Volkswagen Transportbilar

VWCV får klartecken för att fortsätta utveckla självkörande funktioner och mobilitetstjänster

Dela
Hannover/Södertälje, 26 februari 2021 – Volkswagen Transportbilar (VWCV) avancerar utvecklandet och implementationen av självkörande teknik för Volkswagen Group, där den elektriska ID. BUZZ är tänkt att bli den första självkörande bilen från gruppen. ”Med beslut från styrgruppen för utvecklingsprogrammet av självkörande funktioner inom Volkswagen AG, stakar vi ut riktningen för framtidens mobilitet. Självkörande elektriska fordon kommer att bli en viktig del i urban mobilitet och trafiksäkerhet. Våra fordon är det logiska valet att först utrusta med dessa system”, förklarar Carsten Intra, CEO för Volkswagen Transportbilar, efter styrgruppsmötet på Volkswagen Group den 26 februari.
Elektriska ID. BUZZ ska bli det första självkörande fordonet från Volkswagen Group.
Elektriska ID. BUZZ ska bli det första självkörande fordonet från Volkswagen Group.

Introduktionen av autonoma självkörande funktioner till 2025 förbereds hos Volkswagen Transportbilar. Christian Senger, Head of Autonomous Driving: ”I år kommer vi för första gången att utföra fältprov i Tyskland med självkörningssystemet från Argo AI i en version av den framtida ID. BUZZ från Volkswagen Transportbilar. Målet är att utveckla en smart upphämtande samåkningsstjänst, likt MOIA. I mitten av detta årtionde kommer man i utvalda städer att ha möjlighet att ta sig runt i självkörande fordon.”

Som en del av samarbetet mellan Ford Motor Company och Volkswagen Transportbilar har båda bolagen gjort en lika stor investering i Argo AI, ett företag som har specialiserat sig på mjukvara för självkörande teknik. Målet är att snabbt få fram ett system för autonom körning. I tillägg till investeringen på en miljard US dollar, har Volkswagen också inkorporerat sitt egna dotterbolag AID (Autonomous Intelligent Driving) i Argo AI. När budgeten nu blivit godkänd av styrgruppen kan Volkswagen Transportbilar ta ett nästa betydande steg mot framtidens autonoma mobilitet. Märket är ansvarig för utvecklandet av helt självkörande system och det kommersiella användandet av dessa system i urbana miljöer. Volkswagen Transportbilar kommer utveckla och bygga SPV (Special Purpose Vehicles), som till exempel robo-taxis och minibussar.

Utöver investeringarna i Argo AI gör Volkswagen Group miljardinvesteringar i projektet Car.Software Organisation som utvecklar, parallellt och oberoende av Argo AI, assistans- och självkörningssystem upp till nivå 4 för alla märken inom gruppen.

Volkswagen Transportbilar utvecklar de fordon där Argos självkörande system kommer att användas. Dessa fordon baseras på den helt elektiska ID. BUZZ som har sin världspremiär under nästa år. Utvecklandet kör redan i full fart, både med att elektrifiera den ikoniska folkabussen och att förse den med de banbrytande självkörande funktionerna.




Nyckelord

Kontakter

Bilder

Elektriska ID. BUZZ ska bli det första självkörande fordonet från Volkswagen Group.
Elektriska ID. BUZZ ska bli det första självkörande fordonet från Volkswagen Group.
Ladda ned bild

Dokument

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Världspremiär för Volkswagen ID. Buzz GTX - Den mest kraftfulla folkabussen någonsin21.3.2024 10:01:00 CET | Pressmeddelande

Nya ID. Buzz GTX (250 kW/340 hk) är den starkaste serietillverkade folkabussen hittills, under dess snart 75-åriga historia Två axelavstånd och två batterier: ID. Buzz GTX med normal hjulbas får ett 79 kWh-batteri, ID. Buzz GTX med lång hjulbas är utrustad med ett 86 kWh batteri Fyrhjulsdrift som standard med en elektrisk drivmotor på framaxeln, och en andra på bakaxeln, bildar tillsammans det intelligent styrda fyrhjulsdriftsystemet 4MOTION ID. Buzz GTX accelererar till 100 km/h på ca 6,5 sekunder (prognos) och ger optimalt grepp på alla underlag tack vare fyrhjulsdriften Ökad dragkraft för tyngre last med ID. Buzz GTX

Volkswagen Transportbilar klar marknadsledare även 2023 - Ökar mer än dubbelt så mycket som totalmarknaden4.1.2024 09:46:06 CET | Pressmeddelande

2023 blev ett betydligt bättre år när det gäller registreringar av lätta lastbilar i Sverige. Efter ett par år med produktionsbrist så lättade situationen under 2023 och totalmarknaden ökade från 34 500 till 43 700 fordon (+26,6%). Volkswagen Transportbilar ökade med hela 57,3% och levererade nästan 13 000 lätta lastbilar. Detta ger märket en marknadsandel på 29,6%. Nya ID. Buzz Cargo går också direkt in på förstaplatsen när det gäller elektriska transportbilar.

Volkswagen Transportbilar rapporterar fortsatt vinsttrend under 2022 och låter ID. Buzz definiera året.29.3.2023 16:59:50 CEST | Pressmeddelande

För andra året i rad nådde Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) en vinstökning på över en halv miljard euro under 2022. Trots minskning av antalet levererade enheter nådde företaget en försäljning på 11,5 miljarder euro. Höjdpunkten var lanseringen av elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo som fått fina omdömen i tester och många utmärkelser. GRIP 2023 företagsstrategi: 10-stegs plan sätter mål för 2023.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye