Svea Bank AB (publ)

Young E-business of the Year 2022: Här är årets vinnare i Sveas entreprenörstävling

Dela
Tävlingen Young E-business of the Year har nu anordnats av Svea Bank för sjätte året i rad, med syftet att uppmuntra unga att starta e-handel. Med ett stipendium på 10 000 kr får vinnaren hjälp att förverkliga sin affärsidé. Många spännande idéer har presenterats av ungdomar runtom i landet och av dessa har juryn utsett fem finalister. Vinnaren för i år är RiffLink.

Svea Bank startade tävlingen Young E-business of the Year för att främja ungt entreprenörskap. Varje år har ungdomar mellan 15 och 25 haft möjlighet att delta i tävlingen genom att skicka in sina bästa e-handelsidéer för chansen att belönas med ett stipendium. Nu står det klart att fem bidrag tagit sig hela vägen till final, där slutligen RiffLink står som vinnare. David, Angelina, Holger, Gustav och Gabriel presenterade en affärsidé som grundar sig i att unga musiker ska få möjlighet att marknadsföra sig själva och bli inbokade på spelningar. Idén med RiffLink är en hemsida där musiker kan annonsera sig och bokas av både privatpersoner och företag.

– Det känns fantastiskt roligt att RiffLink fått äran att vinna Young E-business of the Year! Vi är så tacksamma för detta och ser fram emot att fortsätta jobba för att fler unga artister ska få möjlighet att synas och bokas via vår hemsida. Vinsten kommer öppna upp nya vägar och hjälpa oss att fortsätta utveckla vår affärsidé, säger David Winther, vd och grundare av RiffLink. 


– Vi vill rikta ett stort tack till alla som deltog i årets tävling. I år har vi fått in många kreativa idéer och det är kul att se vilket stort engagemang för entreprenörskap och e-handel som finns bland unga runt om i landet. RiffLink har identifierat att det ofta saknas möjlighet för unga musiker att få uppträda och hittat en innovativ såväl som skalbar och digital lösning. Dessutom har de en tydlig nisch vilket vi tidigare sett är ett upplägg som ofta leder till snabb tillväxt och framgång, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Bank.

Vinnare och finalister: Young E-business of the Year 2022

Vinnare: RiffLink UF från Stockholm
Tävlingsdeltagare: David Winther, Angelina Wang, Holger Skog, Gustav Babtist och Gabriel Parastatis. 
Rifflinks affärsidé är att skapa en hemsida där unga musiker och artister ska få möjlighet att marknadsföra sig. Genom hemsidan ska även företag och privatpersoner kunna hitta och boka dessa artister på ett enkelt och säkert sätt.

Finalist: FlagFinity från Huddinge
Tävlingsdeltagare: Isabella Bakir, Madlin Jiad och Elma Dzubur. 
Grundarna av företaget såg ett vanligt förekommande problem inför studentfiranden, nämligen att studenter inte kunde välja vilken flagga de skulle ha med sig. Affärsidén går ut på att sälja unika och kombinerade studentflaggor, designade utifrån upp till fyra olika nationaliteter.

Finalist: Childful UF från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Matilda Attefors, Amelia Olofsson, Zid Engdahl och Amanda Olsson.
Childful UF:s affärsidé är att skapa ett brädspel för barn om barnkonventionen i ett pedagogiskt syfte. De vill skapa ett roligt och underhållande spel där barn får lära sig om sina rättigheter.

Finalist: UAV Firefighters från Göteborg
Tävlingsdeltagare: Josefin Johansson, Golsa Masoudian, Aisha Attar och Astrid Kozcynski.
UAV Firefighters affärsidé är att hjälpa samhällen att släcka bränder i skogar och mark i ett tidigt stadium, och därmed förebygga skogsbränder. Idén är att genom satellitdata upptäcka snabbt när en brand uppstår och då skicka ut en drönare utrustad med högtalare som vid en viss frekvens kan släcka mindre bränder. Drönaren säljs online till både privata skogsägare och företag. 

Finalist: Renergy UF från Helsingborg
Tävlingsdeltagare: Tindra Dahlström, Molly Strömblad, Ludvig Falk och Lisa Bergström.
Idén bakom Renergy är att skapa och sälja en vätskeersättning som återställer kroppens vätskebalans och förebygger huvudvärk och uttorkning. Till skillnad från andra liknande produkter behöver denna inte blandas med vatten utan kommer direkt i en flaska.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svea Bank AB (publ)
Svea Bank AB (publ)
Evenemangsgatan 31
169 81 Solna

Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. 

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye