Svenska Cykelförbundet-logo

Svenska Cykelförbundet

ALLA som på något vis är engagerade i cykelsporten, som elitcyklist, som tränare, som administratör, som styrelsemedlem, som förälder, som engagerad i en grengrupp, som medlem i en förening, som anställd på kansliet… Vi är alla Svenska Cykelförbundet!

Svenska Cykelförbundet (SCF) bildades den 18 februari 1900 och är ett av landets äldsta specialidrottsförbund.
Vid bildandet och fram till 1938 var namnet ”Svenska Velocipedförbundet” och inträde till RF gjordes 1904. Förbundet består av 20 distriktsförbund och cirka 500 föreningar med totalt 70 000 medlemmar, fördelade i hela landet som bedriver cykelsport inom de åtta grenarna Bancykel, BMX, Cykelcross, E-Cycling, Mountainbike, Landsväg, Paracykel och Trial.

Åkstarke Jonathan Ahlsson och superspurtaren Matilda Frantzich segrade i SM-veckans kortdistans28.6.2024 19:00:36 CEST | Pressmeddelande

Det var två SM-guld under fredagens program i SM-veckan sommar i Västerås gick till på vitt skilda sätt. För örebroaren Jonathan Ahlsson, som kör för Motala, var det tidig utbrytning och så solokörning mot segern. Matilda Frantzich är helt enkelt en av lndets vassaste spurtare. Sämst silver i fyra av de fem senaste klungspurterna i SM-tävlingar för Malmötjejen!

Caroline Andersson efter OS-glädjebeskedet: ”Jag har varit helt i chocktillstånd”30.5.2024 14:57:54 CEST | Pressmeddelande

Caroline Andersson hade svårt att sova efter kvällen när förbundskaptenen Lucas Persson ringde upp och förmedlade beskedet från Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) om att hon är uttagen till OS i Paris för att köra linjeloppet. Dagen efter körde hon iväg på ett sjutimmarspass på höghöjdslägret i italienska Livigno inför nästa tävlingsperiod med proffsteamet Liv AlUla Jayco.

Lidl-Treks utvecklingslag nästa för Jakob Söderqvist – men behåller trygg bas i Falun24.10.2023 17:16:45 CEST | Pressmeddelande

Jakob Söderqvist är MTB-cyklisten som slog igenom stort på landsväg under 2023. Nästa år blir det minst sagt landsväg fullt ut för 20-åringen. Han är klar för Lidl-Trek Development Team och Mattias Reck blir ansvarig tränare. Men Jakob kommer att ha kvar den trygga basen i Falun även i vinter. ”Jag är precis där jag vill med min cykling och trivs faktiskt på isiga vintervägar”, säger Söderqvist.
  • >>