Röda korset

Röda Korset finns över hela världen. Tack vare miljontals volontärer når vi fram till människor i kriser och katastrofer, även när det är svårt. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp, överallt och varje dag.

Konflikten Ryssland-Ukraina: 23 000 personer saknas alltjämt19.2.2024 15:22:51 CET | Pressmeddelande

Internationella rödakorskommittén (ICRC) försöker nu klargöra ödet för 23 000 personer vars familjer saknar information om sina nära och kära. Detta antingen för att familjemedlemmar blivit tillfångatagna, dödade eller för att de förlorat kontakten efter att ha flytt från sina hem. Två år efter eskaleringen av den väpnade konflikten ökar de humanitära behoven för drabbade inklusive miljontals människor på flykt, både inom och utanför Rysslands och Ukrainas gränser.

Röda Korset: EU:s migrationspakt äventyrar rättssäkerheten för människor på flykt21.12.2023 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Igår enades EU:s regeringar och Europaparlamentet om en gemensam asyl- och migrationspolitik – den så kallade Migrationspakten. Överenskommelsen lägger alltför lite fokus på människors rätt att söka skydd och säkerhet. Som humanitär rörelse som möter människor längs hela flyktvägen oroas vi över att detta kommer att leda till svåra humanitära konsekvenser. Det stora fokuset på EU:s yttre gräns riskerar att osynliggöra att det handlar om människor, inte minst särskilt sårbara grupper som barn och svårt sjuka.

Fortsatt starkt folkligt stöd för familjeåterförening20.11.2023 07:50:00 CET | Pressmeddelande

Den 8 november har riksdagen gått vidare med ett av de lagförslag som aviserades i Tidöavtalet 2022. Lagändringen som börjar gälla den 1 december innebär bland annat att det blir ännu svårare för familjer att återförenas och leva tillsammans i Sverige och begränsningar möjligheten till uppehållstillstånd av humanitära skäl. Undersökningsföretaget Novus har på uppdrag av Röda Korset genomfört en opinionsundersökning som visar att lagändringarna strider mot folkviljan och att en majoritet av den svenska befolkningen stöder en mer human migrationslagstiftning.

Svenska Röda Korset i nytt forskningsprojekt kring avfallshantering i humanitära insatser6.11.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande

Svenska Röda Korset har inlett ett forskningsprojekt med målet att undersöka och utveckla avfallshanteringen i humanitära insatser. I ett första steg fokuserar studien på att utforska möjligheterna att använda förgasning som teknisk lösning för att hantera det avfall som oundvikligen uppstår under kriser. Projektet finansieras av Europeiska Unionen (DG ECHO).

Internationella rödakorsrörelsen kraftsamlar mot psykisk ohälsa10.10.2023 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Den 10 oktober är Världsdagen för psykisk hälsa, World Mental Health Day. Nästan en miljard människor över hela världen lever med psykisk ohälsa, och denna siffra ökar dramatiskt på grund av pågående konflikter, naturkatastrofer och andra kriser. Som ett led i att svara upp mot de enorma behoven anordnar Svenska Röda Korset en stor internationell konferens – men fler insatser och investeringar behövs.

3 400 anhöriga saknas av personer i Sverige30.8.2023 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Krig, konflikter och katastrofer fortsätter att orsaka svåra och långvariga humanitära konsekvenser, bland annat att familjer splittras och förlorar kontakten med varandra. Just nu saknar minst 1000 personer i Sverige information om vad som hänt nästan 3 400 anhöriga i utlandet. Många familjer lever med den känslomässiga pressen det innebär att inte veta vad som hänt. Samtidigt ställs anhöriga ofta inför flera olika juridiska, ekonomiska och sociala utmaningar som de måste hantera för att kunna gå vidare i livet.

Ny skottlossning nära räddningsbåt på Medelhavet12.7.2023 13:20:00 CEST | Pressmeddelande

Den 7 juli genomförde en humanitär besättning från Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) och SOS Meditarranee en räddningsinsats av en båt med migranter på centrala Medelhavet. Besättningen från IFRC, SOS Meditarranee och personerna ombord på migrantbåten utsattes under insatsen för stor fara i möte med libysk kustbevakning. Den libyska kustbevakningen avfyrade skott i närheten av räddningsstyrkan. Detta är den tredje incidenten i år och del av en utveckling av ökande osäkerhet på Medelhavet.
  • >>