Volkswagen Personbilar

Volkswagen samlar kraft med ”Obi-Wan Kenobi” för lanseringen av nya ID. Buzz

Dela
Volkswagen ger sitt varumärke en ännu starkare emotionell laddning och sin globala elektrifieringsstrategi ett ytterligare lyft. Märket lanserar nu en kampanj för den nya ikoniska eldrivna ID. Buzz genom ett unikt samarbete med ”Obi-Wan Kenobi”. Den helt nya Star Wars-serien kommer att visas på Disney+ från och med den 27 maj 2022.
Den svenska kampanjen startar den 1 juni.
Den svenska kampanjen startar den 1 juni.
  • Volkswagen samarbetar med den nya Star Wars-serien ”Obi-Wan Kenobi”
  • Klaus Zellmer, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning och marknadsföring, säger: ”Vi förenar två starka globala varumärken i detta samarbete”
  • Huvudrollsinnehavaren Ewan McGregor blir ny varumärkesambassadör för Volkswagen
  • Reklamfilmen är framtagen i samarbete med Lucasfilm och Industrial Light & Magic

Södertälje/Wolfsburg, 25 maj 2022 – Kampanjen inleds med en specialgjord TV-reklamfilm framtagen i samarbete med Lucasfilm och Industrial Light & Magic. I filmen medverkar ID. Buzz* och några välkända Star Wars-karaktärer samt huvudrollsinnehavaren Ewan McGregor, som också blir ny varumärkesambassadör för Volkswagen.

– Genom det här samarbetet förenar vi inte bara två starka globala varumärken, utan även generationer av fans som är uppvuxna med sina respektive ikoner. Vi är mycket glada över detta unika och kreativa samarbete, säger Klaus Zellmer, medlem i ledningsgruppen för Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och servicemarknad.

– Som ett hängivet fan av Volkswagen sedan barndomen, och som förare och samlare av Volkswagen-bilar, är Ewan McGregor perfekt för oss. Hans engagemang ökar inte bara medvetenheten om vårt varumärke, utan tillför även trovärdighet till vårt budskap. Jag välkomnar Ewan som vår nya varumärkesambassadör där han på ett perfekt sätt förenar vårt fascinerande förflutna med vår strävan efter en koldioxidneutral framtid, fortsätter Zellmer.

Samarbetet kommer att tilltala nya målgrupper

Förväntningarna inför den nya serien ”Obi-Wan Kenobi” är enorm eftersom fans över hela världen väntar på att den ikoniska jedimästaren ska återvända. Samma emotionella koppling känner alla Volkswagen-entusiaster som längtat efter ID. Buzz, en eldriven och modern tolkning av ikoniska folkabussen.

– Genom samarbetet får vi möjlighet att engagera nya målgrupper inom elektrisk mobilitet, innovation och digitalisering. I det här avseendet är vi väldigt glada över att få samarbeta med några av de bästa kreativa teamen inom filmbranschen, säger Zellmer.

Innovativ kampanj och två ID. Buzz Star Wars Edition

Samarbetet inleds med en specialgjord TV-reklamfilm som skapats i samarbete med Lucasfilm och Industrial Light & Magic med hjälp av deras branschledande virtuella produktionslösning ILM StageCraft på Infinity Stage.

– Den här förstklassiga och innovativa kampanjen med spektakulära reklamfilmer som skapats av Lucasfilm och ILM är det perfekta sättet att fira lanseringen av ”Obi-Wan Kenobi” på Disney+. Vi ser fram emot att få dela den med fans över hela världen, säger Lylle Breier, SVP Global Marketing Partnerships på Walt Disney Studios.

360-kampanjen är gjord av Scholz & Friends och Markenfilm och kommer att spridas på flera internationella marknader, däribland Sverige, genom anpassat innehåll på TV, i sociala medier och med iögonfallande reklamaffischer. Den kommer också att utvidgas till ett spännande designsamarbete där designers från Volkswagen och Lucasfilm tillsammans har skapat två "Star Wars Edition"-versioner av ID. Buzz. Dessa presenteras i slutet av maj på Star Wars Celebration i Anaheim, Kalifornien – världens största event i sitt slag.

Se reklamfilmen här: https://youtu.be/Xrxrygxn2cI

Ewan McGregor blir varumärkesambassadör

När Ewan McGregor återupptar sin huvudroll i serien blir han också Volkswagens nya varumärkesambassadör. Ewan är ett entusiastiskt Volkswagen-fan och har sin egen samling av veteranbilar:
– Jag har varit en Volkswagen-entusiast under hela mitt liv. Jag fick min första Volkswagen när jag var 16 år och sedan dess har jag samlat på dem, säger McGregor.

Ewan McGregor deltog aktivt i världspremiären för ID. Buzz i mars:
– ID. Buzz har verkligen fått karaktär. Det är ovanligt för en ny bil och jag får ett leende på läpparna. Jag tycker att det är en riktigt glad bil, fortsätter McGregor.

Läs reportage om Ewan McGregor och hans stora intresse för Volkswagen-bilar

Ytterligare en viktig komponent i märkets nya positionering

Volkswagen har genomgått en omställning sedan 2016. Som en del av denna förändring introducerades en ny logotyp och varumärkesdesign, och märket började systematiskt fokusera på elektrisk mobilitet. Volkswagen tar också nya grepp i sina marknadsföringsaktiviteter – däribland sitt omfattande engagemang för fotboll, global spridning av varumärkesinnehåll och aktiviteter på nya globala varumärkesplattformar som den amerikanska festivalen South by Southwest i mars 2022.

Om Disney+

Disney+ är den ultimata streamingtjänsten för filmer och serier från Disney, Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographic, tillsammans med The Simpsons och många fler. På utvalda internationella marknader har Disney+ ett stort utbud av General Entertainment-innehåll under varumärket Star.

Disney+ ingår i Disneys Media och Entertainment Distribution och erbjuder en mängd exklusiva originalfilmer, bland annat spelfilmer, dokumentärer, live action, och animerade serier samt kortfilmer. Förutom tillgången till Disneys fantastiska bibliotek med film- och TV-underhållning, är streamingtjänsten exklusiv för de senaste filmerna från Walt Disney Studios.

Prenumeration på Disney+ krävs och åldersgränsen är 18 år.

Om Obi-Wan Kenobi

Den nya serien ”Obi-Wan Kenobi” från Lucasfilm på Disney+ kommer att finnas tillgänglig exklusivt på Disney+ från och med den 27 maj. I huvudrollen syns Ewan McGregor som återigen spelar rollen som den legendariska jedimästaren. Historien börjar 10 år efter de dramatiska händelserna i ”Star Wars: Revenge of the Sith" där Obi-Wan Kenobi led sitt största nederlag: fallet och fördärvet av sin bästa vän och jedilärling, Anakin Skywalker, som gick över till den mörka sidan som ondskefulla Sith Lord Darth Vader.

Hayden Christensen kommer också tillbaka i serien i rollen som Darth Vader. Bland skådespelarna finns Moses Ingram, Joel Edgerton, Bonnie Piesse, Kumail Nanjiani, Indira Varma, Rupert Friend, O'Shea Jackson Jr., Sung Kang, Simone Kessell och Benny Safdie. ”Obi-Wan Kenobi” är regisserad av Deborah Chow och produceras av Kathleen Kennedy, Michelle Rejwan, Chow, Ewan McGregor och Joby Harold.

Om Lucasfilm Ltd.

Lucasfilm Ltd., ett helägt dotterbolag till The Walt Disney Company, är ett av världens ledande företag inom film, TV och produktion av digital underhållning. Förutom att producera filmer och TV-serier erbjuder företaget toppmoderna visuella effekter och efterproduktion av ljud, avancerad digital animering, uppslukande storytelling och hantering av de globala marknadsföringsaktiviteterna för deras underhållningslicenser, speciellt de legendariska STAR WARS- och INDIANA JONES-franchiseverksamheterna. Lucasfilm Ltd. har sitt huvudkontor i norra Kalifornien.

Lucasfilm, Lucasfilm-logotypen, STAR WARS och relaterade egenskaper är registrerade varumärken och/eller upphovsrättigheter, i USA och andra länder, som tillhör Lucasfilm Ltd. och/eller dess dotterbolag. © & TM 2022 Lucasfilm Ltd. Med ensamrätt.

* ID. Buzz Pro: Energiförbrukning vid blandad körning: från 20,6 kWh/100 km. CO2-utsläpp: 0 g/km.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Se reklamfilmen

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Den svenska kampanjen startar den 1 juni.
Den svenska kampanjen startar den 1 juni.
Ladda ned bild
Volkswagen samarbetar med den nya Star Wars-serien ”Obi-Wan Kenobi”.
Volkswagen samarbetar med den nya Star Wars-serien ”Obi-Wan Kenobi”.
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye