Skogsindustrierna

Skogsindustrierna – organisationen för företag som förädlar trä till fossilfria och förnybara material och produkter. I verksamheten ingår Svenskt Trä och sekretariatet för BioInnovation.

I Skogsindustriernas mediebank finner du bilder från svenskt skogsbruk, våra medlemsföretag samt många exempel på vad den fossilfria, cirkulära och förnybara råvaran svenskt trä kan användas till. Där hittar du även pressbilder på våra medarbetare på Skogsindustrierna och Svenskt Trä samt våra logotyper.

Utmanande konjunktur – råvara, rekord och rebeller15.2.2024 08:02:20 CET | Pressmeddelande

Produktionen under fjolåret gick ned för både papper och trävaror. Massaproduktionen stabiliserades tack vare en rekordstark export till Kina. Råvaruförsörjningen är en ihållande utmaning. Som Sveriges största transportköpare och med en betydande utlandsexport påverkas branschen dessutom av olika logistikutmaningar. Detta visar Skogsindustriernas senaste marknadsrapport Så går det för skogsindustrin.

EU:s klimatmål 2040: De fossila utsläppen måste fasas ut6.2.2024 17:03:24 CET | Pressmeddelande

EU-kommissionens meddelande om klimatmål för 2040 är ett viktigt fortsatt steg på unionens inslagna väg mot en fossilfri och hållbar grön omställning. Skogsindustrierna vill att en ambitiös målsättning möts upp med konkreta och kraftfulla åtgärder för att fasa ut de fossila utsläppen. Utvecklingen av en konkurrenskraftig bioekonomi är en naturlig del för att nå ett klimatneutralt EU.

EU-kommissionens ordförande besökte skogsindustrin i Sverige19.1.2024 14:18:48 CET | Pressmeddelande

Fredagens besök av Ursula von der Leyen i Sverige var en välkommen och viktig möjlighet till dialog om skogsbaserad produktion. Skogsnäringen har en naturlig roll i utvecklingen av en europeisk cirkulär bioekonomi och i stärkandet av EU:s konkurrenskraft. Den svenska skogsindustrin har höjt sin egen ambition i hållbarhetsarbetet genom den nyligen lanserade Framtidsagendan, som kan bidra till uppfyllandet av unionens klimat- och miljömål.

Kommentar på EU-kommissionens förslag om ramverk för skogsövervakning22.11.2023 15:44:42 CET | Pressmeddelande

Skogsindustrierna välkomnar ambitionen med det förslag som EU-kommissionen idag presenterat om övervakning av unionens skogar. Men ser samtidigt risker för ineffektivitet. Det är inte tydligt hur ramverket förbättrar kunskapsläget om skogens olika funktioner och dess biologiska mångfald. Särskilt gäller det för länder med inventeringssystem som redan deltar i internationella utbyten om skogsdata.

Svensk skogsindustri står stark i en vikande global ekonomi9.11.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Skogsindustrin påverkas alltmer av en försämrad världskonjunktur. På massa- och pappersmarknaden är exportnedgången nu ett faktum medan det för trävaror spås ett tapp från en mycket god nivå. Jämfört med konkurrentländer står sig den svenska skogsindustrin stark och ser ut att ta marknadsandelar. En ökad efterfrågan från Kina och utvecklingen för råvaruförsörjningen är några av de faktorer som kan påverka marknaden i närtid. Det visar Skogsindustriernas senaste marknadsrapport.
  • >>