Lidl Sverige

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Dela

I mars lanserade Lidl en global plaststrategi för att minska användningen av plast med 20 procent före 2025 och nu offentliggörs de första konkreta åtgärderna. I ett första steg kommer Lidl att sluta sälja engångsprodukter av plast som muggar, glas, sugrör, tallrikar, bestick och bomullspinnar i samtliga butiker till slutet av 2019.

Engångsplastartiklarna ska gradvis, fram till slutet av nästa år, ersättas med produkter tillverkade av alternativa och återvinningsbara material. Exempelvis så kommer bomullspinnar med plast ersättas med en papperspinne. I ett andra steg kommer Lidl att fasa ut alla bestick inom färdigmat och sugrör på dryckesförpackningar.

- Beslutet att ta bort engångsartiklar av plast ur sortimentet är ett mycket viktigt steg på vägen för att nå våra mål där plast är ett våra viktigaste fokusområden, både på nationell men framförallt på global nivå. Vår globala plaststrategi gör att vi kan agera snabbfotat och driva utvecklingen i branschen säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Lidl Sverige har redan genomfört ett flertal åtgärder för att minska plastanvändningen. Bland annat har tjockleken reducerats på 25-liters avfallspåsar och fryspåsar med zip-förslutning, pant har införts på saftflaskor av eget märke och plasten i förpackningarna för cashewnötter och tranbär har reducerats med 20 procent. Den hela plastpåsen för ekologiska bananer har bytts ut mot endast en plastgördel, en reducering av plast med nära 85 procent för ett kilo bananer.

Vad gäller frukt och grönt är ambitionen att succesivt öka lösviktsförsäljningen. I mars ersattes ekologisk kiwi i inplastat tråg med en lasermärkt ekologisk kiwi. Under 2018 ska ett flertal ytterligare åtgärder realiseras som innebär både minskad plastanvändning men också hållbarare alternativ till lösviktspåsar, plastbärkassar och förpackningar. Den 1 juni höjde Lidl priset på plastbärpåsar med 50 öre och för varje såld plastpåse skänks 40 öre till hållbarhetsprojekt i Sverige.

Lidl är också den enda livsmedelskedjan i Sverige som klimatkompenserar för hela den svenska verksamheten.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Malin Laurén, Inköpsdirektör Lidl Sverige
Malin Laurén, Inköpsdirektör Lidl Sverige
Ladda ned bild

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Ta vara på maten hos Lidl – för planet och plånbok27.11.2018 13:06Pressmeddelande

Enligt Naturvårdsverket* slängs årligen i Sverige runt 1,3 miljoner ton fullt tjänlig mat. För att ta ytterligare ansvar och öka takten för minskat matsvinn presenterar Lidl Sverige konceptet Ta vara på och sätter samtidigt nya tuffa mål. 2025 ska matsvinnet i butiker och lager halveras och 100 procent av butikerna ska ha ingått donationssamarbeten. Som ett led i detta lanserar Lidl nu två testprojekt i butik för att minska matsvinnet på kort sikt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum