genèvesalongen, 5-17 mars.
  • Förförsäljning och lansering: Nya Passat blir beställningsbar i maj. Den svenska lanseringen sker preliminärt i september.

Nedräkningen har börjat: någon gång i vår kommer det 30 miljonte exemplaret av Passat att rulla av monteringsbandet. Denna milstolpe gör Passat till den mest sålda mellanklassmodellen i världen. Efter Golf (35 miljoner exemplar) – och före den legendariska Folkabubblan (21,5 miljoner exemplar) – är Passat en av de tre populäraste bilarna från Volkswagen någonsin.

Den 8:e generationen av Passat lanserades hösten 2014. Nu är det dags för en uppdatering. Passat nummer 30 000 000 kommer att vara ett av de första exemplaren av den uppdaterade 8:e generationen. Den genomgripande tekniska uppdateringen förädlar nya Passat med de allra senaste innovationerna från Volkswagen.

Förförsäljningen startar i maj och marknadslanseringen drar igång i slutet av augusti med början i Tyskland. Den svenska lanseringen sker preliminärt i september. Mer detaljer om utrustningsnivåer, priser och motoralternativ för den svenska marknaden kommer att kommuniceras senare.

Passat är en av svenskarnas populäraste bilmodeller, mycket tack vare kombinationen av generösa utrymmen, generös utrustning, fyrhjulsdriften 4MOTION, dubbelkopplingslådan DSG och effektiva motorer. Laddhybriden Passat GTE har de senaste åren varit Sveriges mest sålda laddbara bil.

Passat var Sveriges fjärde mest registrerade modell med 13 650 bilar, varav 3 974 var en GTE. Sedan 1973 har totalt drygt 365 000 exemplar av Passat rullat ut på de svenska vägarna.

Uppdaterade Passat – nyheterna

Trailer Assist. IQ.DRIVE är det nya samlingsnamnet för Volkswagens assistanssystem. Hädanefter kommer alla tekniska lösningar som har med självkörande modeller att göra att samlas under beteckningen IQ.DRIVE. Till exempel nya ”Travel Assist”. Passat blir den första Volkswagen som delvis kan köra sig själv i praktisk taget hela sitt hastighetsområde (0-210 km/h). En ingående del i Travel Assist är den adaptiva farthållaren ACC med förutseende farthållare. ACC reagerar på hastighetsbegränsningar, tätorter, kurvor, rondeller och korsningar genom att anpassa farten på motsvarande sätt. Tillsammans med sina assistanssystem representerar Passat den mest avancerade versionen av IQ.DRIVE hittills.

En hel armada av assistanssystem. IQ.DRIVE kompletteras av redan välkänd teknik som delvis integrerats i de nya assistanssystemen. Hit hör till exempel filbytessystemet Side Assist och Rear Traffic Alert, filhållningsassistenten Lane Assist, områdesbevakningen Front Assist med Pedestrian Monitoring (fotgängarskydd), släpvagnsassistenten Trailer Assist och parkeringshjälpen Park Assist. Om föraren på grund av sjukdom plötsligt inte längre skulle reagera, tar Emergency Assist över och bromsar ner bilen till stillastående.

Automatiskt säkrare. Debut i nya Passat blir det också för Emergency Steering Assist. Genom att gripa in i bromssystemet förbättrar det här systemet säkerheten vid plötsliga undanmanövrer. Dessutom har Lane Guidance med Lane Assist optimerats ytterligare med hjälp av en ny multifunktionskamera. De nya IQ.LIGHT − LED matrix-strålkastarna bidrar också de till ökad säkerhet och komfort. Detta interaktiva belysningssystem introducerades 2018 i flaggskeppet Touareg. Nya Passat blir nu den andra av Volkswagens modeller som kan får med IQ.LIGHT. LED-strålkastarna består av en ljusmatris av lysdioder som kan tändas och släckas var för sig.

Optimerat för kortare bromssträckor. Volkswagen har förbättrat det elektromekaniska bromsservot avsevärt. Systemet, som tidigare endast användes för GTE i laddhybridutförande, sitter nu som standard i hela produktlinjen. Det här innebär stora fördelar både för komforten och säkerheten. Den adaptiva farthållaren (ACC) reagerar på ett effektivare sätt eftersom bromsingreppen kan regleras mer precist med det elektromekaniska bromsservot. Tillsammans med Front Assist med Pedestrian Monitoring, kan bromssträckan kortas avsevärt (inom systemets gränser). I idealfallet minskas såväl risken för kollisioner med fotgängare som hastigheten vid en kollision, om en sådan inte går att undvika.

Beröringskänslig ratt. Intuitivt handhavande och teknik som i stor utsträckning fungerar automatiskt hör till Volkswagens adelsmärken. Nya Passat blir den första bil från Volkswagen som utrustats med en beröringskänslig ratt. Den kapacitiva ratten blir på så sätt ett gränssnitt mellan föraren och fordonet och gör det möjligt att styra inte bara bilen utan också system som Travel Assist.

Alltid uppkopplad. Den tredje generationen av Volkswagens Modular Infotainment Matrix (”MIB3”) gör också den debut i nya Passat. App-Connect – som är gränssnittet för att integrera smartphone-appar – erbjuder för första gången trådlös integrering av iPhone-appar via ett trådlöst Apple CarPlay™. Passat är nu uppkopplad hela tiden eftersom det nya infotainmentsystemet som standard också innehåller en OCU (Online Connectivity Unit), komplett med SIM-kort. Förutom att de navigationsrelaterade tjänsterna förbättrats ännu mer med hjälp av realtidsinformation, bjuder systemet på ny teknik, musikströmningstjänster, internetradio, uppdateringsbar webb-app-teknik, röststyrning med naturligt tal förstärkt med online content, smidigt användande av online-tjänster från Volkswagen We och kommande portabla liksom molnbaserade inställningar för bilen. Samtidigt blir kompatibla Samsung-smartphones till en portabel nyckel för att öppna och starta Passat.

Nya idéer, nya möjligheter. Med nya Passat, tar Volkswagen We ett stort kliv framåt. Volkswagen har utvecklat en digital tjänsteplattform – Volkswagen We – som på ett mycket enkelt sätt ger tillgång till olika paket med mobilitetsprodukter. Detta öppna system utökas och förbättras hela tiden. Volkswagen står alltså öppet för olika specialistföretag i branschen och utvecklar nya tjänster tillsammans med dessa. Samarbeten med företag, myndigheter och små, lokala uppstartsbolag skapar utrymme för nya koncept, som We Park (digital parkering) eller We Deliver (s.k. accessbaserade tjänster, som kan ge servicepartners enkel och säker tillgång till bilen). Själva hjärtat i systemet består alltid av Volkswagen ID. Det ger central tillgång till alla Volkswagen-tjänster och därigenom också till ett helt nytt spektrum av internetbaserad information och olika tjänster.

Digital Cockpit. Till nya Passat finns den andra generationen av Active Info Display, nya ”Digital Cockpit”, som tillval. De digitala instrumenten har förbättrats på många områden jämfört med det tidigare systemet. Grafiken på skärmen är högklassig och mycket tydlig. Funktionsrikedomen har tagits till en helt ny nivå. Digital Cockpit (11,7”) erbjuder bättre grafik, högre upplösning, högre ljusstyrka, bättre kontrast och mer livfulla färger. Föraren kan också snabbt och enkelt växla mellan tre olika grundlayouter via ”View”-knappen på multifunktionsratten.

Passat GTE med utökad räckvidd. Nya Passat GTE har fått betydligt längre räckvidd. Den har nu förlängts till ca 55 km* mätt enligt den nya WLTP-körcykeln (motsvarande ca 70 km* enligt NEDC-cykeln). Batterikapaciteten har ökats med 31 % – från 9,9 kWh till 13,0 kWh – jämfört med den förra modellen, vilket innebär att räckvidden på eldrift har förlängts i motsvarande grad. Passat GTE drivs av en turbomotor (1,4 TSI) som levererar en effekt på 156 hk och av en elmotor som har en effekt på 115 hk. Precis som tidigare kan Passat GTE tillfälligt köras utsläppsfritt. Tack vare de nykonfigurerade driftlägena går det att utnyttja energin på ett mer målinriktat sätt för att köra utsläppsfritt i stan. Samtidigt gör kombinationen av en elmotor och en turboladdad förbränningsmotor (systemeffekt: 218 hk) Passat GTE till en både komfortabel och säker långfärdsbil. Passat GTE klarar redan nu kraven i utsläppsstandarden Euro 6d, som gäller för nya bilar först från och med 2021.

Passat Alltrack. Fyrhjulsdrivna Passat Alltrack är en fristående modellversion. Den har utvecklats speciellt för alla som kör mycket i tjänsten eller privat, även kör sin Passat utanför allfarvägen, vill kunna koppla på ett släp, eller kräver ett perfekt grepp även när man är på skidsemester. Passat Alltrack är en progressiv, tuff tusenkonstnär som gillar utmaningar och tar dem med en klackspark – en crossover mellan sedan och SUV, baserad på Passat Sportscombi. I standardutrustningen för Passat Alltrack ingår till exempel stötfångare som anpassats för körning offroad, hasplåtar, tröskelbreddare med underredesskydd liksom robusta skärmbreddare. Tack vare ett speciellt Offroad-läge, ett modifierat chassi med högre markfrigång (172 mm) och permanent fyrhjulsdrift (4MOTION), är Passat Alltrack lika hemtam och kompetent i terrängen som en SUV. Dessutom är Passat Alltrack en både snabb och bekväm långfärdsbil. Passat Alltrack kan fås med bensinmotorn 2,0 TSI på 272 hk eller med en TDI-diesel på 190 eller 240 hk. En 7-stegad DSG-växellåda (med dubbla kopplingar) är standard för alla varianterna.

Partikelfilter standard. En annan nyhet värd att titta närmare på är nyutvecklade ”2.0 TDI Evo” – en högeffektiv turbodiesel som har en effekt på 150 hk och släpper ut 10 g mindre CO2/km* jämfört med sin föregångare. 2.0 TDI Evo är föregångare för en helt ny generation dieselmotorer från Volkswagen. Motorpaletten på den globala marknaden består vidare av tre bensinmotorer (TSI) med en effekt på 150, 190 respektive 272 hk, och av tre dieselmotorer (TDI) på 120, 190 och 240 hk. Alla TSI- och TDI-motorer uppfyller kraven i utsläppsstandarden Euro 6d-TEMP. Och oavsett om nya Passat är bensin- eller dieseldriven, är den alltid utrustad med partikelfilter.

Specialmodell. Vid marknadslanseringen kommer man även att kunna välja en exklusiv specialmodell som byggs i en begränsad upplaga på 2 000 exemplar – fyrhjulsdrivna ”Passat R-Line Edition”, lackad i specialfärgen Moonstone Grey. Standard för denna är någon av de vassaste motorerna (TDI på 240 hk eller TSI på 272 hk) och nya assistanssystem, till exempel Travel Assist.

Nytt chassisystem för perfekt komfort och dynamik. Nya Passat kan som tillval fås med det adaptiva chassiregleringssystemet DCC (standard vid vissa motoralternativ). DCC-systemet har vidareutvecklats så att föraren kan anpassa det ännu bättre efter sin personliga körstil och sina komfortkrav. De nyavstämda dämparna är nu också kontinuerligt inställningsbara över ett större område. Till detta ska läggas de redan välbekanta lägena ”Comfort”, ”Normal” och ”Sport”.

LED-belysning sätter pricken över i för designen. Volkswagen har finslipat designen för Passat så att den ska ge ett ännu mer imponerande intryck på vägen, både som sedan och Sportscombi. Stötfångarna, kylargrillen och Passat-märket, som nu sitter centrerat bak, har alla fått ny utformning. Dessutom bidrar nya LED-strålkastare, LED-varselljus, LED-dimljus och LED-baklyktor till den distinkta designen. Lapiz Blue, Bottlegreen och Sandgold är nya tillskott på färgpaletten för Passat. Dessutom utökas fälgutbudet med 17", 18" och 19" lättmetallfälgar.

Stil som matchar den digitala världen. Invändigt utmärker sig Passat med nya klädseltyger och -mönster, ny dörrklädsel, en ny klädselfärg, nya instrument och en ny ratt. Ett bakgrundsbelyst Passat-märke har ersatt den analoga klockan på instrumentpanelen. Mittkonsolen har ett stort, öppet fack med ett induktivt gränssnitt (tillval) för smartphones. Strax intill sitter ett USB-C-uttag. Nattetid smälter displayerna för Digital Cockpit och infotainmentsystemen samman med de belysta knapparna på den beröringskänsliga multifunktionsratten och bakgrundsbelysningen – som nu kan fås i 30 färger (tillval) – till en välupplyst, elegant och funktionell informationsplattform.

Ljud i toppklass. Den danska hifi-experten Dynaudio har anpassat det 700 Watt starka ljudsystemet efter interiören i nya Passat helt perfekt. Ljudet är det bästa någonsin i en Passat, vilken ljudkälla man än använder.

Fotnot:
* Värdena rörande räckvidd, bränsleförbrukning och utsläpp är preliminära

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Världspremiär för uppdaterade Passat.
Världspremiär för uppdaterade Passat.
Ladda ned bild
Räckvidden på eldrift för Passat GTE har förlängts.
Räckvidden på eldrift för Passat GTE har förlängts.
Ladda ned bild
Passat GTE har en systemeffekt på 218 hk.
Passat GTE har en systemeffekt på 218 hk.
Ladda ned bild
Invändigt utmärker sig Passat med nya klädseltyger och -mönster, ny dörrklädsel, en ny klädselfärg, nya instrument och en ny ratt.
Invändigt utmärker sig Passat med nya klädseltyger och -mönster, ny dörrklädsel, en ny klädselfärg, nya instrument och en ny ratt.
Ladda ned bild
Passat GTE klarar redan nu kraven i utsläppsstandarden Euro 6d.
Passat GTE klarar redan nu kraven i utsläppsstandarden Euro 6d.
Ladda ned bild
Batterikapaciteten har ökats med 31 % – från 9,9 kWh till 13,0 kWh.
Batterikapaciteten har ökats med 31 % – från 9,9 kWh till 13,0 kWh.
Ladda ned bild
Volkswagen har finslipat designen för Passat.
Volkswagen har finslipat designen för Passat.
Ladda ned bild
Stötfångarna, kylargrillen och Passat-märket, som nu sitter centrerat bak, har alla fått ny utformning.
Stötfångarna, kylargrillen och Passat-märket, som nu sitter centrerat bak, har alla fått ny utformning.
Ladda ned bild
Fyrhjulsdrivna Passat Alltrack är en fristående modellversion.
Fyrhjulsdrivna Passat Alltrack är en fristående modellversion.
Ladda ned bild
Nya Passat blir utrustad med ”IQ.LIGHT – LED Matrix”-strålkastare.
Nya Passat blir utrustad med ”IQ.LIGHT – LED Matrix”-strålkastare.
Ladda ned bild
Till nya Passat finns den andra generationen av Active Info Display, nya ”Digital Cockpit”, som tillval.
Till nya Passat finns den andra generationen av Active Info Display, nya ”Digital Cockpit”, som tillval.
Ladda ned bild
Travel Assist med förutseende farthållare.
Travel Assist med förutseende farthållare.
Ladda ned bild
IQ.DRIVE är det nya samlingsnamnet för Volkswagens assistanssystem.
IQ.DRIVE är det nya samlingsnamnet för Volkswagens assistanssystem.
Ladda ned bild
Sedanversionen av uppdaterade Passat.
Sedanversionen av uppdaterade Passat.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum