Svensk Dagligvaruhandel-logo

Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Tillsammans verkar medlemsföretagen för att branschen ska ta ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Kategori
Visa

Internationella smaker i fokus – här är finalisterna i Årets Dagligvara 202521.8.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande

Dagligvaruhandeln i Sverige påverkas starkt av internationella influenser, vilket märks i butikshyllornas allt bredare och mer varierade sortiment av smaker och råvaror från hela världen. Det är extra tydlig hos årets tre nominerade produkter, som alla tre lyckats prestera på butikshyllan och imponerat på juryn. De nominerade i Årets Dagligvara 2025 är Zeta Pinsa från Di Luca & Di Luca, Santa Maria Asian Steamed Buns och Sunshine Delights Torkad Mango från Dellia Sverige. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.

Kommunerna där dagligvaruhandeln växer mest8.7.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Dagligvaruhandeln växer i många svenska kommuner. Bland de kommuner där dagligvaruhandeln vuxit mest i form av fysisk försäljning under perioden 2019–2023 finns bland annat Burlöv, Svedala, Älvdalen, Bollnäs och Upplands Väsby. Samtidigt försvårar kommuners tillämpning av plan- och bygglagen etableringen av nya butiker i flera delar av landet – något som hämmar lokal konkurrens och ekonomisk utveckling.

Dagligvaruhandeln enas kring gemensam färdplan för hållbar vattenanvändning7.7.2025 09:00:12 CEST | Pressmeddelande

Dagligvaruhandeln tar nu ett gemensamt steg för att möta en av de mest akuta globala hållbarhetsutmaningarna – vattenstress. Svensk Dagligvaruhandel har, tillsammans med organisationens medlemsföretag, beslutat om en gemensam färdplan för hållbar vattenanvändning i leverantörsledet. Färdplanen antogs i juni 2025 och innebär en tydlig kravställan på vattenstandarder i odlingar i riskutsatta områden.

Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i april16.5.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 11,7 procent under april 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för april beräknas till 3,8 procent, vilket beror på att påsken i år inföll i april jämfört med i mars under föregående år. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 7,9 procent under april månad.

Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.

Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande

Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.

Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande

Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • Sista
  • >>

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Tillsammans verkar medlemsföretagen för att branschen ska ta ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye