Woilà tar in 30 msek i en finansieringsrunda som leds av Schibsted
Woilà är en digital tjänst som sparar pengar åt konsumenter efter köp. Sedan Woilà lanserades i maj 2019 har köp för mer än 200 miljoner kronor processats i plattformen med en rullande årstakt som på kort tid motsvarar drygt en procent av svensk e-handel. Mer än hälften av de användare som varit med sedan starten har sparat pengar på prissänkningar efter köp. Nyligen lanserades även möjligheten att automatiskt få ersättning om tåget är försenat.
– Woilà ligger i linje med Schibsteds investeringsstrategi. Schibsted driver redan framgångsrikt ett antal prisjämförelse- och prisupplysningstjänster, vi ser Woilà som en del i det fortsatta bygget av detta segment. Schibsted är mån om att konsumenten alltid skall betala rätt pris oavsett om det är före, under, eller som i Woilàs fall, efter genomfört köp. Woilà skapar något nytt i transaktionen efter köp, vilket gäller både produkter och tjänster. Bakom bolaget står ett starkt team, och vi ser fram emot att fortsätta utveckla detta tillsammans, säger Peter Grytterhielm på Schibsted Growth.
I rundan deltar även befintliga aktieägare, däribland DIBS-grundaren Niklas Söderholm, ITABs storägare Anna Benjamin och Prisjakts grundare Jonas Bonde. Pengarna ska användas för att skala upp organisationen, lansera nya produkter och till internationell expansion. Ägarkretsen har lång erfarenhet av att skapa både konsumentnytta och driva värden för samarbetspartners.
– Woilà bidrar till trygghet vid och efter köpbeslutet. Varje transaktion plockas upp av algoritmer som sorterar informationen och ser till att konsumenten får de bästa priserna och villkoren efter köp. Att spara pengar vid sänkta priser och förseningar är en del, men vi kikar även på finansiella tjänster och ett antal spännande områden där besparingar och användarupplevelse står i fokus. Woilà bygger transparens och en starkare lojalitet mellan företag och konsumenter, där vi ser att vi bidrar till att konsumenterna återvänder till samma bolag i större utsträckning, säger Wilhelm Schenning, medgrundare och vd för Woilà.
OM WOILÀ
Woilà är en digital tjänst som sparar pengar åt konsumenter efter köp. I dagsläget sparar konsumenten pengar om priset sjunker efter köp, eller om tåget är försenat. Operatören kontaktas automatiskt, och ersättningen kommer tillbaka in på kontot. Tjänsten lanserades som app i maj 2019, och har sedan dess hanterat köp till ett värde av 200 miljoner kronor. Bolaget är baserat i Stockholm med ett tiotal anställda, och backas av flera framgångsrika investerare.
För mer information, vänligen kontakta:
Wilhelm Schenning, vd Woilà: 079 348 13 09, wilhelm@woila.se
Peter Grytterhielm, Schibsted Growth: 070 525 21 35, peter.grytterhielm@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum