UMO.se

Umo.se är en webbplats om sex, hälsa och relationer för unga mellan 13 och 25 år. Umo.se är det självklara valet när unga söker information och dialog om kroppen, sex, relationer, psykisk hälsa, alkohol och droger, självkänsla och mycket annat. Det är de ungas perspektiv som står i fokus, ungas möjlighet att med kunskap skapa ett större handlingsutrymme för att fatta bra beslut om saker som rör det som känns viktigt i livet och som påverkar den egna hälsan.

UMO.se drivs av Inera AB på uppdrag av alla Sveriges regioner. UMO.se är en trygg plats där innehållet är faktagranskat och kvalitetssäkrat i flera led. Verksamheten drivs utan kommersiella intressen och därför finns ingen reklam eller sponsring på UMO.

Sexnoveller är UMO:s julklapp till unga!15.12.2020 09:36:30 CET | Pressmeddelande

Torsdag 17 december klockan 10 blir det paketöppning i sociala medier när UMO presenterar elva nya sexnoveller. Novellerna har kommit in genom en tävling där unga själva har skrivit och skickat in sina bidrag. Åtta av novellerna är också inspelade och går att lyssna på som podd. Sexnoveller är bland det mest lästa och lyssnade på UMO.se. Kanske blir de ännu populärare nu när vi ska hålla fysisk distans till andra.

Unga har fler frågor om att skicka nakenbilder16.1.2019 09:56:00 CET | Pressmeddelande

UMO.se märker ett stort intresse från unga som undrar om man får, bör, eller måste skicka nakenbilder via sociala medier. Många unga går också in på UMO.se och ger råd till andra unga. På UMO.se finns råd, artiklar och bildspel samt frågor från unga med svar från både vuxna och andra unga. Den senaste tiden har antalet besök till sidan om att skicka nakenbilder ökat, ca 3 200 besök sedan årsskiftet. Johan Nilsson, sjuksköterska och sexualupplysare vid UMO.se säger: - Sexualiteten är något lustfyllt som innebär nyfikenhet och utforskande, och med ny teknik så tar det sig nya uttryck. Men det finns också nackdelar. Dels att en bild som skickas sen kan spridas eller visas för andra på sätt som det inte var tänkt. Det är bra att unga kan gå in på UMO.se och läsa både vad andra har varit med om och vilka råd som vuxenvärlden har. Ingen annan har rätt att hota eller tvinga någon att skicka bilder som hen inte vill. Det är brottsligt och bör polisanmälas. Det finns alltid hjälp att få i såna

UMO.se får pris för sitt språk25.4.2018 16:38:00 CEST | Nyheter

UMO.se har vunnit Klarspråkskristallen 2018, tillsammans med 1177.se. Priset delas ut av Språkrådet till en myndighet, en kommun eller ett landsting som har ett klart och begripligt offentligt språk. -På UMO.se får unga svar på sina frågor om sex, hälsa och relationer. Det är viktigt att språket är enkelt och lätt att förstå, men också att det är stärkande, inkluderande och lustfyllt. Vi är glada och stolta över att få det här priset, det inspirerar oss i vårt arbete! Det säger Anna Eklund, redaktionschef för UMO.se. Klarspråkskristallen delades ut den 25 april på Språkrådsdagen i Stockholm. Priset delades ut av kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. Redaktörer på UMO.se säkrar att språket är korrekt och lätt att läsa. Innehållet faktagranskas av sakkunnig personal som arbetar på ungdomsmottagningar, inom elevhälsan eller annan relevant verksamhet. UMO.se är en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år och har funnits i nästan tio år. Varje månad får UMO.se cirka 700 000 b