World Animal Protection släpper ny reseguide: Så reser du djurvänligt

World Animal Protection Sverige lanserar nu en djurvänlig guide för turistbranschen: ”Den verkligt ansvarfulla resenären”. Här hittar du reseföretagen och aktiviteterna du ska se upp med på dina resor – för att inte bidra till att vilda djur behandlas illa.
Foto: World Animal Protection

Lina Dahl, kampanjansvarig i World Animal Protection Sverige, säger:

Hundratusentals vilda djur hålls i fångenskap i den globala turistindustrin. De tvingas underhålla människor i onaturliga miljöer, för att reseföretagen ska kunna tjäna pengar på dem. Det är helt oacceptabelt att vilda djur utnyttjas på det här sättet. Som ansvarsfulla, djurvänliga resenärer kan vi alla bidra till en förändring. Välj bort resebolag och anläggningar som använder vilda djur för underhållning.”

Fem resejättar att se upp med

I guiden Den verkligt ansvarsfulla resenären kartlägger World Animal Protection Sverige fem stora reseföretag, som marknadsför aktiviteter med vilda djur i fångenskap:

• TUI Group

• GetYourGuide

• Trip.com

• Der Touristik

• Expedia

De här resejättarna på den skandinaviska marknaden är en del av det turistnätverk som medverkar till att vilda djur över hela världen utsätts för lidande. På många turistorter erbjuds besökare att mot betalning ha närkontakt med vilda djur och se på när de beter sig onaturligt för att roa publiken. Typiska sådana aktiviteter som du som djurvänlig turist ska undvika är:

• Att rida på elefanter

• Att simma med delfiner

• Att titta på djurshower och andra uppträdanden med vilda djur

• Att mata vilda djur

• Att klappa och hålla i vilda djur

• Att gå tillsammans med vilda djur

• Att ta selfies med vilda djur

Djur som lider är inget nöje

Aktiviteter med vilda djur marknadsförs som underhållande möten mellan djur och människor. Men den grymma sanningen som döljs för turister är att djuren utsätts för mycket lidande. Det är inte naturligt för vilda djur att vara i fångenskap och ha närkontakt med människor. Att de ändå tvingas in i sådana miljöer kan stressa djuren och innebär uppenbara risker för skador och sjukdomar – även för människor.

För att vilda djur som exempelvis elefanter, tigrar, lejon eller delfiner ska kunna användas för underhållning i turistindustrin behöver de tränas. De måste lära sig att lyda tränarnas kommandon och vänja sig vid att ha människor omkring sig. Det kan handla om allt från att de lockas att göra som tränarna vill med mat som belöning, till att de blir brutalt misshandlade om de inte lyder.

Lina Dahl säger:

”Djur som lider är inget nöje. Oavsett vilka träningsmetoder som används är syftet att tämja djuren. Utan respekt för deras grundläggande behov och intressen som fria, vilda djur. När de inte tränas eller roar turister kan de hållas i trånga burar, små bassänger eller vara fastkedjade och får inte utlopp för sina naturliga beteenden.”

Djurvänlig turism

I dag beräknas aktiviteter med vilda djur stå för mellan 20 och 40 procent av världsturismen. För att minska lidandet för djur i turistindustrin tar World Animal Protection kontakt med företag i den globala resebranschen och sprider information om djurens lidande.

Den självklara uppmaningen till reseföretag är att inte erbjuda sina kunder några aktiviteter som innebär att vilda djur hindras från att bete sig naturligt. Reseföretagen måste klart och tydligt ta avstånd från att vilda djur hålls i fångenskap och utnyttjas för underhållning.

I stället kan de gärna inrikta sig på att erbjuda djurvänliga upplevelser. Då kan turister på ett respektfullt sätt få möta vilda djur i deras naturliga livsmiljöer, helt i frihet eller i djurvänliga reservat. En förutsättning för sådana upplevelser är att djurens intressen hela tiden sätts i fokus, så att de inte störs av besökarna.

Lina Dahl säger:

”Ju fler vi är som tar avstånd från vilda djur som turistattraktioner, desto svårare blir det att tjäna pengar på djurs lidande. Med hjälp av vår guide kan du som konsument aktivt vara med och förändra turistindustrin. Välj bort reseföretag som marknadsför aktiviteter med vilda djur i fångenskap och res i stället med djurvänliga bolag, som Airbnb, Spies/Ving och Apollo. Du kan också meddela andra resebolag att du gärna reser med dem – om de också blir djurvänliga.”

Foto: World Animal Protection