Volvo Cars storvarslar - nu måste regeringen agera för att säkra svensk ingenjörskompetens

Sveriges Ingenjörer vill se kraftfulla insatser från regeringen för att stärka kompetensen hos yrkesverksamma och rädda jobb.

– Fordonsindustrin är viktig för Sverige. Volvo Cars är ett av landets ledande industribolag. Det är därför allvarligt med det varsel som nu läggs. Från ett omsättningsmässigt rekordår 2019 till varsel idag. Det har gått väldigt fort och är tufft för de som nu riskerar att förlora sina jobb, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Varslet avser omkring 1300 tjänstemän och företaget kommer även att dra ned på antalet konsulter.

– Volvo Cars har i en tuff konkurrens lyckats ta marknadsandelar och expandera under flera år och ligger långt framme i den tekniska utvecklingen. Nu är det betydelsefullt att värna företagets kompetens och utveckla förmågan inför att Coronakrisen vänder, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Från politiskt håll behövs nu rejäla satsningar på utveckling av kompetens. Genom utökade möjligheter till fortbildning i samarbete med högskolor kan svenska företag gå stärkta ur krisen och rusta inför framtiden.

– De svenska lärosätena skulle kunna kliva in och göra en avgörande insats för att fortbilda yrkesverksamma ingenjörer inom exempelvis AI och elektrifiering. Men lärosätena saknar både uppdrag och resurser till detta idag. Därför behövs ett uppdrag för att fylla på med ny kompetens och därmed öka företagens och landets konkurrenskraft, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se

Kollektivavtal klart med Paradox3.6.2020 15:17:18 CESTPressmeddelande

Sveriges Ingenjörer och Unionen har tillsammans med techföretaget Paradox förhandlat fram kollektivavtal. Paradox blir därmed en av de första större arbetsgivarna med kollektivavtal i den svenska spelutvecklingsbranschen. "Avtalet med Paradox är ett fint exempel på hur kollektivavtal kan ge villkor anpassade till företags verksamheter. Det stärker arbetsgivare, medarbetare och bidrar till den svenska modellen", säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.