Svenska Flygsportförbundet

Svenska Flygsportförbundet (FSF) är ett specialidrottsförbund i Riksidrottsförbundet. Inom Svenska Flygsportförbundet finns de åtta flygsporterna ballongflyg, fallskärmshoppning, hängflyg, konstflyg, modellflyg, motorflyg, segelflyg & skärmflyg, Vi har drygt 300 medlemsklubbar som har drygt 18 000 personer i sina medlemsregister.

Svenska Flygsportförbundet är ansluten till Fédération Aéronautique Internationale (FAI). FAI arbetar främst med tävling på internationell nivå.

Försvarar VM-guld trots miserabel start för Emil!7.8.2023 20:16:40 CEST | Pressmeddelande

Pålsboda sonen Emil Broberg försvarar sitt VM-guld från ifjol trots att han låg näst sist efter fyra omgångar. – Helt ärligt trodde jag det var över efter den starten. Men jag fick försöka hålla huvudet kallt och fokusera för att kunna genomföra resterande rundor felfritt. Jag visste att jag hade farten för att kunna slåss med de andra om topplaceringarna så det var bara att vinna eller försvinna som gällde för mig!

Svenskt medaljregn vid VM i pylon racing – två guld och ett brons!13.7.2022 19:04:38 CEST | Pressmeddelande

– Detta har varit min största dröm i elva år nu, säger Emil Broberg när vi når honom efter att VM-guldet individuellt är säkrat. Det blev ett brons då hans pappa Gunnar tog hem bronset, tillsammans med Simon Nyholm säkrade de tre VM-guldet i lag. – Jag tror att ihållighet och tålamod har lett mig till första platsen, samt ett otroligt bra samarbete med min pappa som mekaniker/caller.

Landskrona Flygklubb sätter rekord, två nya världsrekord av svenska Blackwing och damrekord i segelflyg!27.4.2022 10:48:14 CEST | Pressmeddelande

Förra veckan skrevs flyghistoria... i Sverige med start Landskrona!. Det tidigare FAI-världsrekordet i topphastighet för ultralätta flygplan pulveriserades igen - BLACKWING nådde svindlande 413,3 km/h som medelhastighet på en 15 km sträcka, som flögs i båda riktningarna. Dessutom satte Gunilla Lundström-Lindell nytt hastighetsrekord i segelflyg!

Tre svenska mästare i segelflyg är idag korade efter en veckas tävlande över Feringe10.7.2021 14:25:04 CEST | Pressmeddelande

Idag var sista möjliga tävlingsdag vid SM i segelflyg i Feringe utanför Ljungby. Tyvärr regnade dagen bort, men tävlingen har fått fem utslagsgivande tävlingsdagar av åtta möjliga. – Jag är nöjd med tävlingarna. Det är inte helt lätt för en liten förening som Feringe Segelflygklubb att få till det. Vi har lyckats tävla de dagar vädret tillåtit det och fått korat tre svenska mästare, berättar Gunnar Axelsson, tävlingsledare.
  • >>