Volkswagens första eldrivna sedanmodell: Världspremiär för ID. AERO

Progressiv, elegant och aerodynamisk design som ger generösa utrymmen invändigt: Med dagens världspremiär av konceptbilen ID. AERO i Kina ger Volkswagen en försmak av märkets första helt eldrivna sedanmodell.

Världspremiär för eldrivna sedanen ID. AERO.
  • Volkswagen ger med konceptbilen en inblick i toppmodellen av ID.-familjen
  • Svepande design som förenar eleganta linjer med perfekt aerodynamik
  • Helt eldriven fyrdörrars sedanmodell ska i framtiden erbjudas över hela världen inom den lyxiga mellanklassen
  • Den sjätte medlemmen av ID.-familjen efter ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 (erbjuds endast på den kinesiska marknaden) och ID. Buzz
  • Tack vare de aerodynamiska egenskaperna uppnår ID. AERO* en räckvidd på upp till 620 km (WLTP)**

Lanseringen av den produktionsklara versionen för den kinesiska marknaden förväntas ske under andra halvåret 2023. Den framtida modellen ska erbjudas i segmentet sedaner i den övre mellanklassen. Under 2023 planerar Volkswagen även att starta produktionen av en europeisk version i Emden, Tyskland.

– Konceptbilen ID. AERO ger oss en inblick i nästa medlem av ID.-familjen. En bil med en emotionell och samtidigt mycket aerodynamisk design, en räckvidd på mer än 600 kilometer, ett utomordentligt utrymme samt en premiuminteriör, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.

– Genom vår strategi ACCELERATE driver vi i hög takt på elektrifieringen av vårt modellutbud. Efter ID.4 blir denna modell vår nästa världsbil för Europa, Kina och USA, fortsätter Brandstätter.

Konceptbilen är nästan fem meter lång. Det sluttande taket i coupéstil bidrar till att uppnå ett luftmotståndsvärde på endast 0,23. Volkswagens modulbaserade elbilsplattform (MEB) möjliggör dessutom korta överhäng, lång hjulbas och en ovanligt rymlig interiör.

ID. AERO har ett kraftfullt litiumjonbatteri med ett nettoenergiinnehåll på 77 kWh. Tack vare samspelet mellan effektiv drivning och de mycket goda aerodynamiska egenskaperna uppnår ID. AERO en räckvidd på upp till 620 km (WLTP).

Film: världspremiären av ID. AERO

Elbilsoffensiv i Kina

Med den nära produktionsklara studien ID. AERO skyndar Volkswagen på elbilsoffensiven i Kina inom ramen för sin ACCELERATE-strategi. Efter ID.3, ID.4 och ID.6 blir den serietillverkade versionen av ID. AERO den fjärde helt eldrivna modellen i Kina, och förväntas bli tillgänglig under andra halvåret 2023. Där ska det finnas två versioner – en för varje joint venture. Med hjälp av regionstrategin vill Volkswagen bli den ledande leverantören av elbilar på den kinesiska marknaden. Redan år 2030 ska minst varannan bil som säljs i Kina vara en elbil.

Volkswagens elektrifieringsoffensiv ”Way to Zero” är global. Den produktionsklara versionen av ID. AERO blir den nya toppmodellen i ID.-familjen och kommer förutom i Kina även att erbjudas i Europa och Nordamerika.

Elegant design präglad av aerodynamik, ljuslist runtom och speciell metalliclack

ID.-familjens formspråk överförs nu för första gången på en sedan i segmentet för den övre mellanklassen. Tack vare det aerodynamiskt utformade front- och takpartiet strömmar fartvinden optimalt. Det lätt indragna bakpartiet med spoilerkant lugnar luftströmmen. De sportiga 22-tums tvåfärgade fälgarna är utformade i samma stil som en turbin.

Klassiska dörrhandtag ersätts av belysta pekytor som ytterligare minskar luftmotståndet. Den markerade tornadolinjen och det sluttande taket präglar sidodesignen. Linjeföringen ger den eldrivna sedanen ett flackare utseende och en mer sportig framtoning.

Konceptbilen ID. AERO är lackad i Polar Light Blue Metallic – en ljus metallicton vars färgpigment skapar ett gyllene skimmer när ljuset träffar den. Taket går i högblankt svart som kontrast till övriga karossen.

Fronten präglas av för ID.-familjen en karakteristisk bikakestruktur ("ID. Honeycombs"). Den är horisontellt tvådelad i stötfångaren och är stilbildande för ID. AERO-designen. ID. AERO har dessutom en smal ljuslist runtom till vänster och höger om den belysta VW-logotypen och ovanför de innovativa IQ.LIGHT – LED Matrix-strålkastarna tvärs över frontpartiet och in i framskärmarna. Visuellt fortsätter ljuslisten utmed sidan med några avbrott. Det dominanta bakpartiet har en iögonfallande mörk ljuslist och LED-bakljuskluster med bikakestruktur som utstrålar exklusivitet.

ID. AERO visar MEB-plattformens potential

ID. AERO demonstrerar flexibiliteten hos Volkswagens elbilsplattform MEB som kan anpassas för bilar i olika former och storlekar. Från kompakta crossovers till suvar, en minibuss och en rymlig sedanmodell – MEB kan användas i alla segment och gör det möjligt för ID. AERO att lanseras i mellanklassens sedansegment. MEB möjliggör också långa räckvidder, maximal digital uppkoppling och kapacitet för over-the-air-uppdateringar.

Produktion av den europeiska versionen i Emden

Den produktionsklara versionen av ID. AERO för Europa förväntas rulla ut ur fabriken i tyska Emden år 2023, och på ett avgörande sätt bidra till att elektrifiera modellprogrammet och minska koldioxidutsläppen från nya bilar.

* ID. AERO: Bilen är en konceptbil och erbjuds ännu inte till försäljning.

** Prognosräckvidd för körning genom cyklerna enligt Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) på rulldynamometer (ingen seriestandard). WLTP-räckviddsvärden kan avvika beroende på utrustning. Den faktiska räckvidden skiljer sig i praktiken beroende på körstil, hastighet, användning av komfort-/extraförbrukare, yttertemperatur, antal passagerare/lastkapacitet och topografi.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Världspremiären av ID. AERO

Världspremiär för eldrivna sedanen ID. AERO.
Tack vare de aerodynamiska egenskaperna uppnår ID. AERO en räckvidd på upp till 620 km (WLTP).
Den markerade tornadolinjen och det sluttande taket präglar designen från sidan.
ID. AERO har en smal ljuslist runtom.
Fronten präglas av för ID.-familjen en karakteristisk bikakestruktur.
Det dominanta bakpartiet har en iögonfallande mörk ljuslist och LED-bakljuskluster med bikakestruktur.

År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

#NotWomensFootball – Volkswagen provocerar i ny kampanj för ökad jämställdhet6.7.2022 16:20:47 CEST | Pressmeddelande

Som officiell mobilitetspartner till det europeiska fotbollsmästerskapet UEFA Women's EURO 2022 i England, kommer Volkswagen tillsammans med det tyska fotbollsförbundet (DFB) att lyfta fram de ojämlikheter som finns inom fotbollen. Fokus ligger på den provocerande hashtaggen #NotWomensFootball, med syftet att få igång en diskussion kring ämnet jämställdhet. Hashtaggen visas för första gången på LED-skärmarna vid öppningsmatchen mellan England och Österrike den 6 juli.

Första eldrivna sedan-modellen från Volkswagen: designskisser på ID. AERO22.6.2022 10:00:26 CEST | Pressmeddelande

Volkswagen tittar in i framtiden och släpper nu designskisser på konceptbilen ID. AERO, den första helt eldrivna sedan-modellen som initialt är planerad för den kinesiska marknaden men som också är aktuell för Europa. ID. AERO har en aerodynamisk och elegant design samtidigt som den erbjuder generösa utrymmen. Den digitala världspremiären av förproduktionsstudien äger rum på måndag den 27 juni klockan 14.00.