Volkswagens leveranser av laddbara bilar ökar

BIL Swedens registreringsstatistik för mars visar att andelen nya laddbara bilar i Sverige var 28,2 procent. Volkswagens andel var något högre: 28,6 procent.

Laddhybriden Golf GTE var en uppstickare i mars.

Det var Volkswagens högsta månatliga andel om man jämför årets tre första månader.
– Det är glädjande att vi kan öka leveranserna av laddbara bilar till svenska kunder. Det är resultatet av en ökad produktion för vår marknad och att vi till och med kan erbjuda laddbara lagerbilar för snabb leverans. Det gäller alla våra fyra laddbara modeller, kommenterar Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Ett exempel på det är nuvarande version av laddhybriden Golf GTE som registrerades i 426 exemplar. Det gjorde den till den fjärde mest registrerade laddbara bilen i mars. Den populära laddhybriden Passat GTE registrerades i 428 exemplar, vilket innebar en tredjeplats för månaden och en andraplats hittills i år. De helt eldrivna modellerna e-Golf och e-up! registrerades i 155 respektive 60 exemplar i mars. Totalt registrerade Volkswagen 3 739 personbilar i mars, varav 1 069 laddbara bilar.

Volkswagen har höga förväntningar på att andelen laddbara bilar kommer att fortsätta öka under året. Förbokningsprocessen av den nya klimatneutrala elbilen ID.3 har under mars tagit nästa steg.
– Intresset för modellen är fortsatt mycket stort. Vi ser verkligen fram emot säljstarten och lanseringen, säger Sten Forsberg.

Laddhybriden Golf GTE var en uppstickare i mars.
Laddhybriden Passat GTE behåller sin tätposition.
Helt eldrivna e-Golf har en räckvidd på upp till 231 km.
Nya e-up! kommer upp till 260 km på en laddning.

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.