Xaymaca från Plantation utsedd till världens bästa rom

San Francisco World Spirits Competition är en av de mest ansedda dryckestävlingarna i världen. Nyligen provade ledande expertis flera tusentals drycker i denna spritvärldens Champions League-final. Vinnare och ”Best in Show” i klassen mörk rom blev smakbomben Xaymaca Special Dry från Plantation. Spring Wine & Spirits har glädjen att lansera Xaymaca den 3 juni i Systembolagets beställningssortiment där den kommer att kosta 499 kronor och har artikelnummer 81609

Med sin färgsprakande etikett och raffinerade snörning är Xaymaca (uttalas za-may-kuh’) en mycket elegant fatlagrad Jamaicarom. Den har sitt ursprung vid två destillerier; det anrika 1700-talsdestilleriet Long Pond och Clarendon, som har den största potstillpannan i hela Karibien. De två destillerierna är var för sig typiska för den esterrika, kraftfulla Jamaicarommen.

- Det är lätt att förstå att expertpanelen vid San Francisco World Spirits föll för denna komplexa och smakrika rom som verkligen är någonting utöver det vanliga, säger Hugo Simberg som är Brand Manager hos den svenska importören Spring Wine & Spirits.

Xaymaca Special Dry är en av de senare årens mest prisbelönta och omtalade romsorter. ”Hur bra kan en rom bli” frågar sig exempelvis USA:s ledande spritorakel Paul Pacula i Spirit Journal 2018. Xaymaca Special Dry har plockat hem guldmedaljer vid flera av världens största dryckestävlingar i såväl Asien som i USA och Europa, och har bland annat tilldelats hela 97 poäng av Wine Entusiasts.

Xaymaca Special Dry är potstilldestillerad, gjord på melass och buteljerad vid 43%.
Med sin esterhalt på hela 156 g/hl klassificeras den som ”Plummer” i enlighet med det Jamaicanska klassificeringssystemet. Xaymaca Special Dry har lagrats upp till tre år på bourbonfat, därefter slutlagras det i Frankrike under ett år på Pierre Ferrnad cognacsfat och som extra krydda tillför man också lite 17 årig Jamaicansk rom för att få den perfekta balansen.

Doften är mycket komplex, lätt rökig med fruktiga och örtiga tropiktoner. Du känner allt från nybakat vanilj, citrus till flamberad banan och ananas. Smaken är mycket mångfacetterad, den är både torr och fruktig, här får du mogna päron, grapefrukt och aprikos, men även brödiga toner lite mandel och stråk av kokosmjölk.