Undersökning: Svenskarna sågar Temu och Shein30.4.2025 09:15:06 CEST | Pressmeddelande
Nio av tio svenskar oroar sig över att handla från Temu och Shein. Samtidigt har två av tre som handlat från någon av marknadsplatserna blivit missnöjda med sitt köp. Det visar en ny undersökning från Prisjakt. De kinesiska lågprisaktörerna Temu och Shein har på kort tid fått stort genomslag i Sverige. I en riksrepresentativ konsumentundersökning som Prisjakt gjort i samarbete med analysföretaget Opinion, framkommer det att nästan hälften (47 procent) av svenskarna handlat från Temu eller Shein. Men konsumenterna är samtidigt bekymrade över att shoppa från marknadsplatserna. Hela 90 procent av de tillfrågade anger någon typ av oro i samband med köp. Den vanligaste orsaken är skadliga kemikalier i produkterna, tätt följt av låg produktkvalitet, miljömässig hållbarhet och dåliga arbetsvillkor. – De låga priserna är attraktiva för konsumenterna, men medvetenheten är stor kring möjliga problem med att handla från Temu och Shein. Det här visar på att många brottas med en inre konflikt, men