Volkswagen Transportbilar

VWCV får klartecken för att fortsätta utveckla självkörande funktioner och mobilitetstjänster

Dela

Hannover/Södertälje, 26 februari 2021 – Volkswagen Transportbilar (VWCV) avancerar utvecklandet och implementationen av självkörande teknik för Volkswagen Group, där den elektriska ID. BUZZ är tänkt att bli den första självkörande bilen från gruppen. ”Med beslut från styrgruppen för utvecklingsprogrammet av självkörande funktioner inom Volkswagen AG, stakar vi ut riktningen för framtidens mobilitet. Självkörande elektriska fordon kommer att bli en viktig del i urban mobilitet och trafiksäkerhet. Våra fordon är det logiska valet att först utrusta med dessa system”, förklarar Carsten Intra, CEO för Volkswagen Transportbilar, efter styrgruppsmötet på Volkswagen Group den 26 februari.

Elektriska ID. BUZZ ska bli det första självkörande fordonet från Volkswagen Group.
Elektriska ID. BUZZ ska bli det första självkörande fordonet från Volkswagen Group.

Introduktionen av autonoma självkörande funktioner till 2025 förbereds hos Volkswagen Transportbilar. Christian Senger, Head of Autonomous Driving: ”I år kommer vi för första gången att utföra fältprov i Tyskland med självkörningssystemet från Argo AI i en version av den framtida ID. BUZZ från Volkswagen Transportbilar. Målet är att utveckla en smart upphämtande samåkningsstjänst, likt MOIA. I mitten av detta årtionde kommer man i utvalda städer att ha möjlighet att ta sig runt i självkörande fordon.”

Som en del av samarbetet mellan Ford Motor Company och Volkswagen Transportbilar har båda bolagen gjort en lika stor investering i Argo AI, ett företag som har specialiserat sig på mjukvara för självkörande teknik. Målet är att snabbt få fram ett system för autonom körning. I tillägg till investeringen på en miljard US dollar, har Volkswagen också inkorporerat sitt egna dotterbolag AID (Autonomous Intelligent Driving) i Argo AI. När budgeten nu blivit godkänd av styrgruppen kan Volkswagen Transportbilar ta ett nästa betydande steg mot framtidens autonoma mobilitet. Märket är ansvarig för utvecklandet av helt självkörande system och det kommersiella användandet av dessa system i urbana miljöer. Volkswagen Transportbilar kommer utveckla och bygga SPV (Special Purpose Vehicles), som till exempel robo-taxis och minibussar.

Utöver investeringarna i Argo AI gör Volkswagen Group miljardinvesteringar i projektet Car.Software Organisation som utvecklar, parallellt och oberoende av Argo AI, assistans- och självkörningssystem upp till nivå 4 för alla märken inom gruppen.

Volkswagen Transportbilar utvecklar de fordon där Argos självkörande system kommer att användas. Dessa fordon baseras på den helt elektiska ID. BUZZ som har sin världspremiär under nästa år. Utvecklandet kör redan i full fart, både med att elektrifiera den ikoniska folkabussen och att förse den med de banbrytande självkörande funktionerna.




Nyckelord

Kontakter

Bilder

Elektriska ID. BUZZ ska bli det första självkörande fordonet från Volkswagen Group.
Elektriska ID. BUZZ ska bli det första självkörande fordonet från Volkswagen Group.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Under 2019 sålde Volkswagen Transportbilar cirka 500.000 fordon som producerats på fabrikerna i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) and Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Marknadsandelen inom lätta transportbilar uppgår till cirka 30%, vilket gör Volkswagen Transportbilar till det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter och Crafter.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Multivan - Receptet för en sann allkonstnär inom bilvärlden13.4.2021 17:03:08 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 13 April 2021 – Genom att addera personbilskomfort och en helt ny nivå av flexibilitet skapades ännu ett ikoniskt varumärke inom "Folkabuss-familjen" när den första Multivan visades upp 1985. Då baserad på T3-generationen av Transporter. Många år och flera generationer senare, är det snart dags för Volkswagen Transportbilar att presentera en helt ny Multivan. En livsstilsprodukt som är sann till sin historia och som samtidigt adderar allt som dagen bilköpare efterfrågar.

65 år sedan den första folkabussen byggdes i Hannover9.3.2021 17:52:09 CET | Pressmeddelande

Hannover/Södertälje, 9 mars 2021 – Efter bara ett års byggande, i mars 1956, startade produktionen av ”folkabussen” i den då helt nya produktionsanläggningen i Hannover. Fram till dagens datum har över 10,3 miljoner bilar byggts där, varav 9,2 miljoner varit skåpbilar, minibussar, pickuper, campingbilar och andra derivat av den klassiska Transporter som idag tillverkas i sin generation 6.1. Just nu pågår en omfattande modernisering och omstrukturering av produktionsanläggningen. Med lanseringen av den nya Multivan senare i år och ID. BUZZ nästa år, kommer fabriken för första gången att producera både laddhybrider (PHEV) och fullt elektriska modeller (EV), tillsammans med traditionella drivlinor.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum