Woodprint sätter träbyggandet på kartan

Det finns ett växande intresse för Sveriges expansiva och innovativa träbyggande. Därför har Sveriges Träbyggnadskansli tagit fram den digitala plattformen woodprintsweden.se, med syfte att kartlägga och visa upp träbyggandet i Sverige.

När portalen lanseras finns cirka 200 objekt publicerade, vilket är en bråkdel av det som byggs i trä i Sverige, men Sveriges Träbyggnadskansli ser att intresset för portalen är stort inom träbranschen och antalet publicerade objekt förväntas öka mycket snabbt.

–Vi har sett att det finns stort intresse både nationellt som internationellt för Sveriges expansiva och innovativa träbyggande, varpå vi valde att ta fram Woodprint. Nu kan vem som helst göra sin egen trähussafari online, säger Carl Wangel, som är ansvarig för kommunikation och public affairs på Sveriges Träbyggnadskansli.

Träbyggandet växer allt snabbare i Sverige, både vad gäller industrins kapacitet och beställarnas efterfrågan. Ett bevis på detta är antalet KL-träleverantörer som ökar från en till fyra redan nästa år.

- Tillväxten beror framförallt på materialets klimatmässiga vinster, arkitektoniska möjligheter samt fördelarna med att använda trä vid på- och tillbyggnader. Idag byggs drygt 12 % av alla nya flerbostadshus i trä och 2025 kan den siffran vara uppe i 50 %, säger Carl Wangel.

Woodprint är utformad som en karta och visar vilka träbyggnadsprojekt som planeras, projekteras, monteras eller redan bebos och brukas. Informationen är publicerad av byggherrar, arkitekter, leverantörer och entreprenörer som själva lägger in information om sina träbyggnadsprojekt till databasen. Tjänsten är utvecklad och drivs av Sveriges Träbyggnadskansli men det är den som publicerar innehållet som själv ansvarar för uppgifternas riktighet.

Sajten uppdateras löpande och objekten sorteras i följande kategorier:

• Flerbostadshus
  • Till- och påbyggnader
  • Övriga byggnader (till exempel offentliga och kommersiella lokaler)
  • Leverantörer inom träbyggnadsindustrin

Besök Woodprint på www.woodprintsweden.se

Rätt byggande för rätt hyresrätt – fastslår regeringen30.1.2018 00:00:00 CETPressmeddelande

Industriellt träbyggande öppnar för möjligheten att få fram bostäder snabbt och kostnadseffektivt, men utan att kompromissa på kvalitet och hållbarheten. Regeringen sätter inte minst fokus på att få till en fungerande hyresrätt till rimliga hyresnivåer. Det blir möjligt med rätt byggande. Det handlar helt enkelt en hyresbostad som någon vill kalla sitt hem, som fler har råd med och som samtidigt är intressant för byggbolag att producera. Med modernt industriellt träbyggande kan kommuner och andra aktörer välja att bygga snabbt, kvalitativt, kostnadseffektivt och samtidigt med så lite klimatpåverkan som möjligt. Som ofta annars är det forskning, innovation och utvecklingen av nya sätt att bygga som möter upp och kan lösa samhällets stora utmaningar. Och idag är träbyggnadstekniken beprövad och tidigare frågor kring problem med fukt, ljud och brandsäkerhet är besvarade med material- och byggnadsteknisk forskning. När frågor är besvarade återstår ett nytt byggande för en ny tid, eller hel

Viktigt samarbete för ett Fossilfritt Sverige29.1.2018 00:00:00 CETPressmeddelande

Sveriges träbyggnadskansli samarbetar med Fossilfritt Sverige. Initiativet Fossilfritt Sverige samlar svenska aktörer som vill bidra till att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer. Här spelar byggandet en viktig roll. Initiativet samlar nära 300 aktörer som alla har insett och antagit de utmaningar som krävs för att nå våra högt ställda klimatmål. Fossilfritt Sverige utmanar företag, organisationer, kommuner och regioner att genomföra konkreta åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser. Fossilfritt Sverige har tagit initiativ till att olika branscher nu tar fram sina egna färdplaner för hur respektive bransch ska bli fossilfri med stärkt konkurrenskraft som följd. Färdplanerna kommer tillsammans att ge en bild över hur ett fossilfritt Sverige kan se ut och hur det kan skapa konkurrensfördelar för det svenska näringslivet på en internationell marknad. Självklart samarbete för Sverige träbyggnadskansli Eftersom byggsektorn står för en stor del av våra ko

Rapport om byggandets klimatpåverkan29.1.2018 00:00:00 CETPressmeddelande

Höghus i trä är klimatsnåla. Eller snarare klimatvänliga. Det påvisar IVL Svenska Miljöinstitutet och KTH har i en ny studie analyserat klimatpåverkan för Sveriges högsta flerbostadshus byggt av trä. Det åtta våningar höga huset har bland den lägsta klimatpåverkan som experterna sett för ett flerbostadshus. Att bygga hus modern industriell träbyggnadsteknik är ett val som får direkteffekt på vår klimatpåverkan och svarar mot våra högt ställda klimatmål. Det här är inte framtidens byggande utan nutidens byggande som svarar mot våra stora utmaningar idag, menar Carl Wangel, kommunikationsansvarig på Sveriges Träbyggnadskansli. Studien är en detaljerad livscykelanalys av ett flerbostadshus som ligger i kvarteret Strandparken i Sundbyberg. Huset är byggt av trä, men har garage och källarvåning i betong. Studien är en uppföljning av en tidigare LCA-studie som gjordes på ett lågenergihus i Svenska Bostäders kvarter Blå Jungfrun i Hökarängen i Stockholm som byggdes med ytterväggar och stomme