WSPs årliga studenttävling avgjord – lösning där infångad koldioxid blir algnäring

Effektiv koldioxidlagring är en av förutsättningarna för att Sverige ska nå målet om nollnettoutsläpp till 2045. Men hur ska visionen bli verklighet? Det fick studenter på universitet och högskolor över hela Sverige fundera på under 100 intensiva timmar i WSPs årliga innovationstävling 100H. Det vinnande bidraget fick juryn på fall genom att presentera ett cirkulärt kretslopp där koldioxid går från avfall till en råvara och värdefull resurs.
Vinnarna i WSPs årliga casetävling, Jasmine Olesen som studerar företagsekonomi med inriktning hållbarhet och etik på Stockholms universitet och Filip Forsberg som studerar samhällsbyggnad på KTH. Här tillsammans med Anna Nordling, energiexpert på WSP och en av medlemmarna i årets jury. Bilden får användas fritt i samband med denna artikel. Foto: WSP

Koldioxidlagring eller Carbon Capture, är ett omdebatterat ämne i forskarvärlden, och i år även temat på WSPs årliga nationella casetävling för studenter, 100H. Det vinnande bidraget kom från Jasmine Olesen på Stockholms universitet och Filip Forsberg på KTH. I deras tävlingsbidrag ”En (alg)männyttig lösning på koldioxidproblemet” kan infångad koldioxid bli näring till alger, som i sin tur kan användas som råvara i andra processer som mat, tillverkning av kläder och bränsle, och som gödsel i jordbruk, substitut till plast och mycket mer.

– Genom att välja att se på koldioxid som en produkt som kan användas har vi tagit ett första viktigt steg mot en cirkulär ekonomi. Nämligen att koldioxiden som vi producerat kan ingå i ett kretslopp. Det som sluter detta kretslopp bäst anser vi vara just alger, säger Filip Forsberg.

Jasmine Olesen fyller i.
­– Våra kompetenser kompletterar varandra väldigt bra. Jag är intresserad av miljöinnovation och den ekonomiska aspekten medan Filip har fördjupat sig i de tekniska delarna.

Jasmine Olesen läser företagsekonomi med inriktning hållbarhet och etik på Stockholms universitet, medan Filip Forsberg studerar samhällsbyggnad på KTH. De lärde känna varandra under gymnasietiden och märkte redan då att de jobbade bra tillsammans.

– Vi brainstormade ihop och kom ganska snabbt fram till idén om att använda alger i vår lösning. Vårt fokus var att hitta en idé som var både ekologisk, ekonomisk och cirkulär. För att det ska vara attraktivt måste företag också kunna tjäna pengar på det, säger Jasmine Olesen.

Tävlingsjuryn som bland annat bestod av WSPs vd Håkan Danielsson och Helena Olssén, Strategichef på Mälarenergi Elnät var imponerade över studenternas kreativitet och engagemang.

– För oss är det väldigt värdefullt att ta del av unga studenters tankar och idéer. Vi vill också vara med och väcka nyfikenhet och intresse för samhällsfrågor och teknik samtidigt som vi vill visa vad vi på WSP drivs av samt skapa framtida möjligheter både för oss och för studenterna, säger Josefine Stolt, Head of Talent Acquisition och ansvarig för tävlingen på WSP.

Juryns motivering

”Bidraget En (alg)männyttig lösning på koldioxidproblemet synliggör CO2 som en råvara och tillgång och inte ett som ett problem. De beskriver väl i sitt bidrag hur infångad koldioxid kan återanvändas inom nya spännande användningsområden, och på så sätt skapa ett cirkulärt kretslopp. I produktion av en redan bevisad naturlig koldioxiduppfångare går koldioxiden från att vara avfall till att faktiskt bli en resurs och råvara. Genom ett kreativt och intressant verktyg för att binda koldioxiden tas koldioxidens nytta fram. Bidraget tittar på flera olika användningsområden och visar även en praktisk genomförbarhet.”

Andra pris går till Agnes Åhlund och Oscar Olsson från Chalmers och Erik Åhlund från Karlstads universitet. Deras idé bygger på att certifiera koldioxidsmarta produkter.

Tredje pris går till Eric Bäckström och Robert Samén på Umeå Folkuniversitet. Deras idé bygger på att kombinera koldioxid med bergarten Olivin och utifrån en kemisk process utvinna betong, papper och plast.

Om tävlingen

Sedan 2015 har WSP årligen arrangerat casetävlingen 100H, vars syfte är att bidra till ökad inspiration och kreativitet på svenska universitets- och högskoleutbildningar inom samhällsutveckling, teknik och miljö. I tävlingen gör studenter från Sveriges högskolor och universitet upp genom att inom 100 timmar försöka leverera den bästa lösningen på ett givet case. I juryn sitter WSPs vd, sakkunniga från WSP samt representanter från näringsliv eller det offentliga Sverige beroende på tema.

För kontakt med vinnarduon:

Jasmine Olesen
jasmine.olesen17@gmail.com

Filip Forsberg
filip.forsberg.28@outlook.com

Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.

Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.

Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.

Ny rapport: Här är Sveriges mest robusta kommuner28.11.2023 07:28:00 CET | Pressmeddelande

Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Regionernas Kamp", som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras robusthet. Nacka, Täby och Kungsbacka toppar rankningen och analysen visar att pendlingskommuner nära större städer är de som har bäst förmåga att stå emot kriser och hantera förändringar. Rapporten tar i år också ett större grepp på trygghet och kommunernas brottsförebyggande arbete.