Schibsted

Woilà tar in 30 msek i en finansieringsrunda som leds av Schibsted

Dela

Woilà, Europas ledande fintechbolag för att ge konsumenter bästa pris och villkor efter köp, tar in 30 miljoner kronor i en finansieringsrunda som leds av Schibsted. Pengarna ska användas för fortsatt tillväxt i och utanför Sverige.

Jonas Friman, Wilhelm Schering, Peter Grytterhielm, Carl Enbom och Rickard Bergeling
Jonas Friman, Wilhelm Schering, Peter Grytterhielm, Carl Enbom och Rickard Bergeling

Woilà är en digital tjänst som sparar pengar åt konsumenter efter köp. Sedan Woilà lanserades i maj 2019 har köp för mer än 200 miljoner kronor processats i plattformen med en rullande årstakt som på kort tid motsvarar drygt en procent av svensk e-handel. Mer än hälften av de användare som varit med sedan starten har sparat pengar på prissänkningar efter köp. Nyligen lanserades även möjligheten att automatiskt få ersättning om tåget är försenat. 

– Woilà ligger i linje med Schibsteds investeringsstrategi. Schibsted driver redan framgångsrikt ett antal prisjämförelse- och prisupplysningstjänster, vi ser Woilà som en del i det fortsatta bygget av detta segment. Schibsted är mån om att konsumenten alltid skall betala rätt pris oavsett om det är före, under, eller som i Woilàs fall, efter genomfört köp. Woilà skapar något nytt i transaktionen efter köp, vilket gäller både produkter och tjänster. Bakom bolaget står ett starkt team, och vi ser fram emot att fortsätta utveckla detta tillsammans, säger Peter Grytterhielm på Schibsted Growth. 

I rundan deltar även befintliga aktieägare, däribland DIBS-grundaren Niklas Söderholm, ITABs storägare Anna Benjamin och Prisjakts grundare Jonas Bonde. Pengarna ska användas för att skala upp organisationen, lansera nya produkter och till internationell expansion. Ägarkretsen har lång erfarenhet av att skapa både konsumentnytta och driva värden för samarbetspartners.

– Woilà bidrar till trygghet vid och efter köpbeslutet. Varje transaktion plockas upp av algoritmer som sorterar informationen och ser till att konsumenten får de bästa priserna och villkoren efter köp. Att spara pengar vid sänkta priser och förseningar är en del, men vi kikar även på finansiella tjänster och ett antal spännande områden där besparingar och användarupplevelse står i fokus. Woilà bygger transparens och en starkare lojalitet mellan företag och konsumenter, där vi ser att vi bidrar till att konsumenterna återvänder till samma bolag i större utsträckning, säger Wilhelm Schenning, medgrundare och vd för Woilà.

OM WOILÀ

Woilà är en digital tjänst som sparar pengar åt konsumenter efter köp. I dagsläget sparar konsumenten pengar om priset sjunker efter köp, eller om tåget är försenat. Operatören kontaktas automatiskt, och ersättningen kommer tillbaka in på kontot. Tjänsten lanserades som app i maj 2019, och har sedan dess hanterat köp till ett värde av 200 miljoner kronor. Bolaget är baserat i Stockholm med ett tiotal anställda, och backas av flera framgångsrika investerare.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Wilhelm Schenning, vd Woilà: 079 348 13 09, wilhelm@woila.se

Peter Grytterhielm, Schibsted Growth: 070 525 21 35, peter.grytterhielm@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Jonas Friman, Wilhelm Schering, Peter Grytterhielm, Carl Enbom och Rickard Bergeling
Jonas Friman, Wilhelm Schering, Peter Grytterhielm, Carl Enbom och Rickard Bergeling
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Annonsörer påverkas inte negativt av att synas bland coronarelaterat innehåll25.3.2020 16:45:00 CETPressmeddelande

Många annonserande företag undrar nu över sin brand suitability och hur man bör tänka kring marknadsföring mitt i en coronakris. Vissa är oroliga för att deras varumärke kan påverkas negativt om de förekommer i kontexter av corona. Schibsteds senaste studie visar att endast åtta procent av besökarna på Schibsteds sajter tror att deras uppfattning om ett företag påverkas negativt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum